Idag var det heldagsregn och en lämplig aktivitet är då att rensa köksavloppets vattenlås och rör. Det är sedan gammalt.

När jag skulle sätta ihop allt gick en gummipackning på ett teleskoprör av, och utan den läcker det ut vatten. Se röd markering på bilden för att se packningens läge. Vattenlåset verkar vara av modell Prevex smartloc som är en väldigt vanlig modell.
IMG_3569.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet nu är att det verkar vara svårt att få fatt i en sådan reservdel. Eller så vet jag inte vad jag ska leta efter. Prevex själva verkar inte ha någon monteringsanvisning med info om vad packningen heter eller dess exakta mått. Jag får det till ca 40mm diameter och 2-2,5 mm bredd. Efter besök på Byggmax och Jula har det inte gått att hitta en sådan packning. Det måste väl gå sönder hela tiden och vara en vanlig reservdel tänker jag. Blir inte så sugen på att köpa ett nytt vattenlås när jag bara behöver denna del.

Jag kan såklart beställa en o-ring på nätet med mått 40x2,5. Men jag vill ju att den ska vara helt rätt mått, och det är lätt att beställa fel och behöva skicka efter flera gånger.

Har någon annan bytt denna del och vet vad den heter? Självklart händer detta på en lördag när det är svårt att nå fram till kundtjänst eller VVS-firmor…

Här är en närmare bild på den skåra där packningen ska sitta.
IMG_3568.jpeg
Skapa konto

Gör en quickfix. Ta vanlig gängtejp (om du har hemma) håll ihop den (så den blir som en tråd) och rulla på så det blir tillräckligt tjockt för att ersätta den saknade o-ringen.
Alternativt så lindar du vulktejp, utvändigt, runt skarven.
Båda alternativen lär stoppa läckaget

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
RoTe
Finns även O-ring på metervara som man klipper och limmar ihop själv, funkar utmärkt speciellt på lite större dimensioner.

RoTe RoTe skrev:
Finns även O-ring på metervara som man klipper och limmar ihop själv, funkar utmärkt speciellt på lite större dimensioner.
Exakt, eller trycka i lite unigum kitt. Alternativen är oändliga 😄

Krilleman
J JAVA_ skrev:
Idag var det heldagsregn och en lämplig aktivitet är då att rensa köksavloppets vattenlås och rör. Det är sedan gammalt.

När jag skulle sätta ihop allt gick en gummipackning på ett teleskoprör av, och utan den läcker det ut vatten. Se röd markering på bilden för att se packningens läge. Vattenlåset verkar vara av modell Prevex smartloc som är en väldigt vanlig modell.
Jag vill påstå att du har stopp i avloppet då.

För vattnet rinner undan vid grön nivå.
Får du spill vid röd pil är något fel. (Oavsett hel packningen eller inte)

1778947184977.png
Skapa konto

• Gilla
JAVA_
  • Laddar…
RoTe
Fast tömmer man diskhon så blir det en viss vattenpelare då vattenlåset inte kan ta emot så stor mängd på kort tid. Det måste alltså vara tätt där. Med det sagt så kan det vara ett delvis stopp i avloppet med så klart, då jag inte tittat på hur TS spolat vatten.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
F
  • Gilla
JAVA_
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fast tömmer man diskhon så blir det en viss vattenpelare då vattenlåset inte kan ta emot så stor mängd på kort tid. Det måste alltså vara tätt där. Med det sagt så kan det vara ett delvis stopp i avloppet med så klart, då jag inte tittat på hur TS spolat vatten.
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill påstå att du har stopp i avloppet då.

För vattnet rinner undan vid grön nivå.
Får du spill vid röd pil är något fel. (Oavsett hel packningen eller inte)

[bild]
Hej, och tack för värdefulla inspel. Precis som RoTe skriver så tappade jag på rejält med vatten just för att säkerställa att det inte läckte någonstans efter återmontage. Det låter troligt att det blev fullt med vatten i röret i samband med avtappning och att det då trycktes ut vatten just där din röda pil pekar.

Något stopp kan jag i alla fall utesluta efter att ha gjort vattenlåset och alla rör kliniskt rena, och även en bit ner i anslutningen mot stammen. Jag provade att hälla några liter rätt ner i röret, innan jag monterade tillbaka vattenlåset. Inget som indikerade något stopp längre ner.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.