4 663 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Vad betyder 3*1,5fas
Tjena
Jag skall köpa sånmt här flexrör m,ed färdigdragen kabel så att elektrikern får ett lätt jobb sedan... nu är frågan vad jag skall köpa för sort??? Det finns något som heter 3 st 1,5 fas vad betyder det, är det 3 faser med jord till varje fas? Kan ngn förklara lite, jag vill ju helst ha kabeln till att kunna dra 3 fas i köket samt som vanligt till vägguttag (jordade) och att den skall användas för att gå ner i vanligabrytare och upp igen till lampan.
Tack för hjälpen!!!
/Sven
Jag skall köpa sånmt här flexrör m,ed färdigdragen kabel så att elektrikern får ett lätt jobb sedan... nu är frågan vad jag skall köpa för sort??? Det finns något som heter 3 st 1,5 fas vad betyder det, är det 3 faser med jord till varje fas? Kan ngn förklara lite, jag vill ju helst ha kabeln till att kunna dra 3 fas i köket samt som vanligt till vägguttag (jordade) och att den skall användas för att gå ner i vanligabrytare och upp igen till lampan.
Tack för hjälpen!!!
/Sven
3 faser med Jord, då är det säkert 5G, alltså 3 st faser, 1 Nolla, 1 Jord.
Fråga elektrikern, för det är inte brukligt att dra en 3 fas för att dela upp den till olika grupper, man kan, det görs, men bäst är att dra olika rör till olika grupper.
Fråga elektrikern, för det är inte brukligt att dra en 3 fas för att dela upp den till olika grupper, man kan, det görs, men bäst är att dra olika rör till olika grupper.
Jag skrev mest så för att alla inte vet vad "g" betyder, samt att jag inte är säker på vad slang med fördragen ledare är märkt med om man handlar på Biltema / ÖB / Lidl ...Gp skrev:
Är det 5 ledare i slang som inte är inköpt på proffsbutik, så är det nog en blå och en gul/grön med ...
Men du har helt rätt!
till en vanlig enpolig brytare behövs bara brun+ tändtråd som inte får vara blå eller gul/grön, ska man ha ett uttag under brytaren så tillkommer blå och gul/grön.f95svthu skrev:Tjena
Tack för hjälpen!!!
/Sven
matningarna från centralen kan man använda fördragen slang till och till uttagen, däremot till brytare och lamputtag drar man rör eller flexslang som man sän drar in lämpliga trådfärger i.
Man använder ofta blå som tändtråd när man drar EKK i rör. Det enda viktiga är ju bara att hålla koll på allt så man inte misstar den blå för att vara en nolla, då blir det ju kortis när man slår till strömbrytaren.
Ja, t.ex. E1419652 EK4G1.5 (om det var med lösa trådar du menade, fördragen EKK finns nog knappast)pellefant skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara