7 549 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Sotning - får man sota själv?
Sida 1 av 3
Jag hade den av kommunen anvisade sotaren SIMAB på plats och mina två eldstäder sotades. Jag eldar sparsamt (endast myseldning) och som väntat var det inte mycket att sota ut sedan sist det begav sig (2018). Om jag förstår det rätt kan man inte välja bort detta? Men man kan sota själv? Kostnaden för mina två eldstäder var totalt 1 787 SEK fördelat på 1 045 SEK för "brandskyddskontroll" samt resterande avseende sotning och "grundavgift". Jag tycker även att det är ganska dyrt? Vad betalar ni? Någon som sotar själv? efarenheter?
Bara att anmäla sig till kurs hos kommunen eller brandförsvaretS sepani skrev:Jag hade den av kommunen anvisade sotaren SIMAB på plats och mina två eldstäder sotades. Jag eldar sparsamt (endast myseldning) och som väntat var det inte mycket att sota ut sedan sist det begav sig (2018). Om jag förstår det rätt kan man inte välja bort detta? Men man kan sota själv? Kostnaden för mina två eldstäder var totalt 1 787 SEK fördelat på 1 045 SEK för "brandskyddskontroll" samt resterande avseende sotning och "grundavgift". Jag tycker även att det är ganska dyrt? Vad betalar ni? Någon som sotar själv? efarenheter?
jag ska gå en kurs till hösten.. För att slippa mer utgifter än brandskyddskontrollen vart 3 år..
Här i Stockholm skickade jag bara in ett intyg om att jag visste vad jag håller på med och sedan gör jag rensningen själv. Brandskyddskontrollen går ju som sagt inte att bli av med.
Jag har dessutom en pipa som har en diagonaldragning. Hade jag en rak skorsten skulle sotningen vara klar på 7 minuter, ink att tvätta händerna.
Jag har dessutom en pipa som har en diagonaldragning. Hade jag en rak skorsten skulle sotningen vara klar på 7 minuter, ink att tvätta händerna.
lämpligt.. jag är tvungen att gå kursen inom min kommun.. suck... 500 kr och 50 kr för kaffe och macka.. Men å andra sidan så stöder man ju deltidsbrandkåren..MathiasS skrev:
Här i Stockholm skickade jag bara in ett intyg om att jag visste vad jag håller på med och sedan gör jag rensningen själv. Brandskyddskontrollen går ju som sagt inte att bli av med.
Jag har dessutom en pipa som har en diagonaldragning. Hade jag en rak skorsten skulle sotningen vara klar på 7 minuter, ink att tvätta händerna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Samma för mej i Stockholm, först va det branskyddskontroll där jag fick beröm på hur lite sot det va. Några veckor senare brev från sotaren att de skulle komma. Kollade upp och skickade in ett intyg där jag bifogade branskyddskontrolldokumentet. Efter några dar fick jag intyg för egensotning.MathiasS skrev:
Här i Stockholm skickade jag bara in ett intyg om att jag visste vad jag håller på med och sedan gör jag rensningen själv. Brandskyddskontrollen går ju som sagt inte att bli av med.
Jag har dessutom en pipa som har en diagonaldragning. Hade jag en rak skorsten skulle sotningen vara klar på 7 minuter, ink att tvätta händerna.
Det är ju så att sotning och brandskyddskontroll är lagstiftat. Lika väl som att, vill du kunna köra bilen måste den besiktigas även om du inte kört något sedan sist. Bor du i hus måste du ha soptömning även om du inte slänger några sopor i tunnan.
Sotning kan man få dispens för att sköta själv, medans brandskyddskontrollen måste göras av den av kommunen utsedde. Brandskyddskontrollen i sammanhanget.
I våran kommun kostar sotningen 500 kr första objekt sen 150 tillkommande.
Har 2 kakelugnar jag använder väldigt lite. Detta kostar mig således 650kr var 3e år vilket innebär 220kr om året.
Att gå kurs, köpa verktyg ( funkar inte med typ Julas billiga skit) samt en bra dammsugare/askavskiljare.
Brandskyddskontrollen kostar 850 första och för 2 blir det 1050 kr den görs vart 6e år och är en kontroll av sådant jag inte kan se själv ex om kakelugnen skulle läcka giftiga gaser m.m. detta blir alltså 175kr/år
För totalt 395 kr/år får du hem utbildade killar/tjejer som kontrollerar så du kan elda säkert och vara trygg, samt rengör din skorsten och eldstad.
Jag fattar inte hur någon kan tycka det är dyrt.
Sotning kan man få dispens för att sköta själv, medans brandskyddskontrollen måste göras av den av kommunen utsedde. Brandskyddskontrollen i sammanhanget.
I våran kommun kostar sotningen 500 kr första objekt sen 150 tillkommande.
Har 2 kakelugnar jag använder väldigt lite. Detta kostar mig således 650kr var 3e år vilket innebär 220kr om året.
Att gå kurs, köpa verktyg ( funkar inte med typ Julas billiga skit) samt en bra dammsugare/askavskiljare.
Brandskyddskontrollen kostar 850 första och för 2 blir det 1050 kr den görs vart 6e år och är en kontroll av sådant jag inte kan se själv ex om kakelugnen skulle läcka giftiga gaser m.m. detta blir alltså 175kr/år
För totalt 395 kr/år får du hem utbildade killar/tjejer som kontrollerar så du kan elda säkert och vara trygg, samt rengör din skorsten och eldstad.
Jag fattar inte hur någon kan tycka det är dyrt.
Nja för mig kostar det 648 kr per gång.L Linda_71 skrev:Det är ju så att sotning och brandskyddskontroll är lagstiftat. Lika väl som att, vill du kunna köra bilen måste den besiktigas även om du inte kört något sedan sist. Bor du i hus måste du ha soptömning även om du inte slänger några sopor i tunnan.
Sotning kan man få dispens för att sköta själv, medans brandskyddskontrollen måste göras av den av kommunen utsedde. Brandskyddskontrollen i sammanhanget.
I våran kommun kostar sotningen 500 kr första objekt sen 150 tillkommande.
Har 2 kakelugnar jag använder väldigt lite. Detta kostar mig således 650kr var 3e år vilket innebär 220kr om året.
Att gå kurs, köpa verktyg ( funkar inte med typ Julas billiga skit) samt en bra dammsugare/askavskiljare.
Brandskyddskontrollen kostar 850 första och för 2 blir det 1050 kr den görs vart 6e år och är en kontroll av sådant jag inte kan se själv ex om kakelugnen skulle läcka giftiga gaser m.m. detta blir alltså 175kr/år
För totalt 395 kr/år får du hem utbildade killar/tjejer som kontrollerar så du kan elda säkert och vara trygg, samt rengör din skorsten och eldstad.
Jag fattar inte hur någon kan tycka det är dyrt.
Det blir 4 gånger per år..
Sedan tillkommer kontrollen för 1595 kr var 3år..
2592 kr per år.. Och var tredje år..
4187 kr... dyrt jajemän.. med tanke på att jag inte behöver eld 6 månader minst om året.. Men det skiter kommunen i..
Fast då har du fler än 1 eldstad och måste elda riktigt illa om alla behöver sotas 4 ggr/år.Maskintok skrev:
Har du verkligen pratat med din sotare om det verkligen behöver sotas så ofta?
Nä en spispanna.L Linda_71 skrev:
och jo då nog har jag diskuterat allt..
Det är kommunen som inte backar... För de vill inte.. fler som är utsatt för samma behandling...nä alltid fått beröm för hur jag eldat så inget fel där inte..
handlar om annat detta..
tycker också 4 gånger om året låter väldigt ofta.L Linda_71 skrev:
I vår kommun är det 3 ggr om året på icke miljögodkänd panna och 2 ggr om året på miljöpannor/pelletspannor, 1 ggr för lokala eldstäder/oljepannor och sen för fritidshus så är det vart 3:e år.
Brandskyddet vart 3:e år eller vart 6:e beroende på sotningsfrist
Låter väldigt märkligt. I våra kommuner så förs en dialog med FÄ om detta.
Gick in och kollade på Bollnäs, först via deras länk på kommunens sida som inte tog mig till sotning alls.
Sen hittade jag något från 2015 vilket ser väldigt förlegat ut. Här förs alltid dialog med fastighetsägaren. Är man osäker ber man att FÄ mailar så det finns skriftligt på att hen inte eldar mer än denne säger.
Tror bara vi har 2 som har sotning 4ggr/år och dom har själva bett om det.
När jag sen kollar Bollnäs taxa förstår jag inte hur du kan få 648kr, när jag räkna har ni en taxa på 495kr.
Kan det vara så att du har några extra tillval? stavsotning, steghämtning, särskild tid eller något annat fördyrande.
https://www.4suppdatera.se/4supload... Bollnäs-Ovanåker 2021-04-01 - 2022-03-31.pdf
Gick in och kollade på Bollnäs, först via deras länk på kommunens sida som inte tog mig till sotning alls.
Sen hittade jag något från 2015 vilket ser väldigt förlegat ut. Här förs alltid dialog med fastighetsägaren. Är man osäker ber man att FÄ mailar så det finns skriftligt på att hen inte eldar mer än denne säger.
Tror bara vi har 2 som har sotning 4ggr/år och dom har själva bett om det.
När jag sen kollar Bollnäs taxa förstår jag inte hur du kan få 648kr, när jag räkna har ni en taxa på 495kr.
Kan det vara så att du har några extra tillval? stavsotning, steghämtning, särskild tid eller något annat fördyrande.
https://www.4suppdatera.se/4supload... Bollnäs-Ovanåker 2021-04-01 - 2022-03-31.pdf
nä
miljöavgift för askan.
Och för framkörning.
Även prisökning i år.
Nä men det tillkommer avgifter, som inte är utskrivna.L Linda_71 skrev:Låter väldigt märkligt. I våra kommuner så förs en dialog med FÄ om detta.
Gick in och kollade på Bollnäs, först via deras länk på kommunens sida som inte tog mig till sotning alls.
Sen hittade jag något från 2015 vilket ser väldigt förlegat ut. Här förs alltid dialog med fastighetsägaren. Är man osäker ber man att FÄ mailar så det finns skriftligt på att hen inte eldar mer än denne säger.
Tror bara vi har 2 som har sotning 4ggr/år och dom har själva bett om det.
När jag sen kollar Bollnäs taxa förstår jag inte hur du kan få 648kr, när jag räkna har ni en taxa på 495kr.
Kan det vara så att du har några extra tillval? stavsotning, steghämtning, särskild tid eller något annat fördyrande.
[länk] Bollnäs-Ovanåker 2021-04-01 - 2022-03-31.pdf
miljöavgift för askan.
Och för framkörning.
Även prisökning i år.
Redigerat av moderator: