Storsockret
Ingen våffla här, men en blek fryspizza dagen till ära!

Bakad pizza med skinka och ost på skärbräda av trä och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pappa1986 och 9 till
  • Laddar…
Viltvåffla

Våfflor med röra och timjan, svartkråkans hovmästarsås, rött vin, elegant måltid, middagstillbehör i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
MariaiÖstergötland och 7 till
  • Laddar…
Dessert

Våfflor med grädde och hjortronsylt på tallrik, burk märkt "Svartåkänas hjortronsylt", tomt vinglas i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
MariaiÖstergötland och 9 till
  • Laddar…
Åsa Lund
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dessert

[bild]
Men du får uppgradera till ett bättre järn som alltid ger krispiga våfflor!
Gjutjärnspanna, använd och smutsig, på en svart spishäll.
Skapa konto

• Gilla
MsTake och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[bild]
Tror det är sambons smet som är problemet! Men håller med, frasiga våfflor är bäst!

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[bild]
Knepet för riktigt frasiga våfflor är en flaska öl i smeten, funkar även med sodavatten men öl ger en god smak. Men det är så klart en helt annan rätt då det heller inte är några ägg i den smeten, bara mycket smör, mjölk, mjöl och lite bakpulver.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Åsa Lund
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror det är sambons smet som är problemet! Men håller med, frasiga våfflor är bäst!
Funkar fint med prefabsmet oxå, blir krispiga våfflor i detta järn!

Även om bästa receptet är det jag fick av mormor:
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 dl kallt vatten
Vispa grädden tjock. Blanda mjöl och vatten till en jämn smet. Blanda i grädden. Klart!

Mycket fett i smeten men du kan behöva smörja järnet före första våfflan

• Gilla
fusion och 5 till
  • Laddar…
Apropå våfflor så hörde jag på radion om att köpa färdig smördeg, skära den i fyra delar, lägga i nått smaskens, vika i hop degen runt fyllningen, nagga kanten med gaffel och lägga i våffeljärnet. Blir väl när form av belgisk våffla fast med den fyllning man önskar. Nutella och skivade jordgubbar talades om på radioprogrammet.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Nån annan som gillar att äta kalla våfflor som smörgås? Dvs med smör och pålägg typ ost och skinka? Eller är det bara jag som är konstig? :crysmile:

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
Papillon hund sitter vid bord, ser på våffla, kök i bakgrunden, vatten kopp, kniv, hemtrevlig känsla.
Skapa konto

• Gilla
Hybro och 3 till
  • Laddar…
4774
Storsockret Storsockret skrev:
Nån annan som gillar att äta kalla våfflor som smörgås? Dvs med smör och pålägg typ ost och skinka? Eller är det bara jag som är konstig? :crysmile:
Aldig testat, då det aldrig blir några våfflor över här hemma,

4774
S Surly skrev:
[bild]
Finmiddag så här på en fredag, rimmad oxbringa med smör.
Åh gott

Lunch och dadlar till efterrätt :)

• Frukostingredienser: yoghurt, bananer, valnötter, dadlar, honung, pepparkvarn på träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
Storsockret Storsockret skrev:
Jag svarar som nån annan att det blir aldrig våfflor över så har inte testat det, men jag minns att min pappa gjorde liknande fast med pannkakor - fredag morgon smörade han en pannkaka och la pålägg på så i mitt tycke är det inte konstigt, bara lite ovanligt.

Storsockret
4774 4774 skrev:
Aldig testat, då det aldrig blir några våfflor över här hemma,
Maria T Maria T skrev:
Jag svarar som nån annan att det blir aldrig våfflor över så har inte testat det,
Nej det är ju ett problem såklart. Dom få gångerna jag gör våfflor så äter vi oftast också upp våfflorna, men då gör jag en extra omgång för att ha dagen efter eller på kvällen :)

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funkar fint med prefabsmet oxå, blir krispiga våfflor i detta järn!

Även om bästa receptet är det jag fick av mormor:
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 dl kallt vatten
Vispa grädden tjock. Blanda mjöl och vatten till en jämn smet. Blanda i grädden. Klart!

Mycket fett i smeten men du kan behöva smörja järnet före första våfflan
Detta lät för mig som ett så märkligt recept att jag ändå var tvungen att göra våfflor idag :rofl:

Helt klart frasiga, även i vårt skräpjärn! Passade dock på att testa med kolsyrat vatten som andra föreslagit när jag ändå var igång.

Såklart också barnstuket med klumpfri jordgubbssylt på flaska, tror jag får en sockerchock :D

Våfflor med grädde och sylt, glas mjölk, träbord, hemmakänsla, fika, skandinavisk maträtt, enkelt och gott.
Skapa konto

• Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.