1 893 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad är värt att lyfta i ett 40/50-talshus?
Vi är mitt uppe i renovering av ett hus byggt sent 40-tal. Källarplan inkl två bostadsplan samt kallvind, klassiskt rött timmer-/trähus med vita knutar och foder. Furutrappor och murstock som går upp precis i mitten av huset.
Skulle gärna ta emot tips på vad som anses tidstypiskt för denna typ av hus, rent utseendemässigt. Det skulle tex se fel ut med sekelskiftesdetaljer.
Som exempel, så är fönsterfodrena bara fyrkanter. På andra hus kan man se hur de stående brädorna är längre eller tex lite snickarglädje i övre brädan.
Vad passar och vad passar inte?
Tar tacksamt emot tips eller bilder på hus som är tidstypiska för 40/50-tal!
Skulle gärna ta emot tips på vad som anses tidstypiskt för denna typ av hus, rent utseendemässigt. Det skulle tex se fel ut med sekelskiftesdetaljer.
Som exempel, så är fönsterfodrena bara fyrkanter. På andra hus kan man se hur de stående brädorna är längre eller tex lite snickarglädje i övre brädan.
Vad passar och vad passar inte?
Tar tacksamt emot tips eller bilder på hus som är tidstypiska för 40/50-tal!
https://byggtjanst.se/bokhandel/byggnader/byggnadshistoria-och-byggnadsvard/sa-byggdes-villan.-utg-2
Kan varmt rekommendera den boken!
Den tar upp många exempel och många bilder och beskrivande text.
Generellt är det mer stramt hållet även om jag själv inte skulle kalla det rakt av för funkis.
Generellt hög byggkvalitet.
Kan varmt rekommendera den boken!
Den tar upp många exempel och många bilder och beskrivande text.
Generellt är det mer stramt hållet även om jag själv inte skulle kalla det rakt av för funkis.
Generellt hög byggkvalitet.
Toppen med boktips! 👍jo huset känns gediget även om det har stort renoveringsbehov.Huddingebo skrev:
Jo såklart. Vi bor inte i någon storstad i alla fall, utan i en by några mil utanför. Finns inte jättemycket bebyggelse här, av äldre sort. De flesta hus ser ut som vårat, om de inte är nyare.O skrev:
Klicka här för att svara