Så fungerar det att det kostar olika mycket beroende var, när och hur! Fiber till hemmet är en ny företeelse, japp 10-15 år är nytt för en sådan infrastruktur, och om 10 år kan det se annorlunda ut beroende av utveckling av teknik, affärsmodell, konsolidering av företag/fibernät, etc.
Merparten av fibernäten är utrullade idag och i princip delar av landsbygd återstår, så det finns inte så mycket att göra här.
Bor man där det idag finns en förening, Brf, etc, kanske man kan göra något men för merparten med egna fastigheter där fibernät är utrullat kan ett öppet nät ändå ge vissa fördelar och ännu bättre om det finns flera fiberoperatörer sim nyttjar samma fiberinfrastruktur lokalt.
Allt är individuellt också ekonomiskt hur en 100-lapp mera eller mindre i månaden påverkar.

H Harald Blåtumme skrev:
298 kr/mån för 500/500 Mbit/s, Bredband2.
Jag skulle lägga till att stadsnätet kostar 150 kr/mån också, var för sent ute för att redigera.

C cpalm skrev:
Det har länge slagit mig att öppna nät är ett slående exempel på att konkurrensutsättning inte fungerar som man får lära sig i grundskolan. Är glad över att ingen av mina tre fiberabonnemang är öppna nät. Som t.ex. bostadsrättsförening eller fiberförening bör man ta sig en funderare över huruvida ett öppet nät är rätt väg.
För att en fiberförening ska kunna få ta del av EU-medel eller andra bidrag krävs att nätet är öppet och att all upphandling följer LOU. I början var det inte så men när vår förening byggde nätet under 2015/2016 blev det ett krav.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
När det gäller Internet så får man dessutom betala dyrt, för att få välja mellan äpplen, äpplen eller... äpplen.

Förstår att det är många som känner sig supernöjda med priset och tjänsten, men det förändrar inte det faktum att många andra betalar minst en hundring mindre per månad för samma tjänst.
Njae jo. Men jag tycker inte det är samma sak att ha BH eller tex Telia som leverantör. Och det kan ju skilja i utbudet mellan leverantörerna, om man ska ha annat än bara internet. BH har ju historiskt varit svaga på TV även om det ser bättre ut nu.

Men du har rätt i att det är en marknad där de flesta bara ska välja det billigaste möjliga, allt kommer funka rätt ok.

nikasp
Har två abonnemang via A3:

Sollantuna/Stockholm 249 kr 100/100 Mbit/s
Torpet i Sörmland 299 kr 100/10 Mbit/s Dvs sämre och betydligt dyrare. Hoppade upp i pris kort efter vi tecknat.

Botkyrka stadsnät.
299 kr/mån för 100/100 med A3 som leverantör.
Ingen månadsavgift till stadsnätet, endast leverantören.
25 000 i installationsavgift.

Alla försöker få en del av kakan. Fastighetsägare (stora då) lyckas få betalt för att kommunikationsoperatörerna får drifta nät i deras hus. Jag har för mig att de får betalt för varje anslutning vare sig den används eller inte. Hur som så måste ju alla tjäna pengar på affären och då hamnar man nog kring 300+kr mot slutkonsumenten. En BRF kan nog gruppansluta för 100-kr för ren internettjänst.

K _kiM__ skrev:
Hej!

Vår stadsnätsleverantör (Eskilstuna Energi & Miljö) har bytt kommunikationsoperatör till IP-Only i sitt nät och nu har priserna stigit rejält. Utöver pris till den operatör man väljer betalar vi 40kr/månad till EEM.

Från att ha betalat runt 200kr/månad för 100/10MBIT går det nu inte längre att välja 100/10 utan 100/100 är lägsta hastighet så kostar det nu från 318kr och uppåt beroende på leverantör.

Hur ser priserna ut runt om i landet?
Nyss höjts från 309 till 329 för 100/100 i Östersunds stadsnät. Operatör Bahnhof.

B
Stadsnät i Sundsvall, betalar 199kr/mån till dem och sedan 199kr/mån till Bahnhof för 250/250, så totalt 398kr/mån.

Billigaste alternativet är 199kr till stadsnätet om man bara har fibern aktiv, då är det 2/2. Näst billigast bli om man väljer 10/10 som kostar 199+47kr/mån.
En uppkoppling på 100/10 kostar 199+68kr/mån.

G
K _kiM__ skrev:
Hej!

Vår stadsnätsleverantör (Eskilstuna Energi & Miljö) har bytt kommunikationsoperatör till IP-Only i sitt nät och nu har priserna stigit rejält. Utöver pris till den operatör man väljer betalar vi 40kr/månad till EEM.

Från att ha betalat runt 200kr/månad för 100/10MBIT går det nu inte längre att välja 100/10 utan 100/100 är lägsta hastighet så kostar det nu från 318kr och uppåt beroende på leverantör.

Hur ser priserna ut runt om i landet?

Här i Kungälv kan vi välja leverantör i stadsnätet. Kör Bahnhofs. Har 100/100 som jag betalar 300 i månaden för, deras baspaket för IP tv som kostar 130 och VPN tjänst som kostar typ 30.

MEN jag betalar en obligatorisk avgift till Kungälvs Energi på otroliga 200 kr i månaden!! För "underhåll av fibernätet".
Vad för underhåll kostar de summorna? När kabeln ligger i marken ligger den väl där?
Frågade om service av inkommande fiberdosa ingår i dom 200, inte fått svar.

Redigerat:
339:- för 100/100, f.o.m. denna månad eftersom min tidigare tjänst 100/10 för 239:- tagits bort av nätleverantören itux göteborg. Surt så iag kikade upp alternativet telia öppenfiber. Drygt 20k i anslutningsavgift utan att månadsavgiften sjunker gör kalkylen svår att få ihop.

299kr/månad Bahnhof 100/100, Piteå Energis stadsnät . Avgiften höjs fr o m 1/1-21 till 310kr/månad.

En nätavgift till stadsnätet på 150kr/mån. 189kr/mån för 250/250, Bredband2.
Så totalt 339kr/mån.

D Dsl skrev:
339:- för 100/100, f.o.m. denna månad eftersom min tidigare tjänst 100/10 för 239:- tagits bort av nätleverantören itux göteborg. Surt så iag kikade upp alternativet telia öppenfiber. Drygt 20k i anslutningsavgift utan att månadsavgiften sjunker gör kalkylen svår att få ihop.
En högst rimlig avgift utifrån marknadspris och har aldrig förstått dessa asymmetriska hastigheter, var säkerligen någon som tyckte det var ett smart marknadsbegrepp när xDSL var än konkurrerande tjänst prismässigt vilket det inte är längre. Du kan aldrig räkna hem en ny fiberanslutning.

Har ownit 100/100 betalar 269 kr men nästa månad höjer de 40 kr till 309 kr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.