Tja, någon som vet vad ett E betyder på ett drivdon till 230v led downlights? Närbild på ett öppet drivdon för LED-belysning med märkningen 'L N E N L'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
Med tanke på placeringen och färgen så gissar jag på (E)arth, dvs: skyddsjord.

Tack för svar hade det som första gissning men har aldrig sett att de står så istället för det vanliga tecknet för skyddsjord

A
K Knox11 skrev:
Tack för svar hade det som första gissning men har aldrig sett att de står så istället för det vanliga tecknet för skyddsjord
Det är lika underligt med den märkningen som det är att det överhuvudtaget finns en jordplint på ett drivdon. Är det CE-märkt?

Märkningen är rätt - i dubbelisolerade (belysnings)produkter kan det finnas en terminal för skarvning/vidarekoppling av skyddsledare. Då apparaten i sig inte använder skyddsjord (t.ex klass II och III) så får inte terminalen märkas med symbolen Symbol för dubbelisolerad belysningsprodukt utan skyddsjordsterminal. utan den ska märkas med bokstaven "E".

• Gilla
AndersOhrt och 14 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkningen är rätt - i dubbelisolerade (belysnings)produkter kan det finnas en terminal för skarvning/vidarekoppling av skyddsledare. Då apparaten i sig inte använder skyddsjord (t.ex klass II och III) så får inte terminalen märkas med symbolen [bild] utan den ska märkas med bokstaven "E".
Då har jag lärt mig något nytt idag också.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Då har jag lärt mig något nytt idag också.
Och jag med ! Tack Bo för info.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkningen är rätt - i dubbelisolerade (belysnings)produkter kan det finnas en terminal för skarvning/vidarekoppling av skyddsledare. Då apparaten i sig inte använder skyddsjord (t.ex klass II och III) så får inte terminalen märkas med symbolen [bild] utan den ska märkas med bokstaven "E".
Tackar för ett bra svar då kan jag sluta fundera över de här :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.