Hej! Tänkte byta dem två gamla proppskåp till två moderna centralen.

Mina frågor är.

1. Vad behöver man tänka innan byter ut dem?
2. Är huvudsäkring som skickar strömmen till centralen (huvudbrytare) om det är jag vad ligger på bilden? Eller hur avbryter man inkommande strömmen till centralen?
3. Hur påverkar elmätaren när man avbryter strömmen helt?

Tack i förväg!

• Gammalt proppskåp med keramiska proppsäkringar och modern elmätare installerad på en vägg under en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Adha Adha skrev:
Hej! Tänkte byta dem två gamla proppskåp till två moderna centralen.

Mina frågor är.

1. Vad behöver man tänka innan byter ut dem?
2. Är huvudsäkring som skickar strömmen till centralen (huvudbrytare) om det är jag vad ligger på bilden? Eller hur avbryter man inkommande strömmen till centralen?
3. Hur påverkar elmätaren när man avbryter strömmen helt?

Tack i förväg!
1. Kontakta en elektriker.
2. Under elmätaren sitter säkringar som man skruvar ur och huvudbrytare man slår av.
3. Elmätaren får ingen ström när man bryter. Inget problem.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Fick du inga tips från din elfirma?
Det är en ganska rörig samling lådor här. Ska den nästan tomma kapslingen ovanför vara kvar?
En sak du vill undvika är överraskningar när du står med allting i handen. Det är för sent att inse att man är ute på fel väg.

Så skaffa en detaljerad bild över vad du har att göra med och hur alla lådor hänger samman.

Leta efter utgående huvudledningar, både osäkrade och avsäkrade i centralen. Dessa behöver egna plintar före ala JFBer, dvs det behövs plats för det.

Fundera över hur sektioneringen av JFBer ska göras, vilket innebär att du behöver identifiera alla grupper.

Se till att ha skarvhylsor och en bra tång ifall ledare behöver skarvas.

Det är inget jobb man inleder en Fredag eftermiddag.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Tack så mycket!

Det där vita skåpet under huvudsäkringarna, vad är det? Ser nästan ut som något är inkopplat före huvudsäkringarna.

Ossian K Olsson
H hempularen skrev:
Det där vita skåpet under huvudsäkringarna, vad är det? Ser nästan ut som något är inkopplat före huvudsäkringarna.
”Elomkopplare för produktionssnläggning” så det hör väl till solcellerna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.