P
Magnus Filip skrev:
Här ovan på Youtube ser man att den Ukrainska innehåller kött och man använder annan stavning.
Polacken hade rätt.
Hur skiljer sig stavningen åt mellan ryska och ukrainska?

P pmd skrev:
Vad är det som inte känns logiskt?

Vad gäller nötkött så är min erfarenhet att köttet inte är tillräckligt bra för att ätas halvrått i Sverige, utan behöver vara välstekt.
Dummaste jag hört. Griskött är inte kul svenskt, iberico är mycket bättre. Men nöt är mycket bra. Att välsteka malen högrev är att förstöra den

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Hahaha, chefen var lika dragen han. Det var ingen söndagsskola direkt.
Och ändå blev han sur för att du, som var den ende som hade nyktrat till över natten, åkte på den schemalagda skoterturen. Skitchef.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är du som är barbaren här för du har inte koll på hur kött ska tillagas för att smaka bäst.
Jag kan inte hjälpa att jag har bättre smak än du.

• Haha
Violina
  • Laddar…
P
Okunskap som talar. Dagens kötthållning och renhållningen i köken är något helt annat mot förr. Om du maler köttfärsen precis innan stekning kan du äta den rå om du skulle vilja.
Ja, om jag maler köttfärsen strax innan tillagning kan jag äta den rå om jag skulle vilja, men jag tycker inte om rått kött.

P
Magnus Filip skrev:
Råbiff är vanligt på Kontinenten, även "Amerikansk Sandwich" i Belgien kommer med rått nötkött. I Frankrike typ finns inte välstekt biff och lamm. Alltså större delen av världen är barbarer, men inte du?
Ja.

Ett av framstegen som gjordes när civilisationen växte fram är tillagad mat. Rå mat är ociviliserat.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja.

Ett av framstegen som gjordes när civilisationen växte fram är tillagad mat. Rå mat är ociviliserat.
Du har ingen koll, sushi, råbiff etc.

P
För att han är en konnässör?

edit: sjukt bra slider förövrigt
Men svenska restauranger tycks inte klara av att hålla sig till sitt eget språk i sin beskrivning av maten.
Såg ut som en god glidare, dock.

P
P Pappa1986 skrev:
Trodde problemet va att där va kniv & gaffel på tallriken.... ;)
Ja, för en så liten macka behöver man nog inte bestick men Malmgren skulle kanske äta något mer?
Jag brukar ibland äta vanliga hamburgare med kniv och gaffel. Då går det åt färre servetter.

P
Maskintok skrev:
[media]
Jag längtar ut igen..
laga mat ute..
lyssna när han friterar, det låter underbart
Hundvalpen kommer kanske att få lite ont i magen. Eller åtminstone bli tjock. :rofl:
Grannens(?) hundar lät avundsjuka.

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
KFC, McD och Subway kan dom skicka tillbaka till de fetas heliga land US of A!
Subway brukar ligga snäppet över de flesta andra snabbmatshak.
Åtminstone i Kanada där jag besökte en Subway sist, för 13 år sen. ;)
I Sverige har jag inte provat.

P
nino nino skrev:
Ätit på KFC 2ggr, en gång i Gdansk och en gång i Västerås lika besviken båda gångerna och då är jag inte så jäkla noga med maten, kan gärna slafsa i mig en McDonalds burgare och tycka att den är helt ok för den fyller syftet den är skapad för, fylla magen snabbt och hyfsat billigt.
Subway luktar det väldigt gott från men inget jag brukar äta på, vill oftast ha nåt mer än smörgås.
KFC tror jag bara att jag har besökt en gång (Nairobi 1976). Det fanns inte så mycket annat att välja på i grannskapet och om man är vrålhungrig så går det mesta ner.
En stor pappmugg med friterade kycklingdelar ser annars inte så jätteaptitligt ut.

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lagar nästan allt från grunden och köper i princip inga halvfabrikat.
När jag steker använder jag alltid stekpanna av gjutjärn.
Kan det vara dessa faktorer som bidrar till mitt blodvärde? Var på blodgivning i veckan och en tjej i personalen var imponerad och frågade vad jag åt för mat :cool:
Jag tror inte att materialet i stekpannan spelar så stor roll. Kroppen kan inte ta upp järn som lossnar från en gjutjärnspanna. I övrigt spelar det roll om du äter järnrik föda eller inte.

P
Magnus Filip skrev:
Micro har vi, men använder den knappt. Har hört att det inte är bra att värma upp mat i den. Något skit händer med maten. Vet inte vad? Har inte lyckats ta reda på. Kanske är det mörkat? Eller är det en myt? Skulle vara något med näringsämnena.
Det låter som en myt.
Jag har haft mikrovågsugn i 39 år (till hösten) och mår bra. Jag är inte självlysande i mörkret.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Sen vet jag inte precis vad som räknas som halvfabrikat. Om man gör en köttfärssås med burktomater, när överskottet från växthuset tagit slut.
Tomatpuré, räknas det som halvfabrikat? Om man inte gör egen fond? osv.
Halvfabrikat är bra, utom när de är dåliga.
Jag tvivlar t.ex. på att torkad pasta köpt på ICA har så värst mycket sämre näringsinnehåll än hemmagjort pasta.
Hemmagjord öl blir definitivt sämre när jag gör den än sån man köper i affären.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.