1 419 410 läst ·
17 742 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Knepet för riktigt frasiga våfflor är en flaska öl i smeten, funkar även med sodavatten men öl ger en god smak. Men det är så klart en helt annan rätt då det heller inte är några ägg i den smeten, bara mycket smör, mjölk, mjöl och lite bakpulver.Åsa Lund skrev:
Funkar fint med prefabsmet oxå, blir krispiga våfflor i detta järn!AndersMalmgren skrev:
Även om bästa receptet är det jag fick av mormor:
- 3 dl vispgrädde
- 3 dl vetemjöl
- 2 dl kallt vatten
Mycket fett i smeten men du kan behöva smörja järnet före första våfflan
Apropå våfflor så hörde jag på radion om att köpa färdig smördeg, skära den i fyra delar, lägga i nått smaskens, vika i hop degen runt fyllningen, nagga kanten med gaffel och lägga i våffeljärnet. Blir väl när form av belgisk våffla fast med den fyllning man önskar. Nutella och skivade jordgubbar talades om på radioprogrammet.
Jag svarar som nån annan att det blir aldrig våfflor över så har inte testat det, men jag minns att min pappa gjorde liknande fast med pannkakor - fredag morgon smörade han en pannkaka och la pålägg på så i mitt tycke är det inte konstigt, bara lite ovanligt.Storsockret skrev:
4774 skrev:
Nej det är ju ett problem såklart. Dom få gångerna jag gör våfflor så äter vi oftast också upp våfflorna, men då gör jag en extra omgång för att ha dagen efter eller på kvällenMaria T skrev:
Detta lät för mig som ett så märkligt recept att jag ändå var tvungen att göra våfflor idagÅsa Lund skrev:
Funkar fint med prefabsmet oxå, blir krispiga våfflor i detta järn!
Även om bästa receptet är det jag fick av mormor:
Vispa grädden tjock. Blanda mjöl och vatten till en jämn smet. Blanda i grädden. Klart!
- 3 dl vispgrädde
- 3 dl vetemjöl
- 2 dl kallt vatten
Mycket fett i smeten men du kan behöva smörja järnet före första våfflan
Helt klart frasiga, även i vårt skräpjärn! Passade dock på att testa med kolsyrat vatten som andra föreslagit när jag ändå var igång.
Såklart också barnstuket med klumpfri jordgubbssylt på flaska, tror jag får en sockerchock
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder