Har rivit ett gammalt kök och i samband med det så åkte även en väldigt klumpig konstruktion för frånluft från badrummet.
I den bifogade bilden kommer frånluften från badrummet ut det vänstra hålet, och ska trattas vidare till det högra hålet. I badrummet finns det en automatiskt fläkt som suger ut luften och för den vidare ut i vänstra hålet och sen in i det högra för vidare utblås i tvättstugan.
Om jag har förstått saken rätt så kan jag fästa Vägg-stos:ar över hålen och sedan fästa en ventilationsslang mellan dom.
Spelar diametern nån roll? Hålen på bilden har en diameter på ungefär 160 mm. Skulle man kunna sätta en Stos med mindre diameter än hålet? 125mm t.ex
När jag fäster vägg stos:en i väggen, hur säkerställer jag att det blir tätt mellan stos och vägg? Byggsilikon?
Hur spänns röret sedan fast på stoset? När jag tittar på Bauhaus och andra sidor så har väggstosen en gummipackning runt själva hålet, är det "bara" en slangklämma i relevant diameter man spänner fast med?
Räcker gummipackningen, eller ska man täta kopplingen mellan stos och ventilationsrör på nåt ytterligare sätt för bästa resultat?
I den bifogade bilden kommer frånluften från badrummet ut det vänstra hålet, och ska trattas vidare till det högra hålet. I badrummet finns det en automatiskt fläkt som suger ut luften och för den vidare ut i vänstra hålet och sen in i det högra för vidare utblås i tvättstugan.
Om jag har förstått saken rätt så kan jag fästa Vägg-stos:ar över hålen och sedan fästa en ventilationsslang mellan dom.
Spelar diametern nån roll? Hålen på bilden har en diameter på ungefär 160 mm. Skulle man kunna sätta en Stos med mindre diameter än hålet? 125mm t.ex
När jag fäster vägg stos:en i väggen, hur säkerställer jag att det blir tätt mellan stos och vägg? Byggsilikon?
Hur spänns röret sedan fast på stoset? När jag tittar på Bauhaus och andra sidor så har väggstosen en gummipackning runt själva hålet, är det "bara" en slangklämma i relevant diameter man spänner fast med?
Räcker gummipackningen, eller ska man täta kopplingen mellan stos och ventilationsrör på nåt ytterligare sätt för bästa resultat?
Hur ser det ut där fläkten är ansluten? Är det solida betongväggar?
Om det är svårt att få tätt är det kanske enklast att stoppa in ett rör hela vägen igenom väggen som fläkten ansluts till. Sen en 90-graders böj och en bit rör till höger.
Om det är svårt att få tätt är det kanske enklast att stoppa in ett rör hela vägen igenom väggen som fläkten ansluts till. Sen en 90-graders böj och en bit rör till höger.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har ingen bild för tillfället, men i badrummet är det helkaklat och det sitter en nymonterad Pax Levante fläkt i utsugshålet där, det är samma hål som är till vänster i bild i originalinlägget.
Väggarna är solida betongväggar ja, dock är det inte rakt mellan bardummet och hålet på bilden, utan det kröker sig något.
När jag initialt tänkte på det här så såg jag framför mig ett sådanthär mjukt, flexibelt rör mellan hålen, men det kanske är mycket enklare att montera ett "vanligt" rör?
Sätter man fortfarande vägg stos?
Väggarna är solida betongväggar ja, dock är det inte rakt mellan bardummet och hålet på bilden, utan det kröker sig något.
När jag initialt tänkte på det här så såg jag framför mig ett sådanthär mjukt, flexibelt rör mellan hålen, men det kanske är mycket enklare att montera ett "vanligt" rör?
Sätter man fortfarande vägg stos?
Eftersom det kommer vara övertryck och fuktig luft i röret så är det normalt sett viktigt att få tätt där det går genom väggen. I och med att det är solid betong är inte behovet så jättestort.
PAX-fläkten är med största sannolikhet mindre än 160 mm, så det borde inte vara så svårt att koppla t ex 120 mm rör/slang till den. Med flexibel slang blir det ganska enkelt att dra vidare till nästa hål också. Men det lär bli lika bra med väggstosar som man tätar med nåt lämpligt klet mot befintliga rör.
PAX-fläkten är med största sannolikhet mindre än 160 mm, så det borde inte vara så svårt att koppla t ex 120 mm rör/slang till den. Med flexibel slang blir det ganska enkelt att dra vidare till nästa hål också. Men det lär bli lika bra med väggstosar som man tätar med nåt lämpligt klet mot befintliga rör.
Kanon, och då med risk för att verka lite småkorkad, det jag då rent konkret skulle behöva skulle vara två stosar, som ser ut som den på bilden, och sen flexibel slang mellan som jag fäster i stosen med slangklämma?
Jag hade satt två stosar, och tätmassa mellan betong och den plana delen. Om det minsta hålet är 125 så räcker det väl med 125 stosar på båda hålen, det borde täcka 160 hålet med råge.Scuttle skrev:
Hade dock kört styva rör och en 90-böj istället för en flexibel slang, eftersom den kommer hänga ner troligtvis. Om du får kondens i den så riskerar du att få en pöl i svackan.
Gummipackningen är tillräckligt för att hålla tätt mot röret. Men rören bör skruvas eller popnitas i skarvarna, men med dessa korta sträckor så kommer det inte vara ett krav, det blir väldigt stabilt ändå.
Allt beror ju på vilket luftflöde du behöver ha. Om båda hålen är ca 150-160, varför inte sätta 160 rör rakt igenom?
Men en normal badrumsfläkt förväntar sig bara ett 100 mm rör, även om ett större rör ger mindre tryckfall (och, ger förmodligen marginellt högre luftflöde). Speciellt om det ska långt så är väl så lite tryckfall som möjligt önskvärt.
Men säkerställ att det är tätt i båda kanalerna och inget som tar skada av fukt. Om det tidigare varit en bandrumsventilation borde det ju vara lugnt, men vi vet inte vad det är du har rivit eller hur mycket.
Men en normal badrumsfläkt förväntar sig bara ett 100 mm rör, även om ett större rör ger mindre tryckfall (och, ger förmodligen marginellt högre luftflöde). Speciellt om det ska långt så är väl så lite tryckfall som möjligt önskvärt.
Men säkerställ att det är tätt i båda kanalerna och inget som tar skada av fukt. Om det tidigare varit en bandrumsventilation borde det ju vara lugnt, men vi vet inte vad det är du har rivit eller hur mycket.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Avstådet från hålet på bilden och badrumshålet är kanske 40 cm genom betong. Sen när luften åker ut genom det högra hålet är det rakt ut i en tvättstuga, så totala sträckan luften ska förföyttas är mindre än två meter. Den biten jag ska fixa rör till kommer sitta bakom ett IKEA-skåp, så om man kan få ner den i diameter är det ju en klar fördel, man behöver göra färre ingrepp på skåpen som ska sitta där.J jishi skrev:Allt beror ju på vilket luftflöde du behöver ha. Om båda hålen är ca 150-160, varför inte sätta 160 rör rakt igenom?
I tvättstugan finns det sedan en fläkt som suger ut luften rakt upp genom en...skorsten, så är väl därför. Dumpa fuktig luft från badrummet i tvättstugan, sug sedan ut därifrån.J jishi skrev:
Var så dom tänkte 1967 när kåken byggdes i alla fall
Rent spontant så hade jag övervägt att dra rör i tvättstugan så luften går rakt ut i skorstenen, så den bara suger luft från själva tvättstugan. Om du ändå ska köpa rör
då kanske det räcker med en gemensam fläkt i tvättstugan. Men visst sväller projektet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken koppling behöver jag för att koppla in diskmaskinen här?
Kök -
Vad behöver jag för att koppla nya aquastop till blandaren=
Vatten & Avlopp -
Behöver syllen vara förankrad i betongplattan, bef. hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad behöver jag åtgärda för att kunna stänga av vattnet i köket?
Kök -
Vad behöver jag för nyckel för att stänga av vattnet?
Vatten & Avlopp