1 418 454 läst ·
17 727 svar
1418k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Jag älskar inlaggd sill! Men den bästa gör man själv tycker jag med ett paket Abbas inläggningssill.Maria T skrev:
[bild] [bild]
Ser kanske lite tamt ut men jag var inte jättehungrig - löksill & Skärgårdssill, pärer, gräddfil o gräslök. Till det en god öl, Kalkskär källaröl, (postat i öltråden). Hade verkligen längtat efter inlagd sill så det kan bli snart igen. Förutom "vanlig" inlagd sill (löksill) och Skärgårdsill så tycker jag om senapsinläggning och nån annan som jag inte minns namnet på men innehåller morötter.... är inte så kinkig, ibland köper jag sill och gör egen inläggning men när tre burkar kostar 30 spänn.. nä, det var innan alla prishöjningar - 50 spänn, så är det kul att ta tre olika. För oss två individer blir tre burkar en middag och en lunch, mycket prisvärt.
Finns säkert någon finare sillinläggning som nån kan tipsa om men jag tycker detta är tillräckligt gott.
(I och för sig, ännu godare med nypotatis, men jag ogillar matsvinn och vi hade annan fin gammelpotatis så det fick det bli).
Gör som det står på paketet, plus en aning mer socker, så har du den godaste inlaggda sillen tycker jag!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med dig, den är mycket bra och den jag oftast köpt för att göra egen-inlagd-sill. Söker på recept med morötter som jag tycker är goda när de är i ättika.Dan1891 skrev:
Minns att mamma köpte sill, stora rackare, från en stor tunna i ICA-butiken på Fridhemsplan, nån gång tidigt 1970-tal, när den där tunnan stod närmast kött-och-fiskdisken.
Har inte följt debatten om sill och strömming i Dagens Nyheter, så många andra tråkigheter som fångar intresse och det inhemska kanske inte läses...
Jag gillar inlagd sill, i viss mån även strömming, stekt eller panerad, men slipper gärna doften av det stekta.
Ja, och hu, det doftar alltförmycket även i eget hus trots bra fläkt.Dan1891 skrev:
I mitt tycke dvs min egen näsa så finns ingen annan fisk som luktar/stinker så mycket. Inte ens en stekt sill, jag har testat.
(Utom surströmming då. Som jag har nämnt om i nån tråd som jag inte minns nu.)
Dan1891 skrev:
Jag älskar inlaggd sill! Men den bästa gör man själv tycker jag med ett paket Abbas inläggningssill.
Gör som det står på paketet, plus en aning mer socker, så har du den godaste inlaggda sillen tycker jag!
Det bästa med Självinläggnings-sillen är ju att bara den egna fantasin sätter gränserna för smaksättningen
Jag gör egen sill till Midsommar & Jul.
Den mest omtyckta hittills har varit Flädersill samt Gin & Tonic sillen
[bild]
Idag (hm igår) blev det "minibuffe" dagen till ära.. ett lokalt hak hade någon slags nationaldagsspecial. Ett par tre förätter, ett par tre varmrätter och ett par tre desserter.. passade perfekt!
Fläskfilé, med någon skysås... champinjoner och lök (jättegod). Kycklingfilé.. med nån kryddning.. fanns sås bredvid att välja till om man ville. Ugnsstekta morötter (goda!), ugnsgrillade poatatisar. potatisgratäng (supergod) och en jättestor köttbulle (!).. lite kompakt och väldigt stor.. men god
Som förrätter (ej bild) fanns tre sorters sillar, nån slags rosa god köttbit med grönt på.. en lax och kesobiff med citron och grön kvist.. plus grönsaker, ägg och bröd.
Desserter var en slags mjuk hallonkaka (lite mazarinlik), en citronkaka (mjuk) och en cheesecake i glas med jordgubb på topp.. och lite färsk melon (sedan hade de några hårda kakor, wienerbröd också)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläskfilé, med någon skysås... champinjoner och lök (jättegod). Kycklingfilé.. med nån kryddning.. fanns sås bredvid att välja till om man ville. Ugnsstekta morötter (goda!), ugnsgrillade poatatisar. potatisgratäng (supergod) och en jättestor köttbulle (!).. lite kompakt och väldigt stor.. men god
Som förrätter (ej bild) fanns tre sorters sillar, nån slags rosa god köttbit med grönt på.. en lax och kesobiff med citron och grön kvist.. plus grönsaker, ägg och bröd.
Desserter var en slags mjuk hallonkaka (lite mazarinlik), en citronkaka (mjuk) och en cheesecake i glas med jordgubb på topp.. och lite färsk melon (sedan hade de några hårda kakor, wienerbröd också)
Menar du det? När jag steker strömming sitter lukten kvar i flera dagar, närmare en vecka...P Pappa1986 skrev:
Och det är inte surströmming jag steker, utan färsk