Y
Jag har ärv; 3 lån (suck)...

Alla tjatar ju om att nu ska man skynda sig seöver sina lån för snart smäller det.

Nu i skrivande stund sitter jag inte med all info, men ser på inbetalningslapparna att jag har:

SBAB - Sveriges bostadsfinansieringsaktiebolag.
153,875kr... 4,25% (troligen låst 2år till)

Landshypotek
471,181 4,30% (oms.datum 140210)
92,209 rörligt 1,55%
"kostand för att lösa in rörligt lån; 37967"

Revisorn sa något om att det bara var den lilla som gick att lösa ut men kostnaden att lösa ut (straffavgift?) var såpass hög så han tyckte inte det var värt det.

----------

Är det bra att ha lånen uppdelade såhär idag? Vad och hur ska jag tänka?

Redigerat:
Vill du komma 'billigt' undan, eller ha trygghet?
Om du vill spara pengar så väljer du rörligt den dagen bindningstiden på dina lån löpt ut.

Vad är det som ska smälla? :)

Y
Kan man göra något med lån annat än att bara ta över dem när det är tidsbestämda grejer?

2 av 3 är ju låsta i flera år framåt. Kan väl inte påverka dem ändå? Eller har jag rätten att göra något käckt i samband med att idag står det på den dödes namn, och ska skrivas på mig i slutändan?

Hur fan kan det kostar 37 967 kr att lösa det rörliga lånet?? Landshypotek, va e de för nåra?? rörliga lån kan man lösa när man vill för den aktuella skulden väl?
Annars är bundna lån inget att göra åt utan Du kan lika gärna ha dom kvar som att lösa dom, samma kostnad. Det kommer säkert nåt inlägg där nån kan visa att han tjänat på bunden ränta men på lång sikt är min erfarenhet (har haft huslån sen 1984) att det är dyrare med bundet lån än med rörlig ränta.

Men ärver man lån/skulder verkligen?? Eller ärver Du ett hus med lån på? Jag vet inte alls men ska messa min chef som e jurist få se om han vet nåt?

Du får alltid säga upp dina låna, fasta som rörliga. Du får däremot vara beredd att betala bankens (teoretiska) förlust enligt ett i lagens bestämt sätt.

Med vänlig hälsning,
Konsumentkreditlagen.

Mig veterligen kan man inte ärva lån.
Dödsboet kan innehålla både tillgångar och skulder, men skulderna regleras mot tillgångarna innan ett eventuellt överskott skiftas ut.
Eventuellt kan man överta lånen på en fastighet antar jag om man själv går med på det.
Eller har jag missuppfattat detta?

Det kan inte stämma att det kostar 37000 för att lösa ett rörligt lån på 92000, är det ett tre-månaders lån så borde det inte kosta någonting eftersom det är väldigt kort löptid och räntan är på 1,55% vilket är lägre än det du kan låna till idag.
Ofta lönar det sig inte att lösa lån överhuvud taget.

Själv skulle jag allteftersom lånen löper ut samla lånen i ett och samma institut.
Om man blandar långa löptider med rörlig ränta är det svårt att förhandla sig till bra ränta på den rörliga delen eftersom det är svårt att hota med att byta låneinstitut. Det kan vara bökigt att ha bolån på en fastighet i flera banker eftersom de alla vill säkerställa sin del av pantbreven.

Rörligt lån ska inte kosta något att lägga om. Löser du ett bundet lån nu när räntan är lägre tar banken ut en ränte skillnads ersättning...

Men jag gillar rörligt, fritt att amortera, lösa eller flytta.

Nu när räntan är på väg upp kan det bli fina förhandlingslägen för de med rörligt och lågt belånade.. Bankens marginal ökar.

Du kan inte ärva lån som sagt.
Däremot en fastighet med lån.

Fasta räntelån kan du få betala för att lösa ut, rörliga skall inte kosta ngt (hur det är med rörliga med räntetak vet jag inte)

Om du skall ha kvar fastigheten så kanske det kan ligga ngt i att ta över lånen (om dom är förmånliga alt. kostar mkt att lösa). Annars är det bara att lösa in dom och sälja den - det lär ju kosta mer att vänta och stå med räntor för lånen i sig innan man "kan" sälja !??

Och vad är det som skall "smälla" ?
Räntorna kommer troligen att gå upp framöver ja, men det är räntebanor som ligger på ett par års sikt, inte ngt som smäller till från en dag till en annan.

/K

Y
Jo jag har ärvt gård å hus som lånen tillhör.

Men okej, i stort sett bara skriva över namnet och låta det vara då kort och gott, och ingen sådär superpanik med det..

Inget konstigt med dessa banker så man skulle ta en annan bank och typ lägga allt i ett och samma lån eller så?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.