P pmd skrev:
Brukar högrev ha högre fetthalt än högrevsfärsen man kan köpa i vanliga livsmedelsaffärer? Annars finns det knappast någon större anledning att mala själv. (Om man inte vill vara ociviliserad och äta rå köttfärs, förstås. ;))
Ja högrev från hallen är en helt annan grej mycket mer insprängt fett

Närbild av rå högrev med tydligt marmorerat fett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varm mat till frukost är bra. Omelett av något slag, stekt skinka eller bacon, pannkakor eller våfflor, kokta ägg, stekt potatis, rostat bröd, varma baguetter, te eller kaffe, tomatsoppa, etc.
Kanske inte allt på en gång, men lagom kombinationer av ovanstående blir bra. Man kan variera.
Jag kan ta ett löskokt ägg ibland. Är jag på hotell kan det slinka ner lite scrambled eggs med bara peppar ingen bacon.

Men det där är ju högst subjektivt. Min mage startar inte förens lunch

P pmd skrev:
Högrev maler man. Annars får man äta för mycket senor.
Högrev går bra att varmrökas.

Från förra hösten:
ERyvw78h.jpg

RlRqpaEh.jpg

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sushi är faktiskt ett undantag från min regel, men jag värjer mig mot att köpa sushi i ett snabbköp.
Råbiff tycker jag är ganska äckligt.
Ja kör numer bara White guide sushi och Michelin sushi. Sushi Sho och minako är två bra ställen i Stockholm som exempel. Min kvarterskrog har ibland som förrätt wagyu i lite mer sushiform den slinker ner :)

Råbiff är grymt gott om den är tärnad. Vill helst blanda ingredienserna själv också

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Griskött äter jag inte så mycket av. I princip bara julskinka och bacon, och inget av dem gör sig så värst bra halvrått.
När, jag tänkte mest på nötkött. Svenskt nötkött brukar vara ganska segt, men jag måste medge att det har blivit lite bättre med åren. Jag köper dock inte importerat nötkött, för som ni mycket riktgt påpekar så är det få länder som har lika bra djurhållning som vi har i Sverige.

Högrev maler man. Annars får man äta för mycket senor.
Bacon är överskattat äter mycket hellre krispig grissida eller liknande och då ska den inte vara welldone i mitten. Annars äter jag mest spansk iberico och den ska absolut inte vara welldone.

Julskinkan brukar brorsan göra, mycket saftig och fin. Tror han kör den i sous vide faktiskt.

Farsan brukar långmarinera högrev för att sedan koka den. Efter det skärs den upp i lite tjockare skivor för avslutas på grillen. Funkar väldigt bra :D

• Gilla
Kirka75 och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Återskapade en klassiker från barndomen, från varje utflykt, grillkväll på lokala parkleken, what have you.

Storpack burgare med tveksam kötthalt, grillkrydda under grillningen och sedan ketchup på. Allt i högst ordinära sesambröd. Dessa var lite mindre ordinära än storpacken förvisso, men det var det som fanns.

Jättegott, men skäms för att tycka det :crysmile:

Två hamburgare med sesambröd på en tallrik, en delvis uppäten.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 8 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Återskapade en klassiker från barndomen, från varje utflykt, grillkväll på lokala parkleken, what have you.

Storpack burgare med tveksam kötthalt, grillkrydda under grillningen och sedan ketchup på. Allt i högst ordinära sesambröd. Dessa var lite mindre ordinära än storpacken förvisso, men det var det som fanns.

[bild]
Allt smakar bra utomhus :)

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
Storsockret Storsockret skrev:

[bild]
burgare är burgare.
Det är hur man får till smaken som är den största avgörande delen... (y)

Grillpremiär
Hamburgare med smält ost grillas över kol på en grill.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Fick feeling jag med
Tre hamburgare som grillas på en kolgrill med en stekspade i förgrunden.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
En tallrik med högrevsköttgryta, morötter, ris och gelé serverad i en blå skål.
Skapa konto

Köttgryta med ris och gelé

Högrev, morötter, gul lök, vitlök, örtkryddor och kantareller. Fått puttra i minst 2,5 timmar medan jag har ägnat mig åt trädgårdsarbete

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Flygande Jakob i afton.
Jag tog en hel färsk kyckling och körde den klar i ugnen igår, och idag rensade jag ur köttet. Skinn som är knaprigt skärs i små bitar och blandas med köttet. Har man bråttom köper man en hel grillad kyckling.
En paket bacon och skivade champinjoner steks, jag gillar det ganska hårdstekt. Spara skyn från kycklingen och blanda med grädde, chilisås/ketchup och lite vetemjöl. Chili-pulver och vitlök är inte original men funkar bra i såsen. Slå över kycklingen, fördela bacon och svamp. In i ugnen 10 minuter, ta ut och lägg på skivad banan och salta jordnötter. In i ugnen igen i 10 minuter. Serveras med ris.

/Höghus

Färdiglagad Flygande Jakob med kyckling, bacon, champinjoner, bananskivor och jordnötter serverad bredvid kokt ris.
Skapa konto
Ingredienser för Flygande Jakob: Ugnstekt kyckling i form, stekt bacon, champinjoner, banan, jordnötter, såsskål.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Något slags uppkryddade biffar/järpar/whatever med lite gött i, mojosås, lite grönt.

• Grillade biffar på ett grönt fat med mojosås och skivad gurka samt gul paprika på köksbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Plockmatsräkmacka eller vad man ska kalla det för :)
Provade göra egen majonnäs för första gången, den går iaf att äta
Ingredienser för macka utspridda på bord inklusive räkor, majonnäs, ägg och citron.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.