Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Hej! Vi bor i en Smålandsvilla byggd 2014, där vi flyttade in för snart två år sedan. Vi har märkt att det på övervåningen kan bli en lukt av vind och isolering, särskilt i ett rum om dörren är stängd samt i allrummet. Det aktuella rummet har en inspektionslucka till VVS, och allrummet har en inspektionslucka till kattvinden.
Genom att lukta och känna kom jag fram till att det främst var ett drag från inspektionsluckan till VVS som luktade just vind/isolering. Jag provade att tejpa springorna och det blev bättre. Ganska snart blev dock draget istället genom skvallerröret (vilket jag inte tejpat).
Friskluftsventilerna är öppna, och trappen till övervåningen har en öppen utformning.
Vad kan problemet bero på? Vad kan man göra åt det?
Tack på förhand!
Genom att lukta och känna kom jag fram till att det främst var ett drag från inspektionsluckan till VVS som luktade just vind/isolering. Jag provade att tejpa springorna och det blev bättre. Ganska snart blev dock draget istället genom skvallerröret (vilket jag inte tejpat).
Friskluftsventilerna är öppna, och trappen till övervåningen har en öppen utformning.
Vad kan problemet bero på? Vad kan man göra åt det?
Tack på förhand!
Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Det är inte öppet, men jag ser att det är fyra hål i varje hörn (gult inringat). Två av hålen har en röd plugg, de två andra är öppna. Ur de öppna är det drag. I botten ser det ut som att öppningen till skvallerröret finns. (Min lekmanna-förhoppning är nu att problemet kanske kan lösas med att täta de två öppningarna som saknar pluggar.)Centano skrev:
Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Friskluftsventilerna sitter och ser ut så här (blått = friskluftsventil, gult = inspektionslucka).
Vart sitter diffusionsspärren? Sitter den i kattvindsväggen eller ligger den ända ute vid taket? Kan vara den som inte är tejpad tät som den ska vara. Är inredningen av vinden gjord i efterhand? I så fall kanske de tog hål i diffusionsplasten när de monterade skåpet om den sitter i den väggen.
Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Inredningen av vinden är gjord i efterhand. Bifogar bilder på hur Smålandsvillan ser ut innan inredd vind, där ser väl diffusionsspärren ut att ligga vid taket?
När jag öppnar inspektionsluckan till kattvinden så ser det ut som att diffusionsspärren sitter i kattvindsväggen. Den kanske flyttades dit när övervåningen inreddes, för jag ser ingen annan diffusionsspärr längre ut mot taket.
De tidigare ägarna sa att vattnet till badrummet hade frysit den första vintern, då hade byggaren åtgärdat det med mer isolering. Det ser ut som att de skar upp diffusionsspärren och tryckte in mer isolering och lät plasten vara öppen…
Bakom VVS-luckan är det svårare att se hur det ser ut.
När jag öppnar inspektionsluckan till kattvinden så ser det ut som att diffusionsspärren sitter i kattvindsväggen. Den kanske flyttades dit när övervåningen inreddes, för jag ser ingen annan diffusionsspärr längre ut mot taket.
De tidigare ägarna sa att vattnet till badrummet hade frysit den första vintern, då hade byggaren åtgärdat det med mer isolering. Det ser ut som att de skar upp diffusionsspärren och tryckte in mer isolering och lät plasten vara öppen…
Bakom VVS-luckan är det svårare att se hur det ser ut.
Klicka här för att svara