Jag vet inte om det är värmen eller nåt, men jag lyckas inte klura ut hur jag ska göra för att koppla in vår nya blandare.
Den nya blandaren (från Ikea) har R10 planpackning, och den gamla sitter med 10mm rör i en klämringskoppling.

Det sitter flera kopplingar och jag gissar att några av dem bör bytas. Säkert lätt att veta till vad för den som kan =)

• Metallomspunnen slang med R10-koppling liggande på ett kaklat golv, del av installation av en ny blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rörförbindelser med klämringskopplingar under en diskbänk, som ska kopplas till en Ikea-blandare med R10 planpackning.
    Skapa konto
10mm mot 10mm, du bör kunna släppa den översta muttern på gamla blandaren och dra dit den nya. Se till att du får den i botten så packningen tätar och kom ihåg att stänga av vattnet på huvudkranen innan du börjar.

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
J jhall skrev:
10mm mot 10mm, du bör kunna släppa den översta muttern på gamla blandaren och dra dit den nya. Se till att du får den i botten så packningen tätar och kom ihåg att stänga av vattnet på huvudkranen innan du börjar.
Jag stängde av vattnet och öppnade. Det jag ser är att det är en vass kant och inte plan kant.
Fungerar det då att täta mot en planpackning eller kommer det inte att riskera smådroppa?

Den nya ser större ut än R10 dock, men det kanske är bilden som spelar ett spratt. Verkar de matcha storleksmässigt?

J jhall skrev:
Den nya ser större ut än R10 dock, men det kanske är bilden som spelar ett spratt. Verkar de matcha storleksmässigt?
Ja det tycker jag. Det står G3/8" (R10) i IKEA-instruktionen

Så här ser det ut när jag skruvar loss den översta.

• Rörkoppling med skruvmutter nästan helt avskruvad, visar gängad anslutning och delar av vattenledningsrör.
    Skapa konto
Dra upp det övre röret, den mässingsfärgade klämringen sitter fast i det, sen ser du om den nya passar rakt av, annars behöver du en övergångsnippel, som är nästa del i kopplingen nedåt.

du måste ha en plan yta att skruva den nye på
du får skaffa en mellankoppling som passar eller om där finns en planadepter som passar i den nuvarande

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
T tergo skrev:
du måste ha en plan yta att skruva den nye på
du får skaffa en mellankoppling som passar eller om där finns en pla
Skruvade isär lite till och plockade ut övergångsnippeln. Jag hade hoppats på att det var en plankoppling i den nedre delen men det var det inte, utan det var klämring även där.

• Närbild av en övergångsnippel i metall som hålls mellan fingrarna, med gängor synliga på båda sidor.
    Skapa konto
  • Övergångsnippel och klämring synliga i en isärskruvad anslutning på ett rörsystem.
    Skapa konto
Borde jag inte kunna sätta en sån här i min övergångsnippel.
Med stödhylsa och ny klämring såklart:

"ANSLUTNINGSADAPTER UTVÄNDIG G10 TILL Ø10 MM RÖR"
Anslutningsadapter i metall, utvändig G10 gänga till 10 mm rör, visas i närbild.
Skapa konto

Kan man göra det utan att byta ut klämringen som sitter på 12mm röret?
E Ericplumber skrev:
Onödigt att krångla till det! Köp 2st 12x10 vatette, skruva av muttrarna på nya delarna och anslut med 12 ner mot befintliga muttrar och så får du plan r10 uppåt 👍 som passar nya ikea blandaren.

[länk]

F Fredrichc skrev:
Kan man göra det utan att byta ut klämringen som sitter på 12mm röret?
Absolut! 👍

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Redigerat:
Rickard.
mexitegel mexitegel skrev:
Är det planända på klämringskoppling 1946847?
VA har planände på 10mm klämring så dom passar både blandare med 10mm slätändar och r10 lekande mutter, genomtänkt.

• Gilla
Ericplumber och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.