Köpte ny blandare till tvättstugan. Vad behöver jag för att koppla in varm- och kallvatten? Jag saknar liksom muttern med gäng som finns på gamla kranen. Prylarna med gäng på utsidan satt i tilloppsslangarna som kommer upp ur botten på bilden. Se bilder.

• Hand håller flexibla, rostfria rör mot vit perforerad yta, installationsarbete antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två metalliska rördelar på träyta, grå elektrisk dosa suddig i bakgrunden.
    Skapa konto
Det finns blandare med rätt anslutning att köpa. Sitter en lekande mutter på dem.

Köpte en sånhär, verkar funka. Eller har jag gjort nåt heldumt?

• Klämringskoppling i krom för vattentäta anslutningar, rak modell DY12xDY12.
    Skapa konto
E ecceman skrev:
tror det rören från blandaren är 10mm och den på bilden är 12mm

T tergo skrev:
tror det rören från blandaren är 10mm och den på bilden är 12mm
E ecceman skrev:
Fungerar bra.. Jag hade nog satt kulventiler 12-10 så jag hade en avstängning under.. Men du kanske redan har det innan kopplingen ?
Sätt fast slangarna bara så de inte rör sig vid ev. tryckstötar. Ser ut att vara "mycket slang" som hänger.

Ja det stämmer, det är 12 resp 10 mm. Men det känns helrätt, klämringen passar perfekt runt slangen från blandaren. Men rätt koppling är nåt som jag antar heter dy12xdy10 eller nåt sånt då?

D droopy skrev:
Fungerar bra.. Jag hade nog satt kulventiler 12-10 så jag hade en avstängning under.. Men du kanske redan har det innan kopplingen ?
Sätt fast slangarna bara så de inte rör sig vid ev. tryckstötar. Ser ut att vara "mycket slang" som hänger.
De sitter fastskruvade. 🙂👍 Och det är en till koppling längre ner med balofixer och förgrening till tvättmaskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.