Via IP-Only fick vi fiber för ca 5 år sedan. Månadskostnaden var då drygt 200 kr. För 1 år sedan höjde IP-Only lägsta hastigheten 100/10 till 100/100 och man passade på att höja avgiften till samtliga leverantörer som nu också var tvungna att höja avgiften med 150kr. Idag betalar vi runt 350-400kr för enbart kommunikationen.
Detta är på tok för dyrt anser jag som kommer att gå över från fiber till luftburen internet.
Ett val jag gör när barnen är utflugna.

Stadsnät med Bahnhof 100/10 279:- stadsnätets avgift: 50:-

J Jelarsson skrev:
Detta är på tok för dyrt anser jag som kommer att gå över från fiber till luftburen internet.
Ett val jag gör när barnen är utflugna.
Hur vet du vad priserna kommer att vara vid den tidpunkten?
Men oberoende av hur det blir så har du möjlighet att välja då du också har kvar din fiber.

250/250 Bahnhof 349:- via Zitius

Skellefteå Kraft har 40 olika erbjudanden från elva leverantörer. Man betalar ingen nätavgift.
Själv har jag VK Media 100/100 för just nu 124:-, men det är ett starterbjudande på tre månader. Därefter 248:-, vilket är näst billigast, men eftersom jag har andra tjänster från VK Media betalar jag bara 228:-. TH1NG är billigast med 246:-

skekraft.net

10/10 för totalt 258kr/månad. 75 kr är något slags grundavgift för stadsnätet, 125 kr är stadsnätets trafikavgift för 10/10 och 58 kr till Bahnhof för abonnemanget.

Rätt dyrt för nätet i sig kanske, men å andra sidan betalade jag bara 6000kr i anslutningsavgift.

P
Hej,

Samma här i Stockholm. Det är betydligt dyrare med stadsnät.

S
Hastigheten på uppkopplingen in till huset är bara en liten del av kedjan som måste vara snabb. För många år sedan använde jag Glocalnet som då var Norskt. Min anslutning till en server i Tyskland tracade jag. Först några lokal hop, sedan via Norge, England, Frankrike och slutligen Tyskland. En anslutning vid gränsen mellan Frankrike och Tyskland var bedrövlig med både fördröjning och packet-loss. Det var i praktiken mycket snabbare att surfa från föräldrarnas 10Mbit ADSL från Telia. Där var det bara en handfull hopp till destinationen i Tyskland.

Det är alltså ganska meningslöst att jämföra hastigheter om man inte samtidigt tittar på hur bra avtal operatören har för att komma ut på internet.

Själv betalar jag 369 kr för 100/100 till Bahnhof. Hyfsad uppkoppling och bra integritetspolicy.

T
F falkn skrev:
Kan vara att de höjt för nya kunder.
Tecknade nyligen och betalar 299kr för 1000/1000 hos Banhof. Hade tidigare Telia villa fiber. Men "konverterade" till Banhof. Dock låst i 24månader men det är det värt!

Vill förtydliga att jag inte har Telia längre utan ska jag byta måste jag konvertera om. Har ny mediakonverter som krävs hos Banhof, kan inte köra med den som man får från Telia.

Helt meningslöst är det inte, har du en 500 så kan du få upp till det men med en 100 så är det stopp där.
Men visst kan det skilja mellan operatörer, plats och vad man vill nå, men det är totalt omöjligt att göra de jämförelserna.
Tråden är vad du betalar/månad tror inte det ska krånglas till med ytterligare parametrar.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Tecknade nyligen och betalar 299kr för 1000/1000 hos Banhof. Hade tidigare Telia villa fiber. Men "konverterade" till Banhof. Dock låst i 24månader men det är det värt!

Vill förtydliga att jag inte har Telia längre utan ska jag byta måste jag konvertera om. Har ny mediakonverter som krävs hos Banhof, kan inte köra med den som man får från Telia.
Ligger på bahnhof om att jag vill göra det samma, men går inte i vårt område

Signade på 12mån blackfriday erbjudandet 100/100 299:- inkl tv +box +ny router från Telia till sommarstugan där vi fått öppen fiber Tittade först på de som erbjöd halva priset de första 4 månaderna men kom fram att de la på anslutningsavgift på en 300-400:- vilket gjorde att det vart samma som Telias erbjudande om man kollar totalkostnad över ett år. Ska kolla den här tråden om 12 månader igen...

T
Nej, det är ju viktgt att titta på hela bilden och inte stirra sig blind på månadskostnaden bara. Finns ju en del "dolda" kostnader att tänka på.

Ogillar i princip allt dribblande med ett pris i tre månader och sedan i finstilt ändras det till något helt annat. Finns så otroligt många som bara läser det i fetstil och sedan blir förvånade när det plötsligt kostar det dubbla. Ska vara rakt och enkelt, men det har blivit mera av detta dribblandet.
Hade ett besök av Comhem/Tele2, mycket trevliga och lovade samma paketering som jag hade idag med x olika abonnemang, även mobiler och mobilt bredband som används i stugan med ungefär samma funktionalitet till lägre pris. Som gammal i branschen fast företagsdelen, även till ålder, var jag lite lurig så när man envist påstod alla fördelar så avslutade jag retoriskt med att fråga hur man skulle lösa täckning i fritidshuset där inte Tele2 har det (inte heller Telenor eller 3 ska tilläggas). :cool:

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det har länge slagit mig att öppna nät är ett slående exempel på att konkurrensutsättning inte fungerar som man får lära sig i grundskolan. Är glad över att ingen av mina tre fiberabonnemang är öppna nät. Som t.ex. bostadsrättsförening eller fiberförening bör man ta sig en funderare över huruvida ett öppet nät är rätt väg.
Vi hade Telia öppen fiber förut 385- 420kr det konstiga var att det inte gick att välja någon annan operatör, vet inte om det har något att göra att det är bostadsrättsförening.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.