Små Pannkakor bjöd frugan på ikväll.
Godaste varianten var dom med Honung samt mörk sirap👍
Små pannkakor med vispad grädde och olika toppingar, inklusive honung och mörk sirap, på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Små pannkakor med grädde, honung och sirap på en vit tallrik. Glas mjölk i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Dagens middag:
Ajvarkyckling i ugn blev det idag - som serverades med sallad och stora klyftpotatisar (egengjorda från bakpotatis) 👍😍

Ajvarkyckling i ugn serverad med sallad och stora klyftpotatisar på tallrik, med bestick bredvid.
Skapa konto

Ajvarkyckling i ugn serverad med egengjorda klyftpotatisar och färgglad sallad på en grå tallrik med dryck och tillbehör på ett dukat bord.
Skapa konto

En gratängform med nygräddad lasagne på ett träbord, bredvid en flätad bordstablett.
Skapa konto

Väldigt gott!

• Gilla
Oskick och 8 till
  • Laddar…
P
F fusion skrev:
Blir ugnsgrillning av kycklingvingar som legat i brine under 18 timmar.
En still undran: varför är de så många som kallar saltlake (eller saltlag) för "brine" numera? Det förvirrade mig ett tag.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Jag rekommenderar mikrovågsugn om man vill prova på att spräcka ägg. 😜
Jag har faktiskt provat.

I början av 1980-talet köpte jag min första mikrovågsugn. Det var inte så vanligt med mikrovågsugn då, så bekantskapskretsen vill gärna komma och titta. Jag tyckte att det nog vore lite kul att köra ett ägg i mikron för att visa hur värmen kan spridas snabbt i hela föremålet man bestrålar.

För att inte få äggstanning i hela mikron lade jag ägget i en glasform med lock. Trycket när ägget sprängdes blev dock så högt att locket lyfte och jag fick äggstanning i hela mikron.

När så fler bekanta vill se mig demonstrera mikron (ryktet gick …) så lade jag en tyngd på locket så att det inte skulle lyfta. Resultatet blev att inte bara ägget exploderade utan även glasformen (eller kanske bara locket) och jag fick äggstanning blandat med glassplitter i hela mikron.

• Haha
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Enchiladas.
[bild]
Det ser mer ut som något tacoartat. En enchilada ska ju vara en fylld ihoprullad tortilla.
(Men det ser gott ut!)

P pmd skrev:
Det ser mer ut som något tacoartat. En enchilada ska ju vara en fylld ihoprullad tortilla.
(Men det ser gott ut!)
Man lägger dem ju ihoprullade ”ihop” i en ugnsform innan man gratinerar dem med ost i ugnen.. men det är inte alltid man delar dem i ”rullängd” (tar en ”rulle” ) när man ska lägga upp … ibland skär man ut ett hörn (som när man tar en bit av en smörgåstårta el gratänger).

Då kan biten bli att se ut sådär 😊👍

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
OK, så kan det förstås vara. Jag tyckte bara att majsbrödet ser hårdare ut än vad en tortilla är. Hårt som taco.

P pmd skrev:
OK, så kan det förstås vara. Jag tyckte bara att majsbrödet ser hårdare ut än vad en tortilla är. Hårt som taco.
Kan vara “strösslat” med lite nachos för krisp kanske 😊🤔

(men det var bara en liten tanke/chansning, jag vet ju inte hehe)

Snigla Snigla skrev:
Kan vara “strösslat” med lite nachos för krisp kanske 😊🤔

(men det var bara en liten tanke/chansning, jag vet ju inte hehe)
Visst är det nachochips ovanpå. 😉👌

Och de var ihoprullade och fint nerlagda i ugnsformen innan gratineringen, sen hände något. 🫣😂

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En still undran: varför är de så många som kallar saltlake (eller saltlag) för "brine" numera? Det förvirrade mig ett tag.
Grillkulturen antar jag, det är ju saltlake på sätt och vis . Brukar stå Brine i många recept..

P
Inte på sätt och viss. Det är saltlake.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Kokt torsk, gött mos och en smarrig sås på purjo, grädde, cf, citron, dill och hackat ägg.

• Tallrik med kokt torsk, potatismos, grönsaker och sås av purjolök, grädde, citron, dill och hackat ägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Ikväll började jag att fräsa Svartkål, Paprikor, Gul lök, Purjolök och Pumpakärnor. Kokade samtidigt Ägg för jag tänkte ju blanda i dem tillsammans med Tonfisk när kålen avsvalnat.
…men kom hastigt på andra tankar när jag provsmakade efter att jag hällt i Apelsinpeppar samt en femtedels Chiliflake-burk…så fick hälla i Lime i kålen och göra en Tomatsås med mycket Ketchup.
Tänkte mig att Pinza-brödet och massa ost skulle lindra också👍
…Nu sitter jag & frugan mätta men med svidande läppar. Sonen som ska äta senare är förvarnad)😀
En pizza toppad med svartkål, paprika, gul lök, purjolök och pumpakärnor på ett bakplåtspapper, delvis täckt med tomatsås.
Skapa konto
Hemlagad pizza med tomatsås, pålägg av grönsaker, skivad skinka och toppad med riven ost på ett bröd.
Skapa konto
Hemlagad pizza med smält ost på toppen, fylld med paprikor, svartkål, gul lök, purjolök och pumpakärnor på ett bakplåtspapper.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
fusion och 5 till
  • Laddar…
Skivad falukorv på skärbräda bredvid stekpanna med skivade morötter och tärnad rotselleri.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 5 till
  • Laddar…
Vad kan passa bättre efter 25km i skidspåret?
En massa!
Men här blev det burgare, med prästost då fruns minne är i paritet med mitt.. en skiva hamburgerost kvar som jag norpade framför tonåringarna. 😇
Hamburgare med prästost och skivad lök på en vit tallrik; gul senapsflaska och glas i bakgrunden på ett diskussionsforum.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.