1 419 407 läst ·
17 742 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Hanns inte med på julafton, så den fick ligga i frysen tills igår.P pmd skrev:
Lite mindre fisksmak än Janssons frestelse, och inte lika salt. När jag åt den igår utan tillbehör behövde jag salta en aning, men idag när jag åt den tillsammans med julprinskorv behövdes inget extra salt.
Jag följde ICAs recept slaviskt, men om jag gör det här igen så ska jag ha i ytterligare en burk sardeller. Sardeller, som görs på riktig ansjovis, är uppenbarligen inte lika salta som "svensk ansjovis" (skarpsill som Jansson-ansjovis görs av) och ger inte heller lika mycket smak till anrättningen.
Dubbel smash
Väddö chili jalapeno.
Picklad och rostad lök.
Senap, ketchup och saltgurka
Har vi nån här som testat Funky Chicken foodtruck i Nacka Strand, ska väl vara i topp enligt Burgerdudes som testar och rankar burgarställen runtom i Sverige och världen.
Väddö chili jalapeno.
Picklad och rostad lök.
Senap, ketchup och saltgurka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har vi nån här som testat Funky Chicken foodtruck i Nacka Strand, ska väl vara i topp enligt Burgerdudes som testar och rankar burgarställen runtom i Sverige och världen.
Redigerat:
Jag använder alltid Anjoviskryddad sill till min Janssons samt spadet till mina Ägghalvor och köttbullarna… just för att minska Salthalten i dessa rätter👍P pmd skrev:Hanns inte med på julafton, så den fick ligga i frysen tills igår.
Lite mindre fisksmak än Janssons frestelse, och inte lika salt. När jag åt den igår utan tillbehör behövde jag salta en aning, men idag när jag åt den tillsammans med julprinskorv behövdes inget extra salt.
Jag följde ICAs recept slaviskt, men om jag gör det här igen så ska jag ha i ytterligare en burk sardeller. Sardeller, som görs på riktig ansjovis, är uppenbarligen inte lika salta som "svensk ansjovis" (skarpsill som Jansson-ansjovis görs av) och ger inte heller lika mycket smak till anrättningen.
Idag blev det Snabbpizza på Fontana bottnar.
En Pizza med Tryffel salami till mig & sonen samt en med Vitlöks&Pepparsalami till frugan.
Båda med hemblandad Tomatsås lite rökt skinka samt 50/50 Cheddar/Mozzarellaost.
En Pizza med Tryffel salami till mig & sonen samt en med Vitlöks&Pepparsalami till frugan.
Båda med hemblandad Tomatsås lite rökt skinka samt 50/50 Cheddar/Mozzarellaost.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo, det har jag alltid gjort också, men i år gick det inte att gå tag på sådan.Roga1337 skrev:
En av länkarna i mitt förra inlägg berättar att "svensk ansjovis" (skarpsill) har anor från 1700-talet.
Kryddningen har nog inte så mycket med ansjovis att göra.
Vad har du i din Jansson som gör den salt, förutom "ansjovisen"?
Inget, den blir ju inte för salt; Potatis, Vispgrädde (ovispad), Gul lök, Ströbröd lite Smör&Rapsolja.P pmd skrev:Jo, det har jag alltid gjort också, men i år gick det inte att gå tag på sådan.
En av länkarna i mitt förra inlägg berättar att "svensk ansjovis" (skarpsill) har anor från 1700-talet.
Kryddningen har nog inte så mycket med ansjovis att göra.
Vad har du i din Jansson som gör den salt, förutom "ansjovisen"?
-Svärmor hade sådant sjå i år, då hon inte fick tag i Anjovis utan blev tvungen att använda Anjoviskryddad sill till sin Janssons.
Men blev nöjd då den smakade mindre salt.
(Mindre salt=Mindre Halsbränna 😉
Är i mina ögon helt olika produkter. Grebbestads ansjovis gillar jag bäst. Spadet blandas med grädden som sedan hälls över potatisen och lökenRoga1337 skrev:
Ja det är det absolut,Solhemsgatan skrev:
Mitt första inlägg var ett svar/förslag på att Janssons inte behöver bli för salt om man använder komplement (Abbas, Icas) till original ansjovisen som upplevdes just för salt.
(Speciellt tillsammans med skinka och prinskorv, köttbullar)
Ett annat alternativ att minska den upplevda saltnivån är ju att öka Grädden, karamelliserad löken etc😉
Logga in
Skapa konto
👋jag har testat Funky Chicken och första gången jag såg "matvagnen" var jag på promenad i området och fattade inte varför det var en 150 meter (ev överdrift) lång kö, visserligen i lunchtid men ändå. Sen berättade min kompis att de seglat upp på Burger Dudes lista.FredrikR skrev:
Så jag planerade för att åka dit, en dag med bra väder och gott om tid och jaaaa, det var en mycket god burgare! Men Dudsen har besökt andra ställen som inte
är lika väderkänsliga i väntan inför maten, så jag kommer nog testa något av dessa innan jag återvänder till Nacka även om det bara är 15 minuter hemifrån.
Det var precis detta som gjorde mig mycket skeptiskt till att äta pizza (i Italien, med sardeller) då jag tänkte att det kommer smaka som Janssons frestelse. Så fel jag hade, och så kul att det var fel för det kan vara en av de godaste pizzor jag ätit.P pmd skrev: