Tjena

Jag skall köpa sånmt här flexrör m,ed färdigdragen kabel så att elektrikern får ett lätt jobb sedan... nu är frågan vad jag skall köpa för sort??? Det finns något som heter 3 st 1,5 fas vad betyder det, är det 3 faser med jord till varje fas? Kan ngn förklara lite, jag vill ju helst ha kabeln till att kunna dra 3 fas i köket samt som vanligt till vägguttag (jordade) och att den skall användas för att gå ner i vanligabrytare och upp igen till lampan.

Tack för hjälpen!!!

/Sven

3 faser med Jord, då är det säkert 5G, alltså 3 st faser, 1 Nolla, 1 Jord.
Fråga elektrikern, för det är inte brukligt att dra en 3 fas för att dela upp den till olika grupper, man kan, det görs, men bäst är att dra olika rör till olika grupper.

Mikael_L
Till spis (häll + ugn) ska du nog dra 5 x 2,5 (eller 5g2,5) kan det heta.

1,5 respektive 2,5 är kvadratmillimeter och arean på tråden. 1,5 mm2 används till 10A och 2,5 mm2 till 16A.

Mikael_L skrev:
Tänk på att står det 5 x 2,5 så finns det ingen gulgrön jord med. Det måste vara 5G2,5.

Har kollat nu, det betyder 3 ledningar á 1,5mm^2 dvs kabel till vanligt jordat uttag...

Elektrikern har garanterat detta i bilen så jag är tveksam om du underlättar för honom genom att köpa själv, kan tom. bli dyrare om det är fel, då står du där och har ingen nytta av ditt köpta mtrl.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Gp skrev:
Tänk på att står det 5 x 2,5 så finns det ingen gulgrön jord med. Det måste vara 5G2,5.
Jag skrev mest så för att alla inte vet vad "g" betyder, samt att jag inte är säker på vad slang med fördragen ledare är märkt med om man handlar på Biltema / ÖB / Lidl ... :D
Är det 5 ledare i slang som inte är inköpt på proffsbutik, så är det nog en blå och en gul/grön med ...

Men du har helt rätt!

Asså, det e inte biltema typ, faktiskt Bauhaus... :-)

f95svthu skrev:
Tjena

Jag skall köpa sånmt här flexrör m,ed färdigdragen kabel så att elektrikern får ett lätt jobb sedan... nu är frågan vad jag skall köpa för sort??? Det finns något som heter 3 st 1,5 fas vad betyder det, är det 3 faser med jord till varje fas? Kan ngn förklara lite, jag vill ju helst ha kabeln till att kunna dra 3 fas i köket samt som vanligt till vägguttag (jordade) och att den skall användas för att gå ner i vanligabrytare och upp igen till lampan.

Tack för hjälpen!!!

/Sven
till en vanlig enpolig brytare behövs bara brun+ tändtråd som inte får vara blå eller gul/grön, ska man ha ett uttag under brytaren så tillkommer blå och gul/grön.
matningarna från centralen kan man använda fördragen slang till och till uttagen, däremot till brytare och lamputtag drar man rör eller flexslang som man sän drar in lämpliga trådfärger i.

Man använder ofta blå som tändtråd när man drar EKK i rör. Det enda viktiga är ju bara att hålla koll på allt så man inte misstar den blå för att vara en nolla, då blir det ju kortis när man slår till strömbrytaren.

Funkar väl iofs så länge man inte mantlar av EKK:n i röret, dvs man använder EKK för att få en mantlad kabel från ett rörutlopp och därför då får en blå EK som tändtråd i kopplingsdosan.

f95svthu skrev:
Asså, det e inte biltema typ, faktiskt Bauhaus... :-)
Biltema eller Bauhaus, Pest eller kolera, GAIS eller ÖIS..... :D

om det nu som trådskaparen undrade om färdigdragen kabel i rör(jag förutsätter att han menar lösa FK i rör) så använder man inte blå som tändtråd. finns det flexslang med fördragen EKK?

pellefant skrev:
om det nu som trådskaparen undrade om färdigdragen kabel i rör(jag förutsätter att han menar lösa FK i rör) så använder man inte blå som tändtråd. finns det flexslang med fördragen EKK?
Ja, t.ex. E1419652 EK4G1.5 (om det var med lösa trådar du menade, fördragen EKK finns nog knappast)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.