Maria T Maria T skrev:
[bild] [bild]
Ser kanske lite tamt ut men jag var inte jättehungrig - löksill & Skärgårdssill, pärer, gräddfil o gräslök. Till det en god öl, Kalkskär källaröl, (postat i öltråden). Hade verkligen längtat efter inlagd sill så det kan bli snart igen. Förutom "vanlig" inlagd sill (löksill) och Skärgårdsill så tycker jag om senapsinläggning och nån annan som jag inte minns namnet på men innehåller morötter.... är inte så kinkig, ibland köper jag sill och gör egen inläggning men när tre burkar kostar 30 spänn.. nä, det var innan alla prishöjningar - 50 spänn, så är det kul att ta tre olika. För oss två individer blir tre burkar en middag och en lunch, mycket prisvärt.
Finns säkert någon finare sillinläggning som nån kan tipsa om men jag tycker detta är tillräckligt gott.
(I och för sig, ännu godare med nypotatis, men jag ogillar matsvinn och vi hade annan fin gammelpotatis så det fick det bli).
Jag älskar inlaggd sill! Men den bästa gör man själv tycker jag med ett paket Abbas inläggningssill.
Gör som det står på paketet, plus en aning mer socker, så har du den godaste inlaggda sillen tycker jag!

Förpackning av Abba Inläggningsill med urvattnad saltsill, kryddor och dill, traditionellt svenskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag älskar inlaggd sill! Men den bästa gör man själv tycker jag med ett paket Abbas inläggningssill.
Gör som det står på paketet, plus en aning mer socker, så har du den godaste inlaggda sillen tycker jag!

[bild]
Håller med dig, den är mycket bra och den jag oftast köpt för att göra egen-inlagd-sill. Söker på recept med morötter som jag tycker är goda när de är i ättika.
Minns att mamma köpte sill, stora rackare, från en stor tunna i ICA-butiken på Fridhemsplan, nån gång tidigt 1970-tal, när den där tunnan stod närmast kött-och-fiskdisken.
Har inte följt debatten om sill och strömming i Dagens Nyheter, så många andra tråkigheter som fångar intresse och det inhemska kanske inte läses...

Jag gillar inlagd sill, i viss mån även strömming, stekt eller panerad, men slipper gärna doften av det stekta.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag gillar inlagd sill, i viss mån även strömming, stekt eller panerad, men slipper gärna doften av det stekta.
mmm, det är ett dilemma, jag älskar stekt strömming, men det luktar ju ve och fasa i lägenheten minst en vecka efter man gjort det. :(

Här är upplägget en aning konstigt men jäkligt gott blev det. Torskrygg med massa godsaker.
Såsen är en gräddig variant med lök, vitlök, citron, salt.
En tallrik med grillad fisk, gröna sparrisar, padronpeppar, potatisklyftor och broccolini. Hälsosam middag.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 9 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
mmm, det är ett dilemma, jag älskar stekt strömming, men det luktar ju ve och fasa i lägenheten minst en vecka efter man gjort det. :(
Ja, och hu, det doftar alltförmycket även i eget hus trots bra fläkt.
I mitt tycke dvs min egen näsa så finns ingen annan fisk som luktar/stinker så mycket. Inte ens en stekt sill, jag har testat.
(Utom surströmming då. Som jag har nämnt om i nån tråd som jag inte minns nu.)

Tycker inte det lukta illa men ett tips är att "steka" en citron innan stekning av strömmingen.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det blir nån skum sur, härsken doft när man steker strömming...Svår att beskriva, men den sitter i läääänge.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Det blir nån skum sur, härsken doft när man steker strömming...Svår att beskriva, men den sitter i läääänge.
Skumt. Stekte tidigare runt 300 dubbelpanerade strömmingar varannan onsdag i flera års tid och fick aldrig någon sådan doft och där är extremt dålig ventilation.

Åsa Lund
ullberg ullberg skrev:
Nationaldagen till ära blev det en riktigt bra köttbit med lite grönt och en potatisgratäng - smarrigt!

[bild]

/U
Svenskt kött en självklarhet på nationaldagen :cool:

Dan1891 Dan1891 skrev:

Det bästa med Självinläggnings-sillen är ju att bara den egna fantasin sätter gränserna för smaksättningen(y)
Jag gör egen sill till Midsommar & Jul.
Den mest omtyckta hittills har varit Flädersill samt Gin & Tonic sillen;)

[bild]

Idag (hm igår) blev det "minibuffe" dagen till ära.. ett lokalt hak hade någon slags nationaldagsspecial. Ett par tre förätter, ett par tre varmrätter och ett par tre desserter.. passade perfekt!

Ett fat med blandad grill, potatis, morötter och potatissallad, uteätande, engångsförpackning av smör bredvid.
Skapa konto

Fläskfilé, med någon skysås... champinjoner och lök (jättegod). Kycklingfilé.. med nån kryddning.. fanns sås bredvid att välja till om man ville. Ugnsstekta morötter (goda!), ugnsgrillade poatatisar. potatisgratäng (supergod) och en jättestor köttbulle (!).. lite kompakt och väldigt stor.. men god :)

Som förrätter (ej bild) fanns tre sorters sillar, nån slags rosa god köttbit med grönt på.. en lax och kesobiff med citron och grön kvist.. plus grönsaker, ägg och bröd.

Desserter var en slags mjuk hallonkaka (lite mazarinlik), en citronkaka (mjuk) och en cheesecake i glas med jordgubb på topp.. och lite färsk melon (sedan hade de några hårda kakor, wienerbröd också)

• Gilla
  • Älska
nikasp och 6 till
  • Laddar…
Pankopanerad halloumi, kulpotatis, tzatziki och grönsallad. Toppade med en kabanoss

• Måltid med korv, stekt fisk, potatis, sallad, öl, soligt uteplatsbord, skuggspel, avslappnat.
    Skapa konto
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Skumt. Stekte tidigare runt 300 dubbelpanerade strömmingar varannan onsdag i flera års tid och fick aldrig någon sådan doft och där är extremt dålig ventilation.
Menar du det? När jag steker strömming sitter lukten kvar i flera dagar, närmare en vecka...
Och det är inte surströmming jag steker, utan färsk :)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Storsockret
Testade lite salsiccia-burgare åt det lite mer smashade hållet.

Cheeseburgare med tomat och lök på en tallrik utomhus. Bakgrunden är suddig, grönska och ett hus syns.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 10 till
  • Laddar…
Pannbiff och stekt lök på stekbordet :cool:
Köttbullar steks på platta med stekt lök, matlagning utomhus, livsmedelsberedning, grillatillbehör.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.