Hej folket. Nu är det så att jag tänkt om måla om fasaden på huset. Känns som förra ägaren har fuskmålat om allt och nu släpper det lite här o var..
Verkar vara akrylatfärg, då den känns gummig aktig, och som ni ser kan man riva av den utan problem..
Vad behöver jag göra steg för steg?
Börjat skrapan lite.. Men det är ett evighets jobb, kört speedheater, men märker att en luftvärmepistol gör jobbet mera effektivt.
Äre det bara fortsätta skrapa rent hela fasaden och försöka se glad ut, eller räcker det med att skrapa där färgen flagnar, slipa, fasadtvätta och där efter grunda och måla?

• 20260712_095201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260712_095206.jpg
    Skapa konto
  • 20260712_095209.jpg
    Skapa konto
  • 20260712_095223.jpg
    Skapa konto
  • 20260712_095341.jpg
    Skapa konto
  • 20260712_095155.jpg
    Skapa konto
M
M Merhawi95 skrev:
Redaktionen här på Byggahus hade en serie artiklar om att måla om hus, bara för nån vecka sen.

[länk]

Här får du många svar! Från övergripande till detaljnivå
Ahh tack så mycket för informationen och länken. Läst en del.
Men undrar om det är någon som har varit med om liknande problem och hur dem löste det, om slut resultatet var bäst o skrapa bort allt eller fläckvis sedan slipa till kanter osv.

M
Jag är ingen expert. Efter min erfarenhet har det (efter en första tvätt) räckt med att skrapa bort där det är löst/enkelt att få bort, sedan tvätta, sedan måla. Det vill säga, inte skrapa bort allt ”för sakens skull”. Kan säkert vara olika beroende på färg. Är du osäker skulle jag prata med närmsta färghandel, vilket man ändå ska göra om man är osäker på vilken färg det är målat med från början.

Att det, som i ditt fal, är löst och lätt att få av på stora områden gör detta extra angeläget.

Har varit med om att det målats med inkompatibel färg av misstag, vilket slutade med att hela huset fick panelas om. Det var lite specialfall, då skicket på panelen var så dåligt att det inte gick att blästra.

Om semestern/ fritiden inte är oändlig kanske det vore lika bra att överväga fasadbyte och övergång till slamfärg?
Mitt förslag blir alltså snabb ommålning nu utan att skrapa hela fasaden trären och sen spara ihop till ett fasadbyte när det börjar se för fult ut nästa gång.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om semestern/ fritiden inte är oändlig kanske det vore lika bra att överväga fasadbyte och övergång till slamfärg?
Mitt förslag blir alltså snabb ommålning nu utan att skrapa hela fasaden trären och sen spara ihop till ett fasadbyte när det börjar se för fult ut nästa gång.
Byt panel och måla med riktig färg inte plastaskit

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ja byta panel vore det bästa helt klart, där efter använda slamfärg.
Vilket jag gjorde på garaget och altanen..

Nu har man övertala en 4 vänner och slita åt en, i en vecka här på semestern. Så blir väll att restorera sida för sida. För att se hur långt man kommer. Där efter börja budgetera för en ny panel.

En liten fråga till, lackfräs. Är de något som skulle kunna användas, eller kletar skären igen?

Om du tänker slamfärg på fasaden så bör du vara medveten om att den 'kritar', dvs färgar av sig om du lutar dig mot den. Inte så kul i närheten av ex v altaner.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Byta fasad för att slippa skrapa? Det blir ju mer skada än nytta.
Skrapa loss all lös färg och strunta i att slipa kanter.

Hur långsiktig vill du vara?
Min erfarenhet säger att även om gamla färgen sitter hårt nu, kommer den och lossna senare.
Helt trärent eller plankbyte för långtidsresultat.
Köper du nya plank kolla så årsringarna är täta.
Glesa årsringar är dåligt virke och skall undvikas.
Måla med slamfärg även om det behövs något oftare sparas mycket tid. Gör en sida varje år om du inte har gott om tid.
Jag har renskrapat och bytt färgsystem varit linoljefärg oljefärg oljealkyd typ 8 lager.
Tidigare förvaltare har litat på färghandlarnas rekommendationer. Vilket inte imponerat på mig. Trotts färghandlarnas avrådan renskraparde jag och slamfärgsmålade jag. 10 år senare är jag toknöjd. Färghandlarnas prio är sälja svindyr färg ofta till dig, inte ditt bästa.

Claes Sörmland
Notera att fasaden har målats med oljefärg en gång i tiden. Gissningsvis alkydoljefärg med tanke på åldern på fasaden, ofta hade den färg inblandning av linolja. Och när det nu skrapas med värme blir virket helt slätt så det lämpar sig ej för slamfärg. Den fäster inte bra på den vaxiga släta ytan.

Så då återstår att måla igen med en oljefärg. Och här finns väl två uppenbara alternativ:

1. Ett vanligt färgsystem som vanligen består av grundoljeemulsion i vatten, en grundfärg baserad på alkyd-olja i vattenemulsion och en slutfärg (två strykningar) som antingen är en alkydoljefärg eller en akrylatfärg, båda i vattenemulsion. Risker: Att färgen är för tät och du får linoljebubblor från oljenedbrytnings i den gamla fasaden, särskilt på södersidan. Fördel: Håller väldigt länge.

2. Måla med riktig linoljefärg, d v s sådan färg som består av ren linolja och färgäkta pigment. Fördel: Mindre risk för linoljebubblor. Nackdel: Du får måla om vart åttonde år eller så om det ska se prydligt ut.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Kanske Falu Träfasad är en färg typ som skulle kunna passa då? Förutsatt att "plastfolien" först avlägsnas

Om ytan känns för slät för slamfärg.
Jag satte en stålborste på vinkelslipen och ruggade upp ytan.
Glöm inte tätslutande skyddsglasögon, spröten lossnar och inget du vill ha i ögonen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P PNI skrev:
Jag satte en stålborste på vinkelslipen och ruggade upp ytan
Omfattande jobb för en hel fasad, puh, där gick en hel sommar...men blev säkert bra underlag

Ahh nu har man bestämt sig, blir att skrapa bort all lös färg, slipa med p60~ och olja, därefter måla om skiten..
Lite fläckit längst ned, lite prov områden för att se vad som funkat bäst, och vilka skrapverktyg.

Uppdaterar lite då o då, kanske kan få lite hjälp och tips på vägen
Trevlig semester!
Mvh Fiddy

• 20260713_171355.jpg
    Skapa konto
  • 20260713_171331.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.