Gårdagens blev som sagt..
SMÖRREBRÖD

Tallrik med tre smörrebröd: ett med räkor, ett med rostbiff och grönsaker, samt ett med lax och dill, serverade på salladsblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räkor, rostbiff, lax

Tre smörrebröd på en tallrik, med räkor, lax, spätta, rostbiff och brie med vindruvor, dekorerade med sallad och citron.
Skapa konto

Räkor, spätta, brie

Vi tog en varsin räka (ok det var mer än en räka på...) och så delade vi på de andra :) Så vi fick av alla smaker.. 👍

• Gilla
  • Älska
Kretikos och 9 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
I går blev det mitt första försök på "ramen".

Vi hade en paprika som började bli lite mjuk, jag fräste lite svamp i smör och egentorkad chili och blandade med en burk böngroddar som gått ut.

Kokade upp 1,5 liter vatten med två buljongtärningar och i med äggnudlar från Ica.
När de var färdiga och vattnet inte kokade skedade jag i miso som jag rörde om noga.

Sedan i med allt i skålar med kokta ägg kokta ett par dagar innan i airfryern, jag brukar köra en näve ägg då och då som ligger i kylskåpet.
Blev riktigt gott och fru och en dotter -de andra är på andra orter- verkade tycka att vi får göra det igen.

På bilden saknas nudlarna och misobuljongen...

[bild]
Ser mycket smaskigt ut!

Måste fråga.. hade planerat att prova Airfrya mina ägg också.. och undrar således hur länge och vilken temperatur du gjort (gör?) dina på?

Jag tänkte satsa på att prova 140 grader.. i typ 12 min (och hoppas det är lite "kladdig gula" ) 😊

• Gilla
Fario
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
"Blöta" rullar är alltid trevligt, särskilt som alla runt bordet kan välja sitt eget innehåll.

Vi brukar ha jordnötssmör+kokosolja som en sås, och någon soja/fisksås-baserad med lite chili och kanske lite citrus.
Sås med jordnötssmör låter ju gott, ska testas nästa gång.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ser mycket smaskigt ut!

Måste fråga.. hade planerat att prova Airfrya mina ägg också.. och undrar således hur länge och vilken temperatur du gjort (gör?) dina på?

Jag tänkte satsa på att prova 140 grader.. i typ 12 min (och hoppas det är lite "kladdig gula" ) 😊
Jag kör fem-sex ägg i lådan i 12 minuter på 140° grader. Jag vill inte ha någon antydan till lös gula. Men jag kommer nog höja till 145° för jag tycker det blir lite för mjukt. Inte rinnigt men jag vill ha fast gula.

Antar att man får testa med sin egen airfryer.

Jag har alltid tyckt airfryer varit lite onödigt men nu är jag grymt förtjust i den.
Skall testa bröd snart.

Gjorde en enkel efterrätt som blev mums.
Skalade en banan och klöv den på längden. Rullade i ägg och sedan i panko, strösslade på kanel. Körde på 185° i kanske tio minuter. Minns faktiskt inte tiden men jag skall prova igen. Det är ju enkelt att se hur det blir och minska eller öka tiden.
Blev fantastiskt gott, som friterad banan.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag kör fem-sex ägg i lådan i 12 minuter på 140° grader. Jag vill inte ha någon antydan till lös gula. Men jag kommer nog höja till 145° för jag tycker det blir lite för mjukt. Inte rinnigt men jag vill ha fast gula.

Jag har alltid tyckt airfryer varit lite onödigt men nu är jag grymt förtjust i den.
Skall testa bröd snart.

Gjorde en enkel efterrätt som blev mums.
Skalade en banan och klöv den på längden. Rullade i ägg och sedan i panko, strösslade på kanel. Körde på 185° i kanske tio minuter. Minns faktiskt inte tiden men jag skall prova igen. Det är ju enkelt att se hur det blir och minska eller öka tiden.
Blev fantastiskt gott, som friterad banan.
Då tror jag nog den tiden är vad jag ska prova första gången.. och så "lära mig av det".. se om det blev för hård gula.. för lös gula.. eller lagom (jag är inte så kinkig, älskar alla former av ägg typ hehe).

Jag har bara gjort "bake-off" bröd än.. men lite nyfiken på att testa göra nån limpa från scratch också (egenbakat helt alltså) :)

Fyra gräddade frallor med vallmofrön i en Philips airfryer.
Skapa konto

Desserten lät trevlig, hade funderat på att testa pensla ett par bananbitar (dela på längden lät smartare nu när du nämnde det) med lite sirap o rulla i typ panko.. och köra i airfryern (och servera med vaniljglass)

Fick bilden i huvudet att borde bli lite som friterad banan hehe.. din variant var lite nyttigare o mindre söt .. får väl prova bägge!

• Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Stekt dubbelpanerad torskfile, kokt potatis, bacon, smält smör och lingonsylt.
2 ostron till förrätt, lokala Coop sålde för 10kr/st.

/Höghus

Dubbelpanerad torskfilé med kokt potatis, bacon, smält smör i skål och lingonsylt på vit tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Oskick och 6 till
  • Laddar…
Det är ju lördag. Så det blev pizza.
Inte den bästa salamin, sånn däringa dansk i plastask, men får den ligga på hela tiden så blir den lite ”torrare”.
Jag kör degen i vår gamla Electrolux hushållsassistent.
Två pizzabitar med smält ost och salamiskivor på en grå tallrik.
Skapa konto

Inget märkvärdigt men, som man skall säga i Sverige, ”helt ok”. Eller gott kanske man kan säga.

Min fru bestämde att vi skall göra 25 färdiga påsar med tomatsås när våra tomater kommer.

• Gilla
Oskick och 5 till
  • Laddar…
Svamprisotto. Blek taggsvamp.

Svamprisotto med blek taggsvamp i panna.
Skapa konto
Risottoris med hackade grönsaker såsom selleri och paprika i en kastrull.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Svamprisotto. Blek taggsvamp.

[bild][bild]
Taggsvamp är skum, jag har råkat ut för att den är väldigt besk.
Men när den inte är besk, är den jättegod.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Taggsvamp är skum, jag har råkat ut för att den är väldigt besk.
Men när den inte är besk, är den jättegod.

/Höghus
Smakade lite för att kolla. Mild beska som jag tror minskar med smörstekningen & osten mm. Ska återrapportera om någon timme.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
P
Fario Fario skrev:

På vilka sätt blir äggen annorlunda i en luftfritös jämfört med en vanlig äggkokare?

• Gilla
Fario
  • Laddar…
P pmd skrev:
På vilka sätt blir äggen annorlunda i en luftfritös jämfört med en vanlig äggkokare?
Har aldrig använt en äggkokare men jag har svårt att tro det blir någon skillnad.
Att koka i kastrull med vatten och köra i airfryern ger ju samma resultat.
Förutom att jag aldrig fått ett spräckt ägg i airfryern. Sällan jag fått det i kastrull men glömmer man sänka värmen när det kokar upp kan det hända.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Kyckling stroganoff med ris.
Tallrik med kyckling stroganoff och ris, serverat med sallad. Glas med vatten och rött vin i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Oskick och 5 till
  • Laddar…
P
Fario Fario skrev:
Förutom att jag aldrig fått ett spräckt ägg i airfryern. Sällan jag fått det i kastrull men glömmer man sänka värmen när det kokar upp kan det hända.
Jag rekommenderar mikrovågsugn om man vill prova på att spräcka ägg. 😜

• Haha
  • Gilla
fusion och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag rekommenderar mikrovågsugn om man vill prova på att spräcka ägg. 😜
Jag gör ibland omelett till frukost på jobbet i micron.
Knäcker ett ägg i en skål, i med lite salt och peppar. En skvätt mjölk och eventuella rester jag hittat hemma. Riven ost, paprika, kanske lite korvbitar eller skinka. Sådana rester som är för lite att laga mat av men man vill ju inte slänga.
Vispa lite och in i micron

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.