Jag behöver besikta en nyinstallerad kamin och sotarens offert ligger på 3000 SEK (allt som allt, ink en kortare sträcka körning). Det är en nyinstallerad kamin med enkel konstruktion. Skorstenen är en metallcylinder utanför huset.
Del 1
Är det rimligt? De flesta kommuner "lagstadgar" kostnaden för sotare och beloppen verkar vara mycket lägre. Varför är besiktning så dyrt?
Del 2
Vad betalar ni för sotare och hur ofta behöver ni deras tjänster? Av det som jag kan hitta på forumet får jag intrycket att majoriteten landar under 1500 SEK varje eller vart tredje år.
Del 3
Jag läser att visa sotar själva. Får man besikta själv?
Hittar få andra diskussioner om besiktning. Några finns, men inte många.[1]
Del 1
Är det rimligt? De flesta kommuner "lagstadgar" kostnaden för sotare och beloppen verkar vara mycket lägre. Varför är besiktning så dyrt?
Del 2
Vad betalar ni för sotare och hur ofta behöver ni deras tjänster? Av det som jag kan hitta på forumet får jag intrycket att majoriteten landar under 1500 SEK varje eller vart tredje år.
Del 3
Redigerat:
Besiktning kan ju göras av brandskyddsinspektören i bygden också, tror att summan hamnar på ungefär samma.
Sotning för 1500 låter mycket för bara en skorsten.
Jag har nu 5 eldstäder som sotas med olika intervall men jag vill minnas att det kostade runt 800kr sist och då fixades det i flera skorstenar medans några hade vi knappt eldat i…men han kollade ju läget överallt.
Sotning för 1500 låter mycket för bara en skorsten.
Jag har nu 5 eldstäder som sotas med olika intervall men jag vill minnas att det kostade runt 800kr sist och då fixades det i flera skorstenar medans några hade vi knappt eldat i…men han kollade ju läget överallt.
Om det är en installationsbesiktning så är 3000 ett bra pris. Det är något annat än sotning och brandskyddskontroll. Det är kanske runt 1500. Bara sotning kanske runt 500-600.
Jag betalade 709:- nu för sotning av en braskamin i ett 1-planshus.
Vi betalade 3200kr för slutbesiktning av en kamin i höstas. Så är väl ett rimligt pris.L Lukas C skrev:Jag behöver besikta en nyinstallerad kamin och sotarens offert ligger på 3000 SEK (allt som allt, ink en kortare sträcka körning). Det är en nyinstallerad kamin med enkel konstruktion. Skorstenen är en metallcylinder utanför huset.
Del 1
Del 2
Del 3
Sotare har INTE monopol, numera fri marknad, gissar dock godkända av kommunen. Vi kan välja mellan flera olika i närområdet. Vi håller oss dock till den vi alltid använder. Sympatiska, kommer med goda råd, kostar typ 600-700 kr vart tredje år om jag inte minns felU Uffe A skrev:
Redigerat: