4774
Gör smeten själv, och idag blir det till att göra en ny sats då jag tänkte att våfflorna ska utgöra förätten. Huvudrätten är kåldolmar med kokt potatis, rårörda lingon och pressgurka. Avslutas med kaffe och efterrätt gjord på turkisk yoghurt, ljus sirap, digestive kex, kiwi och banan. Så förslag på vad lägga på förrättsvåfflorna tas tacksamt emot. Lite inne på smetana, röd lök, löjrom och citron, toppat med gräslök.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Pizza bianco med potäter, dill och kaviar - till det en flaska vitt jag hittade i matkällaren, lite oklart innehåll pga möss som tuggat på etiketten men lyckades läsa ut året, 2014,och jag tror det är en rioja…
Maträtt med pizza och toppings, picklade lökar, glass champagne, i inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U

• Gilla
  • Älska
4774 och 10 till
  • Laddar…
Chilipasta, parmesan och Kotlettrad. Pizza åt vi igår.
Tallrik med fusilli pasta och grillade köttbitar, toppad med persilja, serverat på dekorerad tallrik.
Skapa konto
Nybakad pizza med gyllenbrun ost och skinka på bakplåtspapper och stenugn.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
En riktigt ful smörgåstårta men den va galet god
En smörgåstårta med ägg, skinka, sallad, tomat, gurka och persilja på ett svart fat.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 10 till
  • Laddar…
Min matintresserade fru såg hur nedstämd hennes matlagningsintresserade man blev när en lågpriswokpanna inte ens fungerade på induktionshällen så den här skönheten kom på posten. Efter dagens rätt plockades också två böcker fram. Känn ingen press, tänkte jag. Det här går bra. Du klarar det.

• En wokpanna på ett köksbänk med två kokböcker och förpackningar av basmatiris och kokosmjölk.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Invigd i dag med gott resultat. När jag var orolig för den saknade hettan blev svaret att det var umami som lyfte woken med kycklingrester, och det var perfekt som det var. Och jag som inte ens hade i nån umami ;)
Och nudlar serveras separat här hemma!

• En tallrik med asiatisk mat, grönsaker, cashewnötter och risnudlar, intill en ölburk.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Invigd i dag med gott resultat. När jag var orolig för den saknade hettan blev svaret att det var umami som lyfte woken med kycklingrester, och det var perfekt som det var. Och jag som inte ens hade i nån umami ;)
Och nudlar serveras separat här hemma!
Nudlar à part, vilket otyg :D

M MsTake skrev:
Nudlar à part, vilket otyg :D
Jag kan leva med att sleva ihop

Storsockret
Ostgratinerad potatis, rostas i sous vide, pepparsås och smör. Följdes upp av en tallrik med bara potatis med smör och salt, oförskämt jävla gott :crysmile:

Ett matfat med potatismos, smörklick, vegobiffar och senap på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Ostgratinerad potatis, rostas i sous vide, pepparsås och smör. Följdes upp av en tallrik med bara potatis med smör och salt, oförskämt jävla gott :crysmile:

[bild]
Nu måste jag nog gå och andas i min lilla papp-påse!
Gott ! (y)

• Haha
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Stuvade makaroner, självklart med muskot och en gnutta socker i. Till det frysta köttbullar som äldsta sonen omsorgsfullt kryddade med grillkrydda.
Alla nöjda och mätta.

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Maria T
Stuvade makaroner SKA ha muskot, annars är det bara sorgligt! :heart:

• Gilla
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Maria T Maria T skrev:
Stuvade makaroner SKA ha muskot, annars är det bara sorgligt! :heart:
Muskot smakar självskadebeteende…

Edit:
Förra veckan köpte jag lunch på ett ställe som gör just husmanskost, dagen till ära så var det köttbullar och stuvade makaroner, insåg i efterhand att de förpestat makaronerna med muskot, massor av muskot, så det var bara att förpassa dessa till komposten… och hålla sig till sås och köttbullar :crysmile:

Muskot är ju fan giftigt :crysmile:

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
En del gillar muskot. Jag gör det.

En del gillar koriander. Jag gör det inte. Vidrigt i mitt tycke och förgiftar många andra goda rätter med sin blommiga tvålsmak.

Så vad gäller kryddor kan vi nog alla enas om att vi gillar olika och inget är bättre eller sämre.
Eller fortsätter vi bråka i god anda, stuvade makaroner och bechamelsås som en gör till lasagne ska innehålla muskot.

• Gilla
Mickebandsåg och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
En del gillar muskot. Jag gör det.

En del gillar koriander. Jag gör det inte. Vidrigt i mitt tycke och förgiftar många andra goda rätter med sin blommiga tvålsmak.

Så vad gäller kryddor kan vi nog alla enas om att vi gillar olika och inget är bättre eller sämre.
Eller fortsätter vi bråka i god anda, stuvade makaroner och bechamelsås som en gör till lasagne ska innehålla muskot.
Jag trodde jag tyckte om koriander, men den färska på MAX Korean BBQ blev övermäktig för mig. :oops:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.