C
T Tsom skrev:
Vi tänkte även bygga om källaren till boyta inom ett år. Något särskillt vi behöver veta?
Jag skulle lägga de planerna åt sidan tills ni lärt er mer om huset. Att göra en vettig konvertering av en källare som aldrig varit avsedd för ändamålet till boyta är generellt ett jätteprojekt. Och känner ni tveksamhet inför kostnaden för en dränering låter ett sådant projekt helt orealistiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
T Tsom skrev:
Huset är inte så stort så gräva upp källaren kan jag nog lösa själv med några kompisar.
Dränering är inte heller svårt att fixa själv. Bara väldigt tids- och arbetskrävande.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ställ in en duschkabin i källaren och använd den till tvätt, dusch och förvaring. Vill du hänga tvätt på tork där nere ibland så köp en billig avfuktare. Behöver du mer boyta så bygg ut på markplan eller bygg en lillstuga
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Dränering är inte heller svårt att fixa själv. Bara väldigt tids- och arbetskrävande.
Då kan det absolut vara aktuellt. Låter dyrt med 140tkr. På youtube ser det ganska straight-forward ut men man vill ju inte göra fel heller. Fixar det problemet eller stoppar det bara mer fukt från att komma in? Behöver vi liksom ändå fixa om källarväggarna?
 
T Tsom skrev:
Då kan det absolut vara aktuellt. Låter dyrt med 140tkr. På youtube ser det ganska straight-forward ut men man vill ju inte göra fel heller. Fixar det problemet eller stoppar det bara mer fukt från att komma in? Behöver vi liksom ändå fixa om källarväggarna?
Om det läggs en dräneringsslang längst ned runt muren, och den får rätt fall så att vattnets led till en plats och sen till en stenkista eller dike, och isodrän/pordrän sätts på utsidan så försvinner i stort sett all fukt från väggarna.
Då kan vägarna putsas om, målas eller kaklas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om det läggs en dräneringsslang längst ned runt muren, och den får rätt fall så att vattnets led till en plats och sen till en stenkista eller dike, och isodrän/pordrän sätts på utsidan så försvinner i stort sett all fukt från väggarna.
Då kan vägarna putsas om, målas eller kaklas.
Stort tack för tipset!
 
Oavsett vilket så vänta lite med källaren (något år) och kolla in läget. Med begränsad budget kan det finnas betydligt mer angelägna/akuta jobb att göra på andra ställen i huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tsom skrev:
De är bra nog. Såg en youtube video om att de skulle vara x antal meter ifrån huset och de är det. Vi ska däremot förlänga dem lite till bara för att vara helt säkra. Det är djupet på källaren fast ifrån fastigheten va? då vattnet rinner 45 grader ned åt båda hållen.
Hum
Undrar om vi inte blir lite "trollade" av denne nya forummedlem från idag.😂
 
  • Gilla
Tsom
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hum
Undrar om vi inte blir lite "trollade" av denne nya forummedlem från idag.😂
Tyvärr inte. Bara en 20 årig ny husägare utan koll. Känner ingen som bygger eller kan något om sånthär. Ber om ursäkt om det känns som jag trollar men jag är verkligen så aningslös. Därför jag söker hjälp på internet... 😂
 
  • Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hum
Undrar om vi inte blir lite "trollade" av denne nya forummedlem från idag.😂
Inte då, det vore väl mot forumreglerna..
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Grattis!
Vilket häftigt projekt! Ni kommer kunna ha mycket kul, eller renovera sönder er relation. Kommunikation och en gemensam målbild ökar chansen för det förstnämnda.
Med ett begränsat värde på huset bör ambitionen med renoveringen vara medvetna val. Gör man det trevligt för sig själv eller kan man räkna hem pengarna vid en försäljning. Begagnat är bra men tar tid.
Fukt i en källare är hanterbart om den bara nyttjas som källare.
Dränering är inte svårt, men tungt arbete. Förutsättningarna runt huset påverkar, men är det lättillgängligt så kan ni göra det som ett sommarprojekt på 1-2v.
Likt sagt tidigare så är det ett större projekt att skapa en bra boendemiljö i källaren.
Kan en duschkabin vara en quickfix?
Källaren har nog varit rätt lik för både ett och tio år sen. Troligen så skiftar det över året där fuktbelastningen är stor nu.
Värme och ventilation minskar fukten, men du öser bara ur den sjunkande båten, du tätar inte läckan.
 
  • Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

C
T Tsom skrev:
Då kan det absolut vara aktuellt. Låter dyrt med 140tkr. På youtube ser det ganska straight-forward ut men man vill ju inte göra fel heller. Fixar det problemet eller stoppar det bara mer fukt från att komma in? Behöver vi liksom ändå fixa om källarväggarna?
Det hindrar "bara" mer fukt från att komma in, men det är ju liksom en förutsättning för att gå vidare med att skapa en inredd källare. Vilket jag skulle säga ändå är något man generellt avråder från idag.

För att reda ut de tyvärr något förvirrande begreppen lite grand:

När man talar om att dränera en källare idag så talar man både om själva dräneringen (rören som leder bort fritt vatten från marken och hindrar det att stiga över golvnivån), och den barriär som förhindrar att markfukt transporteras in i källaren.

När man i dagligt tal säger att en källare är odränerad menar man generellt att dräneringen inte är utförd/omgjord enligt moderna system/metoder. Få källare är byggda helt utan något särskilt system för dränering.

Om jag skall spekulera lite runt nuläget så gissar jag att din källare är dränerad med tegelrör och att källarväggarna är fuktspärrade med asfalt på utsidan. Asfalten har troligen disintegrerat och fallerat för länge sedan, medan status på själva dräneringen/rören kan variera från utmärkt till helt igensatt beroende på markförhållandena.

Oavsett är knappast källaren byggd för att inredas, vilket för oss till nästa punkt - isolering, som likaså är lite förvirrande i sammanhanget. När man talar om en oisolerad källare menar man inte bara att det saknas isolering, utan att det även saknas en barriär som stoppar markfukt från att transporteras in genom golvet.
Båda naturligtvis ett problem om man tänker inreda källaren.

Utmaningen med ett dräneringsprojekt är schaktningen. Monteringen av själva systemet kräver ingen särskild hantverksskicklighet, det enda som kan gå fel är om man inte följer (de tydliga) instruktionerna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det hindrar "bara" mer fukt från att komma in, men det är ju liksom en förutsättning för att gå vidare med att skapa en inredd källare. Vilket jag skulle säga ändå är något man generellt avråder från idag.

För att reda ut de tyvärr något förvirrande begreppen lite grand:

När man talar om att dränera en källare idag så talar man både om själva dräneringen (rören som leder bort fritt vatten från marken och hindrar det att stiga över golvnivån), och den barriär som förhindrar att markfukt transporteras in i källaren.

När man i dagligt tal säger att en källare är odränerad menar man generellt att dräneringen inte är utförd/omgjord enligt moderna system/metoder. Få källare är byggda helt utan något särskilt system för dränering.

Om jag skall spekulera lite runt nuläget så gissar jag att din källare är dränerad med tegelrör och att källarväggarna är fuktspärrade med asfalt på utsidan. Asfalten har troligen disintegrerat och fallerat för länge sedan, medan status på själva dräneringen/rören kan variera från utmärkt till helt igensatt beroende på markförhållandena.

Oavsett är knappast källaren byggd för att inredas, vilket för oss till nästa punkt - isolering, som likaså är lite förvirrande i sammanhanget. När man talar om en oisolerad källare menar man inte bara att det saknas isolering, utan att det även saknas en barriär som stoppar markfukt från att transporteras in genom golvet.
Båda naturligtvis ett problem om man tänker inreda källaren.

Utmaningen med ett dräneringsprojekt är schaktningen. Monteringen av själva systemet kräver ingen särskild hantverksskicklighet, det enda som kan gå fel är om man inte följer (de tydliga) instruktionerna.
Enormt tack för det tydliga svaret! Vi kommer nog skippa att inreda källaren om möjligt. Får undersöka vad det hade kostat att bygga ut huset istället.
 
140k för en dränering låter väldigt billigt, otroligt billigt. Det finns inga hållbara genvägar när det kommer till att leda bort fukt från källare. Och handgräva med några polare… har du nånsin grävt en grop mer än på lek i sandlåda? Det skojar man inte bort.
Tvivlar inte på att det blir bra till slut men försök att vara lite realistisk. Källare är problematiskt och dyrt
 
  • Gilla
Tsom
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
140k för en dränering låter väldigt billigt, otroligt billigt. Det finns inga hållbara genvägar när det kommer till att leda bort fukt från källare. Och handgräva med några polare… har du nånsin grävt en grop mer än på lek i sandlåda? Det skojar man inte bort.
Tvivlar inte på att det blir bra till slut men försök att vara lite realistisk. Källare är problematiskt och dyrt
140k lät dyrt tyckte jag. Det är ett litet hus med inte mer än ca 35m runt om. Gräva för hand är jobbigt som fan men jag har grävt skyttevärn och skyttegravar så det är nog det minsta problemet. Stora stenar mm däremot kan bli omöjliga att rubba om man stöter på något sådant... 4 000kr metern betalar jag gärna inte. För jag har inga sådana pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.