optimum
D Daniel 109 skrev:
Biltema har en hel del prylar som är riktigt prisvärda.
Larmen är i allmänhet inte till någon nytta mer än för företaget som säljer dem.
Jag vet och jag handlar där också men sällan verktyg.
Gjort några misstag däremot deras hylsnyckelsatser är kanonbra.

S
optimum optimum skrev:
Det är skillnad på dyrt och mycket pengar.

2500 per år för ett skräplarm är dyrt
6000 per år för ett bra larm är inte dyrt men kanske mycket pengar.
Helt analogt anser jag att flera av sakerna på Biltema är dyra, inte mycket pengar men är det skit så är det dyrt ändå.

Nå, hade du något om kritiken för tekniska funktionen på Verisure, jag är mycket intresserad.
mvh Optimum

Fast nu betalar du 6000 per år för ett skräplarm, vilket är dyrt såklart. Så vi är väl överens även om din definition av skräp är lite snällare än min.

Några av de mest uppenbara sakerna då.

Verisure tillåter inte dig själv att programmera larmet och därmed helt ha kontroll på vilka koder som finns i systemet.

Verisure tar en hutlös månadskostnad där du som kund inte får någonting alls förutom att du BETALAR för att främlingar ska ha fri tillträde till kameror och nycklar till ditt hus. Eller jo, du får ju att någon kollar till dina kameror i händelse av utlöst brandlarm, och OM man ser en aktiv brand så kan dom ringa brandkåren, detta kräver såklart att kamerorna ser branden.

Det verkar som hela sortimentet är trådlöst (orkade inte klicka in på varenda produkt så här kan jag ha fel)..

Jag försökte få en offert nyss men hemsidan lurade i mig att tro att jag skulle kunna få en prisuppskattning på nätet, när jag sen var klar med hela formuläret så står det att man måste boka möte på plats i mitt hus. Släpper såklart inte in personer som jobbar på dessa skojarföretag i mitt hus så det blev inget med det.

Det vore trevligt om vi kan kolla vad ett paket med 8 magnetkontakter, 8 IR detektorer, 5st akustiska glaskrossdetektorer, 4 sirener, larmcentral med både IP och GSM samt 4 kameror och en manöverpanel skulle kosta från Verisure, både investering och månadskostnad då.

Sen jämför vi med ett riktigt larm som självklart kommer att vara en hel del dyrare, men där månadskostnaden reduceras till ett SIMkortskostnad.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
optimum
S SueCia skrev:
Fast nu betalar du 6000 per år för ett skräplarm, vilket är dyrt såklart. Så vi är väl överens även om din definition av skräp är lite snällare än min.

Några av de mest uppenbara sakerna då.

Verisure tillåter inte dig själv att programmera larmet och därmed helt ha kontroll på vilka koder som finns i systemet.

Verisure tar en hutlös månadskostnad där du som kund inte får någonting alls förutom att du BETALAR för att främlingar ska ha fri tillträde till kameror och nycklar till ditt hus. Eller jo, du får ju att någon kollar till dina kameror i händelse av utlöst brandlarm, och OM man ser en aktiv brand så kan dom ringa brandkåren, detta kräver såklart att kamerorna ser branden.

Det verkar som hela sortimentet är trådlöst (orkade inte klicka in på varenda produkt så här kan jag ha fel)..

Jag försökte få en offert nyss men hemsidan lurade i mig att tro att jag skulle kunna få en prisuppskattning på nätet, när jag sen var klar med hela formuläret så står det att man måste boka möte på plats i mitt hus. Släpper såklart inte in personer som jobbar på dessa skojarföretag i mitt hus så det blev inget med det.

Det vore trevligt om vi kan kolla vad ett paket med 8 magnetkontakter, 8 IR detektorer, 5st akustiska glaskrossdetektorer, 4 sirener, larmcentral med både IP och GSM samt 4 kameror och en manöverpanel skulle kosta från Verisure, både investering och månadskostnad då.

Sen jämför vi med ett riktigt larm som självklart kommer att vara en hel del dyrare, men där månadskostnaden reduceras till ett SIMkortskostnad.
Kan du sluta tjata om pris och fokusera på det tekniska som du tidigare hävdat är kass.
Jag tycker 440 kr/månad är helt ok för mig så släpp det nu.

Att du inte fick ett pris är för att Verisure inte säljer massa lösa prylar utan en produkt som består av tekniska delarna och larmcentral och en fantastiskt bra service när man behöver dem. En fullständigt fungerande produkt.
Det har aldrig slagit dig att det är just därför Verisure är så stora på marknaden. De säljer inte massa hopplock utan en produkt.

Jag behöver inte programmera larmet då det fungerar bra utan min inblandning. Vill jag programmera så har jag andra enheter jag kan jobba med men larmet fungerar som det är. Jättebra faktiskt.

Vid brand gäller två oberoende sensorer indikerar brand.

Vad är det som är kass med Verisures larm?
Tekniskt!

Vi får se om du klarar av att svara på detta eller om det enbart är ditt icke objektiva tyckande.

@SueCia denna offert fick jag för två år sedan, tror inte det blivit billigare.
Bild på ett erbjudande om larmtjänster med komponenter och priser, inklusive en månatlig kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kunde man köpa till mer, då blir det dyrare månadsavgift med.
Skärmbild av en offert för hemlarm med priser och bilder av rökdetektorer, sirener och andra säkerhetsenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
S
optimum optimum skrev:
Kan du sluta tjata om pris och fokusera på det tekniska som du tidigare hävdat är kass.
Jag tycker 440 kr/månad är helt ok för mig så släpp det nu.

Att du inte fick ett pris är för att Verisure inte säljer massa lösa prylar utan en produkt som består av tekniska delarna och larmcentral och en fantastiskt bra service när man behöver dem. En fullständigt fungerande produkt.
Det har aldrig slagit dig att det är just därför Verisure är så stora på marknaden. De säljer inte massa hopplock utan en produkt.

Jag behöver inte programmera larmet då det fungerar bra utan min inblandning. Vill jag programmera så har jag andra enheter jag kan jobba med men larmet fungerar som det är. Jättebra faktiskt.

Vid brand gäller två oberoende sensorer indikerar brand.

Vad är det som är kass med Verisures larm?
Tekniskt!

Vi får se om du klarar av att svara på detta eller om det enbart är ditt icke objektiva tyckande.
Kommer aldrig släppa faktumet att du betalar MER för en sämre produkt än vad en premiumprodukt skulle kosta på "lång" sikt, säg 3 år. Jag har inte hunnit räkna än men jag ser fram emot att göra det imorgon när jag har tillgång till priser.

Det är ju ett tekniskt problem att du låter vem som helst ha koder och nycklar till ditt hem. Det blir ju rent tekniskt ett problem då det krävs för att man köpt den lösningen av verisure.

Ett annat tekniskt problem är att eftersom DU inte kontrollerar vem som har åtkomst till ditt larm, så kan vem som helst på verisure kolla i dina webcams när hen vill.

Jag hittar inte att larmet är godkänt i någon larmklass, vilket såklart är ett problem. Men jag kan ha fel här då jag inte hittar något som säger att det INTE klarar det.

Sen vart jag lite intresserad på brandlösningen, menar du att om två rökdetektorer har löst ut så rings räddningstjänsten ut, även om inte verisure kan verifiera branden på kamera?

Jag ska dock räkna på ett SPC lite senare för att se vad du skulle fått betala för ett riktigt larm.

P
Ser att tråden spårat ut lite sen jag startade den, då tanken var att kunna jämföra månadskostnaden som Verisure tar av sina kunder;)

Verisure är dyrt, det är otroligt irriterande med hur man höjer avgifter och tar betalt för alla tänkbara delar. Men det är ett sjukt smidigt och användarvänligt larmsystem. Jag har ännu inte hittat något alternativ med funktion motsvarande röstenheten och kopplingen till Yale doorman.

Vad jag har fått förklarat,
Verisure larmar räddningstjänsten och väktare möter upp dom om,
Två rökdetektorer eller fler detekterar rök och larmet är tillkopplat. Och/eller om en rökdetektor löser ut och rök kan ses i någon kamera.

Jag betalar nu, ca 360kr/månad med

6 rökdetektorer
4 kameradetektorer
12 magnet/vibrationskontakter
2 manöverpaneler
1 sireen
1 röstenheten
1 microenhet

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
J
Fristående larm kan kopplas till larmcentral, någon av de stora som används av företag. Totalkostnad blir troligen betydligt lägre än Verisure. Fristående larm med högre kvalitet än Verisure finns förstås. Däremot upplever jag att verisure har appar som vänder sig mot privatpersoner och vad jag sett är mycket användarvänliga vilket inte kan sägas om alla larm. Den mest användarvänliga betyder inte automatiskt bäst hårdvara eller högst säkerhet.

Köper/äger man larmet? Plus ”tjänsten” för att övervaka?

Eller är det som mobiltelefonin, att man betalar för ”tjänsten” samt betalar av på larmet?

Måste vara 100ggr bättre att äga sitt larm till 100%, att betala av detta i all evighet, själva tjänsten kan inte kosta många kronor.

Vi håller på att kolla på en larmlösning, men känns ändå overkill., men verkligen HATAR att vara slav under nåt jäkla Abb/Avtal som är schwinedyrt och bara rullar på i 15år, till igentligen ingen nytta

J
Tror det står i tråden redan, bla klsab och protexus säljer färdiganslutna friköpta larm. Säkert gör ditt lokala larmbolag samma men även med montering och service på plats. Priser finns på deras hemsidor. Efter ett par år och utan för många falslf utryckningar så börjar man gå rejält plus mot tex Verisure. Går även köpa med fria ryck men då blir det inte fullt lika billigt, tar väl ett år till att betala av. Vi har inte haft någon falsklarm som lett till utryckning. Mina föräldrar har haft Verisure i säkert 20 år, eller snarare de hade securitas som väl blev eller hette Securitas direkt som sen blev Verisure. Tror brorsans ungar var de enda som under denna tid lett till utryckning (två gånger har jag för mig). Normalt drar man ju larmet själv av misstag och kan återkalla innan de åker ut. Vet inte om falsklarm blir mycket vanligare med husdjur, vi är ganska nya kattägare. Föräldrarna hade katt i alla år men jag tror aldrig den utlöste larmet.

Tänkte just på ett Verisure, äger man larmet? Eller hyrs detta med avbetalning varje månad plus tjänsten?

J
Justja, ska tillägga, larmcentral ringer om uppkopplingen går ned. Vet inte hur bra det funkar om man inte har larmcentral. Vår jordfelsbrytare gick pga en blöt sladd i snön, så internet fallerade igår. Larmcentral ringde, jag kunde själv kolla kameror och se att gprs funkade. När vi haft strömavbrott blir det samma sak, centralen ringer och meddelar men först om både IP och GPRS går ned så är det ju anledning att skicka ut någon...

J
Verisure tror jag du får efter ett par år men du kan aldrig koppla det till någon annan än verisure så tämligen meningslöst...

J
... men vi har faktiskt Verisure till låset... :) Och det fungerar fint. Så vill man ha något som fungerar rakt av och har gott om flis så är Verisure bra. Skulle nog själv överväga det om pengar inte var något problem. Var jag ekonomiskt oberoende i jättevilla skulle jag ta ett riktigt proffsbolag. Nu väljer jag lika bra säkerhet som verisure fast till lägre kostnad mot lite mer pyssel vid köp och service.

Bowser
Vill bara lägga till att brandövervakning är alltid på.. larmet behöver inte vara aktiverat för att verisure ska kunna larma brandkår.
Jag tycker verisure är dyrt... men väldigt enkelt och smidigt om man inte har orken/viljan att nörda ner sig i larmdjungeln..
Brandövervakningen är dock det som får mig att ha verisure.

Edit: månadskostnaden är dyr.. priset man betalar vid installation har åtminstonde jag lyckas få till nästan ingenting när dem va här och sålde in det för 3år sen.

J
Bowser Bowser skrev:
Vill bara lägga till att brandövervakning är alltid på.. larmet behöver inte vara aktiverat för att verisure ska kunna larma brandkår.
Jag tycker verisure är dyrt... men väldigt enkelt och smidigt om man inte har orken/viljan att nörda ner sig i larmdjungeln..
Brandövervakningen är dock det som får mig att ha verisure.

Edit: månadskostnaden är dyr.. priset man betalar vid installation har åtminstonde jag lyckas få till nästan ingenting när dem va här och sålde in det för 3år sen.
De friköpta har givetvis också brandlarm och överfallslarm som alltid är på... Och de larmcentralerna skulle jag gissa är lika bra bemannade och kan skicka väktare och larma brandkår. Vilken central som är bäst i det närområde man själv bor i borde man nog ta reda på, men som boende i Stockholm större förorter har jag antagit att alla stora bolag har gott om väktare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.