Current range: 3x10(100)A
Voltage range: 3x220/380V

10 Ampere eller 100 Ampere? Just det här gäller en elmätare.

tommib
Jag gissar på att det betyder 10A direktmätning och 100A via strömtrafo.

tommib
Nej, men det var en väldigt informativ länk. Enligt den ska 10 vara basström och 100 maxström.

tommib skrev:
Nej, men det var en väldigt informativ länk. Enligt den ska 10 vara basström och 100 maxström.
Oops! :o
Du har rätt, jag läste lite slarvigt.

Så... öh basströmmen handlar alltså om hur exakt mätaren är? Inte om hur stor säkringen före maximalt får vara? Det borde alltså vara ok med 25A genom mätaren, som den e.

Mikael_L
Strip skrev:
Så... öh basströmmen handlar alltså om hur exakt mätaren är? Inte om hur stor säkringen före maximalt får vara? Det borde alltså vara ok med 25A genom mätaren, som den e.
Ja det borde det vara.

Strömmen genom mätaren verkar kunna vara upp till 100A.

Har du någon länk till mätaren ifråga?

Viken typ av mätare är det? Verkar på dina siffror som att det är gammal modell med vridskiva och mekaniskt räkneverk. Det påverkar iofs inte din fråga de var oftast ok för direktmätning upp till 80 A vid märkning som du beskriver.

GK100 skrev:
Viken typ av mätare är det? Verkar på dina siffror som att det är gammal modell med vridskiva och mekaniskt räkneverk. Det påverkar iofs inte din fråga de var oftast ok för direktmätning upp till 80 A vid märkning som du beskriver.
Det är en vanlig liten digital mätare för fyra moduler DIN. Hittar ingen länk, men jag skulle tro att det är nån kinahistoria, den e C E -märkt :) Jag har köpt den från energibutiken.se men de verkar inte ha den kvar i sortimentet. Varför indikerar siffrorna snurrskiva menar du? Min vanliga huvudmätare (Landis&Gyr eller nåt iknande) är märkt 5(100)A och den Siemens jag har till VP är märkt 5(80)A. Kinesen ska jag ha till verkstaden, så precisionen är inte så noga, men jag vill ju inte elda upp min nya verkstad i ren okunskap :)

Redigerat:
Det var mest spänningen 220/380 V som pekade mot tidigt 80-tal och såna mätare har ju sålts för hemmamätning även på senare år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.