34 388 läst ·
21 svar
34k läst
21 svar
Vad behöver göras när betongen är utpumpad?
fsn skrev:
Ju mer flyt desto mer krympsprickor oxå tyvärr..till slut separerar betongen...att blanda rätt mängd flyt är en stor konstart
sloda alltid åt två håll..det generar den absolut planaste ytan..betongen skall gungas
det är först när du ställer på maskinerna som det blir ojämnt..glättare gräver alltid ner sig en bit..
man kan säga att är man ute efter ett plant golv, men utan direk tfinish..så är bara slodat det rätta, vill man ha en schysst yta så bör man glätta oxå
Att blanda flyt gör de dels på betongstation och dels när bilen kommer ut. Tycker man att det är för trögt så ber man bara föraren att lätta upp lite. Är han någotsånär erfaren brukar han veta hur mycket han skall ha i.Maysan skrev:Ju mer flyt desto mer krympsprickor oxå tyvärr..till slut separerar betongen...att blanda rätt mängd flyt är en stor konstart
sloda alltid åt två håll..det generar den absolut planaste ytan..betongen skall gungas
det är först när du ställer på maskinerna som det blir ojämnt..glättare gräver alltid ner sig en bit..
man kan säga att är man ute efter ett plant golv, men utan direk tfinish..så är bara slodat det rätta, vill man ha en schysst yta så bör man glätta oxå
![]()
Angående slodning. Aldrig sloda åt mer än ett håll. Samma håll på hela plattan. Så fort du börjar sloda åt olika håll får du ryggar och svackor. Man ser när man gör rätt eftersom man då får upp cementen och stenarna sjunker. Slodan skall lyftas ut och sedan dras med juckande små rörelser mot dig. Viktigaste är dock att man är noggrann med nivån när man vibbar och använder lasern, slodning i sig kan aldrig jämna till ett slarvigt handhavande av lasern.
Att man skulle göra det ojämnt med helikoptern är helt fel.
Det är först när man skurat plattan (med "tallriken") som man får den plan. Den trycker ut betongen i alla små ryggar som du kommer få oavsett hur noggrann du är. Glättningen (utan "tallriken") gör ytan hårdare och snyggare. Tänk på att köra helikoptern i båda ledder. Först skurar man av plattan åt ett håll. Direkt efteråt vrider man sig 90 grader och gör samma sak med hela plattan. Efter det glättar man. Är det en stor platta får man ha två helikoptrar för hinna med. Var försiktig när ni glättar så ni inte har för stor vinkel på bladen (ställs med den stora ratten på handtaget) annars gräver sig helikoptern ner i betongen. Ha med en skurbräda och ett svärd när ni glättar för att göra det manuellt runt rör och annat som sticker upp. Se också till att införskaffa ett par "ankfötter" så man kan promenera på plattan utan att göra stora hål efter fötterna när ni jobbar med helikoptern.
ankfötterSkjohan skrev:Att blanda flyt gör de dels på betongstation och dels när bilen kommer ut. Tycker man att det är för trögt så ber man bara föraren att lätta upp lite. Är han någotsånär erfaren brukar han veta hur mycket han skall ha i.
Angående slodning. Aldrig sloda åt mer än ett håll. Samma håll på hela plattan. Så fort du börjar sloda åt olika håll får du ryggar och svackor. Man ser när man gör rätt eftersom man då får upp cementen och stenarna sjunker. Slodan skall lyftas ut och sedan dras med juckande små rörelser mot dig. Viktigaste är dock att man är noggrann med nivån när man vibbar och använder lasern, slodning i sig kan aldrig jämna till ett slarvigt handhavande av lasern.
Att man skulle göra det ojämnt med helikoptern är helt fel.
Det är först när man skurat plattan (med "tallriken") som man får den plan. Den trycker ut betongen i alla små ryggar som du kommer få oavsett hur noggrann du är. Glättningen (utan "tallriken") gör ytan hårdare och snyggare. Tänk på att köra helikoptern i båda ledder. Först skurar man av plattan åt ett håll. Direkt efteråt vrider man sig 90 grader och gör samma sak med hela plattan. Efter det glättar man. Är det en stor platta får man ha två helikoptrar för hinna med. Var försiktig när ni glättar så ni inte har för stor vinkel på bladen (ställs med den stora ratten på handtaget) annars gräver sig helikoptern ner i betongen. Ha med en skurbräda och ett svärd när ni glättar för att göra det manuellt runt rör och annat som sticker upp. Se också till att införskaffa ett par "ankfötter" så man kan promenera på plattan utan att göra stora hål efter fötterna när ni jobbar med helikoptern.
använder folk verkligen sånt?
okej förlåt jag drev lite :generad:
jag slodar alltid åt två håll..om jag hinner..då får du autormatiskt bort alla ryggar. Det är när du börjar jobba med betongen som den lätt blir ojämn..glättarna gräver alltid ner sig en bit..hur du än bär dig åt.
Hur många maskiner du behvöer beror helt på väder och vind och hur erfaren du är. Är det stor platta behöver du kanske oxå en åkmaskin.
fotspåren tar man alltid bort efterhand med maskinen
Redigerat:
Vi använder det på varenda gjutning eftersom resultatet är avhängt så mycket på att du kan börja arbeta med betongen i tid.
Edit:
Det finns lika många tekniker att gjuta en platta som det finns betongare.
Jag skrev bara hur vi alltid gör och hur jag lärt mig av mina erfarenheter. Bladen drar ju bara runt den goa cementpastan som ligger på toppen och kör man fram och tillbaka över "skarven" mellan varje stråk så har jag aldrig fått en rygg eller svacka på en ordentligt skurad och glättad platta. Väl under de 3 mm/2 m som vi har som regel. En slodad platta däremot kan man ju behöva dra av med häxan dagen efter för att få bort ryggar och jämna av stenar.
Edit:
Det finns lika många tekniker att gjuta en platta som det finns betongare.
Jag skrev bara hur vi alltid gör och hur jag lärt mig av mina erfarenheter. Bladen drar ju bara runt den goa cementpastan som ligger på toppen och kör man fram och tillbaka över "skarven" mellan varje stråk så har jag aldrig fått en rygg eller svacka på en ordentligt skurad och glättad platta. Väl under de 3 mm/2 m som vi har som regel. En slodad platta däremot kan man ju behöva dra av med häxan dagen efter för att få bort ryggar och jämna av stenar.
Redigerat:
Skjohan skrev:Vi använder det på varenda gjutning eftersom resultatet är avhängt så mycket på att du kan börja arbeta med betongen i tid.
Edit:
Det finns lika många tekniker att gjuta en platta som det finns betongare.![]()
lugnt
men...behöver du ankfötter går du definitivt på betongen för tidigt, eller du kanske mest kör hårdbetong eller självtorkande betongsorter.
Svagare betongsorter typ K30 brukar man få så pass mycket vatten under cementhuden efter slodning att man kan vänta ut mycket längre innan man går på med maskin.
Jag lät proffsen göra det men blev skit ändå. Skulle ha satinslipat golv. Nu går inte det för de efter gjutningen endast kunde sloda det pga dålig väderlek? Var 7 grader och duggregn i Skåne då. Så nu blir det kanske silverslipat i bästa fall. Jag känner att det är deras problem att gjuta så att man kan använda sig av helikopter.M Maysan skrev:hur stort?
sk synliga springor fogskummas
vid utläggning vibbas betongen såklart
strax efter betongen lagts ut slodas den..helst åt två håll
när det börjat brunnit efter någon timme..detta beror alldeles på betongkvalité, väder, vind, temperatur, tjocklek på golvet..man kan aldrig säga någon exakt tid..inomhus tar längre tid..säkert fyra-fem-sex-sju timmar..mycket svårt att säga som sagt, skuras ytan, därefter glättas den.
parkett brukar kräva planare golv än vid klinkerläggning
ytan skall ju bli så jämn som möjligt
lycka till
en liten fråga bara..varför tar du inte hjälp av proffs att gjuta?..betong är ju ett material och har ett förfaringssätt som gör att du måste veta vad du gör i exakt rätt tid
många hemmapulare gjuter själv..sen när resultatet blir dåligt kostar det ju en slant att få golvet i skick med allt vad det innebär av slipning och spackling, antagligen skulle kostnaden för att ta in kunnigt folk inte överstiga kostaden för att få ett schysst golv
ursäkta bara en liten undran ..då jag varit inne och läst i vissa trådar och sett bilder där man blir mörkrädd över resultatet![]()
Klicka här för att svara