4G tele2 499:- obegränsad data. 130/10 pingar 40ms som mest. Har alltid haft fiber innan men fanns ej i nya huset, litet nerköp men ingen har klagat än i familjen och CoD flyter på bra om kvällarna. :p

K _kiM__ skrev:
Hej!
Vi betalar för 100/100 98kr i månaden Halebop är vår internetleverantör.
Vår stadsnätsleverantör (Eskilstuna Energi & Miljö) har bytt kommunikationsoperatör till IP-Only i sitt nät och nu har priserna stigit rejält. Utöver pris till den operatör man väljer betalar vi 40kr/månad till EEM.

Från att ha betalat runt 200kr/månad för 100/10MBIT går det nu inte längre att välja 100/10 utan 100/100 är lägsta hastighet så kostar det nu från 318kr och uppåt beroende på leverantör.

Hur ser priserna ut runt om i landet?

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Jag svarade nog på fel ställe.
Vi har Halebop och betalar för 100/100 98kr/mån

Föreningen byter nu till Ownit som betalar installationen, erbjuder support under bytet, och sen levererar 1000/1000 Mbit till samtliga. Det läggs "hyran" men ingen höjning sker så jag antar att priset är ok. Att jag dessutom kan säga adjö till Comhem och deras kabeluttag sparar 600 i månaden eller vad det är.

Jag har svårt att se er som gnäller om 200 eller 300 eller 400. Jag antar att ni inte minns när det kostade 12 kronor i timmen att koppla upp sig?

https://ain.ua/en/en/2019/12/12/internet-price-comparison-2019/

Pärlor åt svinen när folk alls klagar på stadsnäten.

ss
J johanone skrev:
Jag har svårt att se er som gnäller om 200 eller 300 eller 400. Jag antar att ni inte minns när det kostade 12 kronor i timmen att koppla upp sig?
Fast nu kanske det är mer relevant att förstå om man betalar 400 för något som alla andra betalar för 200 för? Inte om det är mycket eller lite jämfört med för 30 år sedan.

• Gilla
_kiM__ och 1 till
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Här i Kungälv kan vi välja leverantör i stadsnätet. Kör Bahnhofs. Har 100/100 som jag betalar 300 i månaden för, deras baspaket för IP tv som kostar 130 och VPN tjänst som kostar typ 30.

MEN jag betalar en obligatorisk avgift till Kungälvs Energi på otroliga 200 kr i månaden!! För "underhåll av fibernätet".
Vad för underhåll kostar de summorna? När kabeln ligger i marken ligger den väl där?
Frågade om service av inkommande fiberdosa ingår i dom 200, inte fått svar.
Läser in en viss irritation på Kungälvs energi som jag utgår är nätägare.. Underhållet går till att ersätta de 1000-tals switchar vars livslängd är ca 3-4 år. Switcharna driftas troligtvis av en avdelning av it-tekniker, du har avgifter till de överliggande leverenatörerna typ ip-only. Sedan har du servrarna som sköter hastigheten, övervakning av diverse vlan etc.
i
Jag hade nog riktat min ilska på Bahnhof istället som tar ut 300kr

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Har påpekats tidigare i tråden men är värt att sägas igen: viktigt att skriva om det är villa eller flerbostadshus. Installations kostnaden är högre på villa. Mer grävning involverat osv... Skriv gärna vad det kostade att ansluta sig också.

Olika stadsnät gör olika i hur man bekostar detta nämligen. Anslutningsavgiften kan vara lägre men då blir månadsavgiften dyrare. Andra gör omvänt.

Att stirra sig blind på månadskostnaden blir missvisande

MathiasS MathiasS skrev:
ss

Fast nu kanske det är mer relevant att förstå om man betalar 400 för något som alla andra betalar för 200 för? Inte om det är mycket eller lite jämfört med för 30 år sedan.
Jag vet inte om det är mer relevant. Jag betalar 930 :- för ett busskort, vad kostar det där du bor?

https://www.pts.se/globalassets/sta...gen-mobiltelefoni-bredband-pts-er-2019-23.pdf

De lokala prisskillnaderna mellan olika tjänsteleverantörer inom samma
tjänsteportal är betydligt mindre än prisspridningen nationellt. I många fall
erbjuder olika tjänsteleverantörer identiska priser för abonnemang med samma
hastigheter inom samma tjänsteportal.

Prisspridningen för abonnemangen på fast bredband är stor, med vissa ovanligt
billiga och dyra erbjudanden. Att utgå från medelpriset skulle därför kunna ge
en missvisande bild och jämförelserna i rapporten fokuserar istället på
medianpriset. Eftersom abonnemang på fast bredband ofta är begränsade
lokalt kan det också bli missvisande att fokusera på lägstapriset. Detta är en
viktig skillnad mot mobilt bredband och mobila samtals- och datatjänster, där
samma abonnemang erbjuds över hela landet och det abonnemang med lägst
pris är tillgängligt för alla konsumenter.

Prisvariationer för abonnemang med samma hastighet kan inte utan vidare ses
som prisdiskriminering (olika priser trots identisk produkt) eftersom
kommunikationsoperatörer tar ut olika stora avgifter från tjänsteleverantörerna
och skillnader i nätavgifter förekommer.

E etompau skrev:
Använder också VESAB, men Banhof går lös på 339 kr vid nyteckning vad jag kan se i portalen.
Billigast jag kan hitta är Th1ng som tar 283 kr. Dock osäker på deras kvalité.
Jag har använt Th1ng i drygt ett år. det har varit bra kvalité hittills. betalar 189kr för 10/10, samt 165kr/mån. för stadsnätet. (145 kr för de som bor i tätbebyggt område.)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Jag har använt Th1ng i drygt ett år. det har varit bra kvalité hittills. betalar 189kr för 10/10, samt 165kr/mån. för stadsnätet. (145 kr för de som bor i tätbebyggt område.)

OK, tack för info. Det som gjorde mig lite fundersam ang. Th1ng är att en enkel abonnemangsfråga ställd till kundtjänst aldrig besvarades.
Läser en del omdöme om Th1ng och hittar där flera inlägg från kunder som också har problem med att få kontakt och svar på diverse frågor.

Har precis tecknat Telia 500/500 i Örebro för 299:-/mån, ett års bindningstid innan har vi haft universal 100/10 för 309:-/mån.

Tycker detta är en utmärkt tråd, att få litet pejl på vad det kostar på olika ställen.

Viktigt att även nämna nätavgift till aktuellt stadsnät eftersom det skiljer väldigt mycket och påverkar totalkostnaden från en viss bredbandsleverantör på aktuell ort.

• Gilla
_kiM__ och 1 till
  • Laddar…
299:- för 500/500 från Bahnhof genom splitvison. Gäller ett år, sen blir det snordyrt och byte av leverantör. Lagom till black friday så helt rätt tid för byte.
Ingen nätavgift, hus.

Södertälje Stadsnät inkoppling 23.900kr. Bahnhof 1000/100 699kr/m. Men de levereras inte så jag kommer minst halvera abb. (har sett som mest 822/200mbps och som minst 1.5/0.2Mbps...)

369:-/mån för 500/500 med Com Hem i Landskrona Energis stadsnät, förvisso på kampanjerbjudande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.