16 587 läst ·
54 svar
17k läst
54 svar
Vad är rimligt pris för VVS delar fakturerade av hantverkare
Sida 1 av 4
Har fått en faktura från en rörmokare. Han sa innan att de följer Dahls prislistor och jag tänkte att lite rör och ett fördelarskåp kan inte kosta så mycket. Men nu i efterhand har jag kollat vad han fakturerat för delarna och det är typ dubbla summan jämfört med om jag skulle köpt märkesdelar (uponor) från rinkaby rör. Är detta ett rimligt pålägg? Själv har jag dålig koll på vvsprislistor och marginaler. El däremot vet jag är en lurendrejarverksamhet. Nu sparade rörmokaren mig en massa huvudvärk och själva jobbet gick ganska fort att göra, så slutsumman vart ok, men hade jobbet varit större hade jag fått en chock av räkningen. Jag kan känna mig lite lurad om jag får betala mer för grejerna än de kostar i en (dyr)butik på gatan
Om du kikar lite mer i denna avdelning av forumet så ska du se att frågan om hantverkare och deras "listpriser" har behandlats massa gånger. Säkert en gång i veckan.
Senast:
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-sahaer-det-kostar-foer-elmaterial-nufoertiden.302537/
Senast:
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-sahaer-det-kostar-foer-elmaterial-nufoertiden.302537/
Det är normalt att rörkrökare har extrema påslag. Prislistan från Dahls är ingen riktig prislista, den används bara för att lura slutkunder. Det finns ingen som betalar de priserna i butik.
Jag köpte uponors grejer från Rinkabyrör till vårt husbygge men lämnade tillbaka mycket av det. Inte alls samma kvalitet som pipelifes wavein utan med kassa gummiringar som lossnar när man ska trycka ihop det. Som nämnts i flera tidigare trådar så är bra grejer vårt de extra pengarna. Men visst dubbelt bör de ju inte kosta
VVS är minst lika goda kålsupare som elektrikerna. Men det är dessa två kategorier som sticker ut mer än andra hantverkarkategorier.
Fick du "bara" betala dubbla rinkaby-priset tycker jag du ändå kommit någorlunda billigt undan.
Att betala 5ggr rinkabys pris händer också.
Nä man måste (tyvärr) vara vaksam på materialpriserna, särskilt när det gäller elektriker och rörmokare.
Fick du "bara" betala dubbla rinkaby-priset tycker jag du ändå kommit någorlunda billigt undan.
Att betala 5ggr rinkabys pris händer också.
Nä man måste (tyvärr) vara vaksam på materialpriserna, särskilt när det gäller elektriker och rörmokare.
Jag har följt en del trådar kring priser på elgrejer, och där vet jag att man lätt blir blåst. VVS däremot trodde jag inte funkade på samma sätt. Men dubbla rinkaby-priset kanske är okej då? Min uppfattning om rör vs. el är att rörgrejer ändå är billigare generellt. eller har jag fel?S Stuff skrev:
Dubbla Rinkaby rör priset är ungefär vad jag brukar få ge när jag handlar i de lokala vvs butikerna så du har nog fått ganska normalt pris. Är för övrigt hel nöjd mad delar jag köpt från Rinkaby rör finns säkert billigare no name prylar att få tag på men jag tycker inte det är värt det.
Man kanske skulle sätta ihop en checklista på Byggahus med frågor som man skall ställa till sin rörmokare/elektriker innan man anlitar en. Mina bidrag:
* debiteras servicebil?
* När startar/slutar debitering (åker från hemmet eller firman eller på plats)?
* Vad får jag betala för materialet. Några exempel, tex kopplingsdosor, eluttag, pex rör, etc. enligt någon prislista eller prissystem?
* rundas tiden upp till hel/halv timme?
* framkörningskostnad?
* EL: finns i registret över behöriga elfirmor? https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
* VVS: behörig enligt nån standard, kanske säker vatten?
... fyll på listan
* debiteras servicebil?
* Vad får jag betala för materialet. Några exempel, tex kopplingsdosor, eluttag, pex rör, etc. enligt någon prislista eller prissystem?
* framkörningskostnad?
* EL: finns i registret över behöriga elfirmor? https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
... fyll på listan
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 869 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 869 inlägg
När jag köpte en övertrycksventil från en lokal firma så fick jag betala nästan fyrdubbla priset mot Rinkaby, för exakt samma ventil. Tyvärr kollade jag först i efterhand. Behöver jag säga att jag aldrig mer kommer handla något från det företaget?
Jo, det vore kanske bra. Men jag tror att viljan att svara på den typen av frågor är starkt begränsad hos många. Speciellt i dessa tider då hantverkare ändå lyckas fylla sina dagar med jobb.S surfarn skrev:Man kanske skulle sätta ihop en checklista på Byggahus med frågor som man skall ställa till sin rörmokare/elektriker innan man anlitar en. Mina bidrag:
* debiteras servicebil?
* framkörningskostnad?
* EL: finns i registret över behöriga elfirmor? [länk]
... fyll på listan
Ett exempel: https://www.rinkabyror.se/artikel/glidex-plastflaska-250-g/ Det finns andra återförsäljare och fabrikat.K Kallebo skrev:
Bör användas.