Hej folket. Nu är det så att jag tänkt om måla om fasaden på huset. Känns som förra ägaren har fuskmålat om allt och nu släpper det lite här o var..
Verkar vara akrylatfärg, då den känns gummig aktig, och som ni ser kan man riva av den utan problem..
Vad behöver jag göra steg för steg?
Börjat skrapan lite.. Men det är ett evighets jobb, kört speedheater, men märker att en luftvärmepistol gör jobbet mera effektivt.
Äre det bara fortsätta skrapa rent hela fasaden och försöka se glad ut, eller räcker det med att skrapa där färgen flagnar, slipa, fasadtvätta och där efter grunda och måla?
Verkar vara akrylatfärg, då den känns gummig aktig, och som ni ser kan man riva av den utan problem..
Vad behöver jag göra steg för steg?
Börjat skrapan lite.. Men det är ett evighets jobb, kört speedheater, men märker att en luftvärmepistol gör jobbet mera effektivt.
Äre det bara fortsätta skrapa rent hela fasaden och försöka se glad ut, eller räcker det med att skrapa där färgen flagnar, slipa, fasadtvätta och där efter grunda och måla?
Produkter som diskuteras: "fasadtvätta"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Redaktionen här på Byggahus hade en serie artiklar om att måla om hus, bara för nån vecka sen.
https://www.byggahus.se/renovera/mala-om-huset-sjalv-steg-steg
Här får du många svar! Från övergripande till detaljnivå
https://www.byggahus.se/renovera/mala-om-huset-sjalv-steg-steg
Här får du många svar! Från övergripande till detaljnivå
Ahh tack så mycket för informationen och länken. Läst en del.M Merhawi95 skrev:
Men undrar om det är någon som har varit med om liknande problem och hur dem löste det, om slut resultatet var bäst o skrapa bort allt eller fläckvis sedan slipa till kanter osv.
Jag är ingen expert. Efter min erfarenhet har det (efter en första tvätt) räckt med att skrapa bort där det är löst/enkelt att få bort, sedan tvätta, sedan måla. Det vill säga, inte skrapa bort allt ”för sakens skull”. Kan säkert vara olika beroende på färg. Är du osäker skulle jag prata med närmsta färghandel, vilket man ändå ska göra om man är osäker på vilken färg det är målat med från början.
Att det, som i ditt fal, är löst och lätt att få av på stora områden gör detta extra angeläget.
Har varit med om att det målats med inkompatibel färg av misstag, vilket slutade med att hela huset fick panelas om. Det var lite specialfall, då skicket på panelen var så dåligt att det inte gick att blästra.
Att det, som i ditt fal, är löst och lätt att få av på stora områden gör detta extra angeläget.
Har varit med om att det målats med inkompatibel färg av misstag, vilket slutade med att hela huset fick panelas om. Det var lite specialfall, då skicket på panelen var så dåligt att det inte gick att blästra.
Om semestern/ fritiden inte är oändlig kanske det vore lika bra att överväga fasadbyte och övergång till slamfärg?
Mitt förslag blir alltså snabb ommålning nu utan att skrapa hela fasaden trären och sen spara ihop till ett fasadbyte när det börjar se för fult ut nästa gång.
Mitt förslag blir alltså snabb ommålning nu utan att skrapa hela fasaden trären och sen spara ihop till ett fasadbyte när det börjar se för fult ut nästa gång.
Byt panel och måla med riktig färg inte plastaskitF fribygg skrev:
Klicka här för att svara