1 419 297 läst ·
17 741 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Butikens eget märke" Eldorado" Den har jag för att bekämpa ogräs medC cpalm skrev:Katastrof!
Så här lagom mot jul konstaterar man att det är dags att fylla på lagret av ättiksprit och inser då att Winborgs blivit uppköpt av Unilever som lagt ner produktionen av denna legendariska klassiker 😡😡😡
Ersättare verkar vara butikens eget varumärke av okänt ursprung.
Så vad köper man för att inte riskera att misslyckas med sillinläggning m.m.?
ÄTTIKAN
Jag har köpt "lokala" märken (alltså egna märken) och det har fungerat bra.. som mr Alfredo sa.. det kan väl inte göras på så många olika sätt.. egentligen? 🤔
Oavsett så har både willys och hm.. Coops egna (tror det var Coop) fungerat bra i våra inläggningar.
Något som jag däremot blev och fundera på i våras.. var att jag kollade efter dunkar av ättika (5 l typ) och det visade sig att typ alla jag kunde hitta var 10% iga.. och då blev jag lite snopen.. för jag hade aldrig ens sett 10% innan.. (brukar ju vara 12% eller 24%)
Vågade inte riktigt köpa den.. men googlade vidare (så att säga) och den verkade användas av de större kockarna i deras "matlagning".. och jag hittade recepttips.. och de fördelades lika som jag gör inläggningarna idag (dvs när jag använder 12%).. har dock inte riktigt vågat prova än haha
Jag har köpt "lokala" märken (alltså egna märken) och det har fungerat bra.. som mr Alfredo sa.. det kan väl inte göras på så många olika sätt.. egentligen? 🤔
Oavsett så har både willys och hm.. Coops egna (tror det var Coop) fungerat bra i våra inläggningar.
Något som jag däremot blev och fundera på i våras.. var att jag kollade efter dunkar av ättika (5 l typ) och det visade sig att typ alla jag kunde hitta var 10% iga.. och då blev jag lite snopen.. för jag hade aldrig ens sett 10% innan.. (brukar ju vara 12% eller 24%)
Vågade inte riktigt köpa den.. men googlade vidare (så att säga) och den verkade användas av de större kockarna i deras "matlagning".. och jag hittade recepttips.. och de fördelades lika som jag gör inläggningarna idag (dvs när jag använder 12%).. har dock inte riktigt vågat prova än haha
Ättiksyra = en neutral vinäger, och med tanke på att det brukar finnas hyllmeter med olika vinägersorter kan jag tänka mig att det kan vara stor skillnad i smak.Alfredo skrev:
Det påstås att Winborgs tillverkades genom fermentering, medan t.ex. Perstorp är "kemiskt ren" ättiksyra som tillverkas genom att oxidera etanol.
Men jag vet inte...
Skall man läsa det som ett positivt eller negativt omdöme? 😂Solhemsgatan skrev:
Är ju perfekt mot ogräs👍🤪C cpalm skrev:Ättiksyra = en neutral vinäger, och med tanke på att det brukar finnas hyllmeter med olika vinägersorter kan jag tänka mig att det kan vara stor skillnad i smak.
Det påstås att Winborgs tillverkades genom fermentering, medan t.ex. Perstorp är "kemiskt ren" ättiksyra som tillverkas genom att oxidera etanol.
Men jag vet inte...
Skall man läsa det som ett positivt eller negativt omdöme? 😂
Du får prova.. innan du gör nått "viktigt"C cpalm skrev:Ättiksyra = en neutral vinäger, och med tanke på att det brukar finnas hyllmeter med olika vinägersorter kan jag tänka mig att det kan vara stor skillnad i smak.
Men jag vet inte...
Skall man läsa det som ett positivt eller negativt omdöme? 😂
Tack o lov är inte ättika så dyrt.. och det fungerar utmärkt till både städning tvätt o ogräs (därför jag köper dunkar också hehe)
Förhoppningen var så klart att någon annan redan hade provat...Snigla skrev:
Ja, det tvivlar jag inte på. Funderar mer på om budskapet var att det är det enda Eldorados ättika duger till?Solhemsgatan skrev:
Men va f-n. Är detta ett forum för gourmeter eller för husbyggare? Under hundringen för denna. Hur fel kan det bli?C cpalm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen står det något halvbögigt om "avsedd för rengöring, inte för matlagning" men att lägga in sill är väl en typ av rengöring?
Biltemas ättiksprit[*] är troligen inte tillverkad i en livsmedelsgodkänd process. Hur stor roll det spelar för förgiftningsrisk vet jag ej.
När jag letade billig ättika tidigare i år var det märket "ICA Basic" som var billigast. Ett par kronor billigare per liter än Biltemas dunk här ovan. "ICA Basic"-ättikan är förmodligen tillverkad i en livsmedelsgodkänd process eftersom den säljs som livsmedel. I innehållsförteckningen står bara "Ingredienser: Ättiksyra 12 %".
[*] "Sprit" i ordet ättiksprit betyder bara att ättikan i det fallet är tillverkad av ren etanol.
Wikipedia har en bra webbsida om ättika.
När jag letade billig ättika tidigare i år var det märket "ICA Basic" som var billigast. Ett par kronor billigare per liter än Biltemas dunk här ovan. "ICA Basic"-ättikan är förmodligen tillverkad i en livsmedelsgodkänd process eftersom den säljs som livsmedel. I innehållsförteckningen står bara "Ingredienser: Ättiksyra 12 %".
[*] "Sprit" i ordet ättiksprit betyder bara att ättikan i det fallet är tillverkad av ren etanol.
Vill nog ändå tro att för våra Svenska smaklökar passar Perstorp eller Winborgs bäst. Allt ICA Basic som är att förtära köper jag inteP pmd skrev:Biltemas ättiksprit[*] är troligen inte tillverkad i en livsmedelsgodkänd process. Hur stor roll det spelar för förgiftningsrisk vet jag ej.
Troligen inte. Det är väl bara en historisk belastning på terminologin. Smaksatt ättika brukar kallas vinäger.Alfredo skrev:
Utspädd till tolv 12 % kallas ättikan för ättikssprit. Titta i ättikshyllan i en livsmedelsbutik. Åtminstone så länge jag handlade matvaror i butik så var bara 12 %-ig ättika som kallades ättikssprit.Alfredo skrev: