P R E M I Ä R

En cheeseburger med lök, cheddarost, pickles, sås, sesamfröbröd på en tallrik, text "SMASHED BURGER" nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invigning av ena sidan på stekbordet + smashern + smältkåpan

Blev toppenbra! :love::ok:

Hade dressing, 2xlök, 3xgurka, ost, bröd och tomat (lite pommes med krydda på sidan av)

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 12 till
  • Laddar…
T
Startade upp fritösen och gjorde Finlands nationalrätt "Makkaraperunat" - åtm. nationalrätten mellan 02:00 och frukost... :crysmile:

En tallrik med mat: korv, potatis, lök, sås och krispiga lökbitar, med en gaffel, på ett mörkt träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Maria T
T Turbo_Tail skrev:
Startade upp fritösen och gjorde Finlands nationalrätt "Makkaraperunat" - åtm. nationalrätten mellan 02:00 och frukost... :crysmile:

[bild]
Går att googla men beskriv gärna vad den innehåller - körv, pasta, ost och vad mer?
Ska fånga min wokpanna nån morgon och göra samma ;)

Maria T Maria T skrev:
Går att googla men beskriv gärna vad den innehåller - körv, pasta, ost och vad mer?
Tycker det ser ut som korv, pommes, rostad lök, bostongurka, och nån dressing alt. ost?
Ungefär som en tjock grillad med pommes plus tillbehör i våra gatukök?

• Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Fick lite känsla av "bakfyllemat" eller "midnight snack"..
.. och det nämndes en fritös!

Så jag skulle kunna tro att det är pommes, korv. bostongurka, rostad lök.. nån dressing/smältost.. (typ)

MEN NYFIKEN - Vad är det nu? hehe

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Idag blev det G R I L L S P E T T .. bröd och potatissallad!

En tallrik med blandad mat: köttfärslimpa, majskolv, potatissallad, grillade grönsaker och smörgås med ost.
Skapa konto

Nån het choritzo, små tomater, squash, majskolv, köttfärsbiff och en bit lök.

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tycker det ser ut som korv, pommes, rostad lök, bostongurka, och nån dressing alt. ost?
Hmmm, ja. Funderade också på om det var Bostongurka. Rostad lök ser jag nu (måste haft ett rostad-lök-filter tidigare).
Om det är korv, överbliven (?) pasta, bostongurka, rostad lök och ost.... jag då kan jag testa det till Brunch.
Eller hoppas att nån annan gör det till mig om jag är bakis.

Finlands nationalrätt är enligt en rar vän, en äggpirog. Jag har läst mig till att det även innefattar rågbröd, med vilka tillbehör låter jag vara oskrivna. Men den som vet får gärna skriva och jag har ingen aning om vad som möjligen anses vara Sveriges nationalrätt för det verkar variera.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Ungefär som en tjock grillad med pommes plus tillbehör i våra gatukök?
https://en.wikipedia.org/wiki/Makkaraperunat

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Hmmm, ja. Funderade också på om det var Bostongurka. Rostad lök ser jag nu (måste haft ett rostad-lök-filter tidigare).
Om det är korv, överbliven (?) pasta, bostongurka, rostad lök och ost.... jag då kan jag testa det till Brunch.
Eller hoppas att nån annan gör det till mig om jag är bakis.

Finlands nationalrätt är enligt en rar vän, en äggpirog. Jag har läst mig till att det även innefattar rågbröd, med vilka tillbehör låter jag vara oskrivna. Men den som vet får gärna skriva och jag har ingen aning om vad som möjligen anses vara Sveriges nationalrätt för det verkar variera.
Om det här är Finlands nationalrätt, så vill man ju nästan inte veta vad som mer finns i deras kök så att säga. :)

• Haha
Maria T
  • Laddar…
T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Helt rätt! Hade även rå lök på. Jag körde utan ost, men vanligt är att man lägger i bitar av "Koskenlaskija"-osten också.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
"Matlådan" räddad.. hämtat köttlådan inför sommarens matlagning :)

Förpackat, rått kött, märkt med etiketter, sannolikt nötkött, i vakuumförpackning, redo för försäljning eller förvaring.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Standardburgare med udda tillbehör; broccolispenatcouscous, korianderböncreme, chilimayo och ingefärsgurka. ”Det smakade precis som jag tänkt mig”.

• Cheeseburgare, bulgursallad, avokado, öl i glas, IPAdryckesburk, salt- och pepparkvarn på matbord.
    Skapa konto
  • Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Maria T
K Kjell_G skrev:
Standardburgare med udda tillbehör; broccolispenatcouscous, korianderböncreme, chilimayo och ingefärsgurka. ”Det smakade precis som jag tänkt mig”.
Ingefärsgurka låter gott, är det nån form av snabbinläggning? (såg att Hemköp nära mig har superlågt pris på gurka denna helg, så förutom tsatsiki kan det vara trevligt med nåt annat).

Edit: Snabb googlande ger nästan exakt samma tillbehör som du visar. Jag "köper" allt utom det där med koriander ;)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Ingefärsgurka låter gott, är det nån form av snabbinläggning? (såg att Hemköp nära mig har superlågt pris på gurka denna helg, så förutom tsatsiki kan det vara trevligt med nåt annat).

Edit: Snabb googlande ger nästan exakt samma tillbehör som du visar. Jag "köper" allt utom det där med koriander ;)
250g Gurka,
20g ingefära,
2msk flytande honung
0,5 dl äppelcidervinäger
Gurkan skalas och skivas tunt, ingefäran är riven (liiite jobbigt) och sen ska det dra minst 20 minuter

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Idag blev det det plockmat med lambrosco - mums!

Ett välarrangerat bord med charkuterier, ostar, grönsaker, bröd, grillade paprikor och två glas rött vin.
Skapa konto

/U

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.