Vi har låtit renovera våra 30-talsfönster med hjälp av en professionell hantverkare. Fönsterbågarna är urkittade, skrapade, båda glasen är utbytta, kittade och målade tre omgångar med linoljefärg. Men idag återmonterades de och jag är inte nöjd med resultatet.
- Kittningen och målningen ser ut att vara slarvigt gjord, utöver den uppenbara skadan i kittet
- Färgen är på vissa ställen utdragen mer än 5mm i rutan
- Beslagen är inte ommålade
- Fönstren monterades ordentligt smutsiga
Är detta en rimlig leverans? Jag inser att de aldrig kommer att se nya ut men hade ändå förväntat mig att de skulle se mer än marginellt bättre ut än tidigare.
(Strunta i karmen på bilderna, den ska jag själv måla)
- Kittningen och målningen ser ut att vara slarvigt gjord, utöver den uppenbara skadan i kittet
- Färgen är på vissa ställen utdragen mer än 5mm i rutan
- Beslagen är inte ommålade
- Fönstren monterades ordentligt smutsiga
Är detta en rimlig leverans? Jag inser att de aldrig kommer att se nya ut men hade ändå förväntat mig att de skulle se mer än marginellt bättre ut än tidigare.
(Strunta i karmen på bilderna, den ska jag själv måla)
Det ser lite hafsigt ut, som om någon haft bråttom. Ser inte ut som det är underkittat heller, och lite flödigt med färg, men då det är tidsödande att renovera fönster så blir det dyrt. Kanske därför det tycks vara gjort i högt tempo där tid gått före kvalitet?
Allt beror ju på vad ni avtalat.
Allt beror ju på vad ni avtalat.
De är knappast skrapade över hela fönstret, det är ju flagor i hörnet. Det ser ut som någon tackat ja till jobbet utan att kunna utföra det ordentligt!
Sen är ju frågan, vilken färg har använts och vilket underarbete är gjort. Att komplettera med kitt och måla med en modern färg som går att måla tjockt, flyter ut över tidigare flag och skador kan ju göra att det ser rätt OK ut men så fort fukten kryper in under färgen så är det värre än det var innan...
Om målningen, som är det som tar minst tid, är hafsigt gjort kan man ju undra hur resten är gjort.
OM bra färg och underarbetet är bra, oljat, linoljefärgsmålat osv så skulle jag bekymra mig mindre för lite rinn och tumavtryck...
Om målningen, som är det som tar minst tid, är hafsigt gjort kan man ju undra hur resten är gjort.
OM bra färg och underarbetet är bra, oljat, linoljefärgsmålat osv så skulle jag bekymra mig mindre för lite rinn och tumavtryck...
Klicka här för att svara