P
P pmd skrev:
Tentazione del figlio di Giovanni.
Italiensk version med sardeller och rosmarin.
[…]
Fryses in till julafton.
Det ska bli intressant att smaka på den.
Hanns inte med på julafton, så den fick ligga i frysen tills igår.

Lite mindre fisksmak än Janssons frestelse, och inte lika salt. När jag åt den igår utan tillbehör behövde jag salta en aning, men idag när jag åt den tillsammans med julprinskorv behövdes inget extra salt.

Jag följde ICAs recept slaviskt, men om jag gör det här igen så ska jag ha i ytterligare en burk sardeller. Sardeller, som görs på riktig ansjovis, är uppenbarligen inte lika salta som "svensk ansjovis" (skarpsill som Jansson-ansjovis görs av) och ger inte heller lika mycket smak till anrättningen.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dubbel smash
Väddö chili jalapeno.
Picklad och rostad lök.
Senap, ketchup och saltgurka
Hamburgare med dubbel smash, chili, jalapeno, picklad och rostad lök, senap, ketchup och saltgurka på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har vi nån här som testat Funky Chicken foodtruck i Nacka Strand, ska väl vara i topp enligt Burgerdudes som testar och rankar burgarställen runtom i Sverige och världen.

Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hanns inte med på julafton, så den fick ligga i frysen tills igår.

Lite mindre fisksmak än Janssons frestelse, och inte lika salt. När jag åt den igår utan tillbehör behövde jag salta en aning, men idag när jag åt den tillsammans med julprinskorv behövdes inget extra salt.

Jag följde ICAs recept slaviskt, men om jag gör det här igen så ska jag ha i ytterligare en burk sardeller. Sardeller, som görs på riktig ansjovis, är uppenbarligen inte lika salta som "svensk ansjovis" (skarpsill som Jansson-ansjovis görs av) och ger inte heller lika mycket smak till anrättningen.
Jag använder alltid Anjoviskryddad sill till min Janssons samt spadet till mina Ägghalvor och köttbullarna… just för att minska Salthalten i dessa rätter👍

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Dagens blev
Spaghetti & köttfärssås 👍😊 (mycket gröns.. i)

Spaghetti med köttfärssås toppad med parmesan, serverad på dekorerad tallrik, med bestick och ett glas vatten intill.
Skapa konto

Tallrik med spaghetti och köttfärssås, dekorerad med riven ost, placerad på vit tallrik med rött och grönt bladmotiv.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 7 till
  • Laddar…
Idag blev det Snabbpizza på Fontana bottnar.
En Pizza med Tryffel salami till mig & sonen samt en med Vitlöks&Pepparsalami till frugan.
Båda med hemblandad Tomatsås lite rökt skinka samt 50/50 Cheddar/Mozzarellaost.
Hemmabakad pizza med cheddar, mozzarella, rökt skinka och tomatsås, skuren i bitar och serverad på en rund träbricka.
Skapa konto
Hemlagad pizza med cheddar- och mozzarellaost på en träbricka, delvis skuren i bitar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
fusion och 8 till
  • Laddar…
Mums 😋👍🍕🍕

P
Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag använder alltid Anjoviskryddad sill till min Janssons
Jo, det har jag alltid gjort också, men i år gick det inte att gå tag på sådan.
En av länkarna i mitt förra inlägg berättar att "svensk ansjovis" (skarpsill) har anor från 1700-talet.
Kryddningen har nog inte så mycket med ansjovis att göra.

Vad har du i din Jansson som gör den salt, förutom "ansjovisen"?

P
Snigla Snigla skrev:
Dagens blev
Spaghetti & köttfärssås 👍😊 (mycket gröns.. i)

[bild]

[bild]
Bara en enda "plant point". Det är som det ska vara med Spaghetti! ❤️
Du kan förstås ha haft en massa grönsaker i köttfärssåsen, men det vore väl fusk? 🙃

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jo, det har jag alltid gjort också, men i år gick det inte att gå tag på sådan.
En av länkarna i mitt förra inlägg berättar att "svensk ansjovis" (skarpsill) har anor från 1700-talet.
Kryddningen har nog inte så mycket med ansjovis att göra.

Vad har du i din Jansson som gör den salt, förutom "ansjovisen"?
Inget, den blir ju inte för salt; Potatis, Vispgrädde (ovispad), Gul lök, Ströbröd lite Smör&Rapsolja.
-Svärmor hade sådant sjå i år, då hon inte fick tag i Anjovis utan blev tvungen att använda Anjoviskryddad sill till sin Janssons.
Men blev nöjd då den smakade mindre salt.
(Mindre salt=Mindre Halsbränna 😉

P
Roga1337 Roga1337 skrev:
-Svärmor hade sådant sjå i år, då hon inte fick tag i Anjovis utan blev tvungen att använda Anjoviskryddad sill till sin Janssons.
Det som säljs som ansjovis i konservburk (t.ex. Grebbestads Ansjovis, se bild nedan) är just ansjoviskryddad skarpsill. Riktig ansjovis säljs under namnet sardeller i Sverige.
Konservburk med Grebbestads ansjovis, rosa etikett med tre röda fiskar och texten "Original".
Skapa konto

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Foliehatten3
Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag använder alltid Anjoviskryddad sill till min Janssons samt spadet till mina Ägghalvor och köttbullarna… just för att minska Salthalten i dessa rätter👍
Är i mina ögon helt olika produkter. Grebbestads ansjovis gillar jag bäst. Spadet blandas med grädden som sedan hälls över potatisen och löken

• Gilla
fusion
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det som säljs som ansjovis i konservburk (t.ex. Grebbestads Ansjovis, se bild nedan) är just ansjoviskryddad skarpsill. Riktig ansjovis säljs under namnet sardeller i Sverige.
[bild]
Ok, går inte in i den debatten.
I min värld är detta Anjovis.
On Topic:
Det jag använt sedan många år är alltså Abbas, Icas och Klädesholmens Anjoviskryddade Sillburkar;
Fyra olika förpackningar av ansjoviskryddad sill från ABBA, Klädesholmen, Grebbestads och ICA, visas i glasburkar och konservburk.
Skapa konto

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Är i mina ögon helt olika produkter. Grebbestads ansjovis gillar jag bäst. Spadet blandas med grädden som sedan hälls över potatisen och löken
Ja det är det absolut,
Mitt första inlägg var ett svar/förslag på att Janssons inte behöver bli för salt om man använder komplement (Abbas, Icas) till original ansjovisen som upplevdes just för salt.
(Speciellt tillsammans med skinka och prinskorv, köttbullar)
Ett annat alternativ att minska den upplevda saltnivån är ju att öka Grädden, karamelliserad löken etc😉
Flera burkar och en konserv av ansjoviskryddad sill från olika märken: Abba, Klädesholmen, Grebbestad och ICA.
Skapa konto

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Dubbel smash
Väddö chili jalapeno.
Picklad och rostad lök.
Senap, ketchup och saltgurka
[bild]

Har vi nån här som testat Funky Chicken foodtruck i Nacka Strand, ska väl vara i topp enligt Burgerdudes som testar och rankar burgarställen runtom i Sverige och världen.
👋jag har testat Funky Chicken och första gången jag såg "matvagnen" var jag på promenad i området och fattade inte varför det var en 150 meter (ev överdrift) lång kö, visserligen i lunchtid men ändå. Sen berättade min kompis att de seglat upp på Burger Dudes lista.
Så jag planerade för att åka dit, en dag med bra väder och gott om tid och jaaaa, det var en mycket god burgare! Men Dudsen har besökt andra ställen som inte
är lika väderkänsliga i väntan inför maten, så jag kommer nog testa något av dessa innan jag återvänder till Nacka även om det bara är 15 minuter hemifrån.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
P pmd skrev:
...ytterligare en burk sardeller. Sardeller, som görs på riktig ansjovis, är uppenbarligen inte lika salta som "svensk ansjovis"
Det var precis detta som gjorde mig mycket skeptiskt till att äta pizza (i Italien, med sardeller) då jag tänkte att det kommer smaka som Janssons frestelse. Så fel jag hade, och så kul att det var fel för det kan vara en av de godaste pizzor jag ätit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.