1 338 523 läst ·
16 336 svar
1339k läst
16,3k svar
Vad blir det för mat?
Jag har ingen makt att bestämma det. Det var bara ett förslag.Roga1337 skrev:
Marabou ägs av en multinationellt bolag som har verksamhet i Ryssland. Det betalar skatt i Ryssland och bidrar därmed till finansieringen av Rysslands folkrättsvidriga krig i Ukraina.
Det är förstås upp till var och en om man vill bidra till det. Jag ville bara göra dig och andra uppmärksamma på saken. Det är inte alla som känner till att ägaren av Marabou har verksamhet i Ryssland.
För den som vill hålla sig borta från bolag som verkar i Ryssland kan jag tipsa om telefonappen "Push To Leave" med vilken man ganska enkelt kan kolla upp varumärken.
Redigerat:
Om det nu inte var en ironisk fråga, så tror jag bestämt att det finns någon hemsida, och kanske även någon app, där bolag som stöder ryzzland, eller är verksamma där, finns listade.
Tror att det finns en app som man kan scanna streckkoden med, direkt i butiken.
Själv bryr jag mig inte tillräckligt hårt över detta för att börja konsultera hemsidor eller installera appar.
Jag nöjer mig med att skicka monetärt stöd till Ukraina med ojämna mellanrum (via vettiga organisationer/volontärer).
I denna länk insåg jag att det numera verkar finnas lite länkar till sidor och appar som det jag skrev om först i detta inlägg.
Ja förutom att det också listas ett litet antal organisationer som garanterat innebär att ditt stöd kommer fram och gör nytta.
https://cornucopia.se/2025/08/organisationer-och-projekt-for-att-stodja-ukraina/
Tror att det finns en app som man kan scanna streckkoden med, direkt i butiken.
Själv bryr jag mig inte tillräckligt hårt över detta för att börja konsultera hemsidor eller installera appar.
Jag nöjer mig med att skicka monetärt stöd till Ukraina med ojämna mellanrum (via vettiga organisationer/volontärer).
I denna länk insåg jag att det numera verkar finnas lite länkar till sidor och appar som det jag skrev om först i detta inlägg.
Ja förutom att det också listas ett litet antal organisationer som garanterat innebär att ditt stöd kommer fram och gör nytta.
https://cornucopia.se/2025/08/organisationer-och-projekt-for-att-stodja-ukraina/
Det var många år sedan jag åt el ens köpte ”snabbnudlar”.. men maken köpte en hel kartong för ett par mån sedan.. och jag tänkte att nu måste vi ju prova iaf!
Sååå .. det tillagades ”snabbnudlar” igår till lunch åt oss - med påfyllning av lite grönsaker och stekt kyckling 😜
Riktigt gott blev det.. (gillade smaken på dessa)
Sååå .. det tillagades ”snabbnudlar” igår till lunch åt oss - med påfyllning av lite grönsaker och stekt kyckling 😜
Riktigt gott blev det.. (gillade smaken på dessa)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag kan förstå dig….men i just det här fallet med chokladkakan så fick jag den av min systerson som genomgått en Stamcellstransplantation (med gott resultat)…och just då kändes det minst sagt konstigt att tacka nej med ovanstående motivering…P pmd skrev:Jag har ingen makt att bestämma det. Det var bara ett förslag.
Marabou ägs av en multinationellt bolag som har verksamhet i Ryssland. Det betalar skatt i Ryssland och bidrar därmed till finansieringen av Rysslands folkrättsvidriga krig i Ukraina.
Det är förstås upp till var och en om man vill bidra till det. Jag ville bara göra dig och andra uppmärksamma på saken. Det är inte alla som känner till att ägaren av Marabou har verksamhet i Ryssland.
För den som vill hålla sig borta från bolag som verkar i Ryssland kan jag tipsa om telefonappen "Push To Leave" med vilken man ganska enkelt kan kolla upp varumärken.
Sedan håller jag med Mikael L och är övertygad om att alla mina övriga donationer & bidrag genom åren överglänser chokladbitens bidrag till Putins Krigskassa….samt andra orättvisor i världen.
Gårdagens middag
Blev ja.. hm.. paj
Stoppa allt-du-har-i-kylen-paj ungefär!
Det är jag och mina "slattar" hehe - brukar nämna dessa när folk jag pratar med säger att "jag kan inte laga mat, jag vet inte hur man gör" osv..
Vadå.. ta resterna ifrån kylen (spelar ingen roll i stort sett vad det är eller vem som gjort eller köpt det) stoppa i ett färdigt pajskal och vispa ihop några ägg och mjöl (häll på) och skicka in allt i ugnen 👍
Man behöver inga recept eller skills eg..
Denna paj innehåller en 1.5 v utgången smördeg fylld med:
Vitkål, skinka, stekta kycklingbitar, hackad mossig paprika, lök, några små kvarvarande bitar av mögelost, aubergine... äggstanning, salt och peppar och några skivor ost på toppen 👍
Serverades med fetaostsallad!
Blev ja.. hm.. paj
Stoppa allt-du-har-i-kylen-paj ungefär!
Det är jag och mina "slattar" hehe - brukar nämna dessa när folk jag pratar med säger att "jag kan inte laga mat, jag vet inte hur man gör" osv..
Vadå.. ta resterna ifrån kylen (spelar ingen roll i stort sett vad det är eller vem som gjort eller köpt det) stoppa i ett färdigt pajskal och vispa ihop några ägg och mjöl (häll på) och skicka in allt i ugnen 👍
Man behöver inga recept eller skills eg..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Denna paj innehåller en 1.5 v utgången smördeg fylld med:
Vitkål, skinka, stekta kycklingbitar, hackad mossig paprika, lök, några små kvarvarande bitar av mögelost, aubergine... äggstanning, salt och peppar och några skivor ost på toppen 👍
Serverades med fetaostsallad!
Påminner herrskapet om att det är SMÖRGÅSTÅRTANS dag idag..
Här funderar jag på om pizza klassas som smörgåstårta? 🤔
Det är nog det närmsta jag kommer iaf hehe
Men jag har också pajrester som hägrar i kylen..
Nåja, jag har påmint er nu iaf.. 😎
Här funderar jag på om pizza klassas som smörgåstårta? 🤔
Det är nog det närmsta jag kommer iaf hehe
Men jag har också pajrester som hägrar i kylen..
Nåja, jag har påmint er nu iaf.. 😎
Jag och grabben för ut för en sista-minuten-tårta, men gick bet.
Så då fick det bli en hemmagjord klassiker istället👍
(Den ser för bränd & torr ut…men den vart saftig innuti)
Så då fick det bli en hemmagjord klassiker istället👍
(Den ser för bränd & torr ut…men den vart saftig innuti)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här blev det pajrester och sallad.. mycket gott idag med (ochdet var ju lite bröd. skinka.. grönsaker och lite kladd.. måste ju påminna om nån slags varm smörgåstårta ?!
)
Edit: Glömde att jag också tog picklad rödlök till idag!
Logga in
Skapa konto
Edit: Glömde att jag också tog picklad rödlök till idag!
Hittade något i frysen som jag misstänkte var antingen kycklingburgare eller Wallenbergare. Borde gå som burgare hursomhelst.
Bröd, sriracha, chilicheddar, citronkyckling! salladsblad o pommes.
Övriga fick önskemålet - köttbullar, sås o potatis (med lite tillbehör).
Bröd, sriracha, chilicheddar, citronkyckling! salladsblad o pommes.
Övriga fick önskemålet - köttbullar, sås o potatis (med lite tillbehör).