Patrik440
Tjipp tjopp, gårdagens matlagning resulterade i det här:
Tallrik med spaghetti toppad med krämig sås, serverad på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ligger en omgång i lunchlådan också som skall avnjutas strax efter kl 12.

• Gilla
Banankontakter och 7 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Tjipp tjopp, gårdagens matlagning resulterade i det här:
[bild]

Det ligger en omgång i lunchlådan också som skall avnjutas strax efter kl 12.
Hög risk för muntorrhet! Bums, mer sås för bövelen!

• Haha
  • Gilla
fusion och 4 till
  • Laddar…
J
Oskick Oskick skrev:
Hög risk för muntorrhet! Bums, mer sås för bövelen!
Är det inte det man har ölen till?😉

• Älska
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är det inte det man har ölen till?😉
Just f…😂

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
S
Bankad bäver.
Eller kanske fläskschnitzel?

• Rå skivad fläskkött på en skärbräda med en köttbankare. Omkring ligger mjöl, ägg och brödsmulor.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
fusion och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fläskfilé som fått gå i ugn, pommes och rosépepparsås.
Fläskfilé med rosépepparsås, pommes frites, gurka och röd paprika på en vit tallrik.
Skapa konto

En lite enklare måndagsmiddag fick det idag 😁

• Gilla
  • Älska
fusion och 9 till
  • Laddar…
Bacontortellini med parmeggiano och basilika
Efterrätt - Ni får 3 chansningar…

• En kastrull med bacontortellini, omgiven av skålar med riven parmesan och färsk basilika på ett dukat bord.
    Skapa konto
  • Förpackning med Delicato pepparkaksrulle och en kopp svart kaffe på ett bord.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
fusion och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan kanske nämna lite hur jag gjort det.
Tidigare idag så putsade jag fläskfilen från lite hinnor och sånt, litegrann i alla fall.
Sen klöv jag en vitlöksklyfta i många smala bitar och späckade filen med, dvs tryckte in en ficka i ca 30° med en spetsig vass kniv som sen fick en vitlöksbit i sig (i en av bitarna på bilden ser man en sådan).
Sen saltade jag (ordentligt, dvs ungefär allt jag tänkte behövs, inget mer salt sen) och pepprade lite försiktigt med svartpeppar, och slutligen pudrade jag filén med paprikapulver, sen in i kylskåpet några timmar (det här skulle jag kunnat gjort på morgonen, eller kvällen innan ifall jag hade haft köttet då).
Sen tog jag ut köttet så fick det ligga ytterligare en timme i rumstemp, kunde gärna fått vara två.

Sen brynte jag det lite snabbt runt om, sänkte värmen något och penslade på lite blandning av soja och rapsolja, och brynte ett varv till med detta på.

Sen i med köttermometern och in i ugnen, som var på 100°C, ingen varmluft, och nu tog det väl ungefär 2 timmar innan jag nått 65°C. Men väldigt mört och fint, och inte alls torrt, blev resultatet.

När det var nästan klart så finhackade jag 1/4 gul lök, och stekte det försiktigt i smör i en kastrull, en liten skvätt vatten i stekpannan för att få ut det goda efter stekningen, som silades av, och sen var det bara att sila av köttsafterna från ugnsstekningen också och hälla i.
Ungefär här började jag tillaga pommesen också.
1dl vitt vin (bara för att få lite syra, ta lite senap eller vinäger t.ex. annars), och i med 1,5-2dl grädde, och 1 msk mortlad rosépeppar, låt koka ihop till lagom konstistens, det behövdes lite mer salt, så jag började med ett par tsk koncentrerad fond, sen avslutade jag med lite aning mer salt till lagom sälta, och en liten uns svartpeppar, och så i med några hela rosépepparkorn för att det hela ska se lite snyggt ut också.

Nu har köttet fått vila ca 20 minuter under alufolie (medan pommes blev klart), så det är dags att skära upp och servera allt.

Första gången jag gjort något typ detta, jag följde inget recept, utan tog lite inspiration lite här och var och körde sen efter eget huvud.

Jag glömde sätta i ett par tsk tomatpuré i såsen, vilket jag hade planerat, men glömde sen bort mitt i allt, det blev bra ändå, men kanske hade det lyft ännu lite mer (eller inte ...).

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
91 gigaohmare

spoiler alert!
[länk]
Den var faktiskt en värdig vinnare!
’-Grattis! Du har vunnit en blå tandborste i valfri färg…’

• Haha
fusion och 2 till
  • Laddar…
Burgarmåndag.
Hamburgare med gul senap, ost, dubbel lök, saltgurka, ketchup och sourcreme på en tallrik. Bakgrunden visar drycker och ketchupflaska.
Skapa konto

Yellow mustard och ost. ☝️
Dubbel lök och saltgurka.
Ketchup och Sourcreme Pepper.

• Gilla
fusion och 9 till
  • Laddar…
Lite Pytt sådär.. önskemål från gäst innan hen åkte vidare på sin konferans :)

Köttbullar, flankstek, falukorv, lök, potatis.. serverat med lite inlagda rödbetor, gurka och stekt ägg!

Tallrik med pyttipanna, köttbullar, falukorv, potatis, inlagda rödbetor, gurka och stekt ägg, serverat på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
fusion och 10 till
  • Laddar…
En blandtallrik och två (för oss) nya sillsmaker.

• Tallrik med blandade rätter, inkl. brunkål, köttbullar, skinka, potatisgratäng, brysselkål och prinskorv, med ett glas vatten på ett dukat bord.
    Skapa konto
  • Två burkar sill på ett köksbord, med smakerna "Asian Fusion" och "Kalles Sill", framför en rosa plåtburk.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
fusion och 7 till
  • Laddar…
Maria T
K Kjell_G skrev:
En blandtallrik och två (för oss) nya sillsmaker.
Kul att testa nya kryddningar på sillen, har ätit Kalles och jag tyckte den var okej (bättre hälften gillade inte), och det har funnits Äpplesill och nån inlagd med ekfatslagrad cider (många år sen) och dessa imponerade inte. Men jag ska se om jag hittar Asian Fusion, värt att testa ju. 🐠👍

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Currywurst 🇩🇪 En tallrik med currywurst och pommes frites, serverad med hemgjord sås. I bakgrunden finns ett glas rödvin och ett vattenglas.
Skapa konto

Hemgjord sås. ☝️
Jag och yngsta tyckte gott, frun och äldsta inte lika imponerade.
Bratwurst från Lidl.

• Gilla
fusion och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.