Är det såhär det kostar för elmaterial nuförtiden?

36k läst  176 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    Tycker både tid material m.m är rejält saltade. Dessutom fick jag betala för H07 som han lossade från vår spis.

Ska man bestrida? El killen är bekant

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Tid kan jag inte uttala mig om men materialet var rejält saltat ja. Dosa (gissningsvis U56) kostar på Hornbach 36 kr. Envägsuttag ligger på ca 100 kr för Scheider/elko (dvs inte skräp). Täcklock ligger runt 10-15 kr beroende på modell, ibland upp mot 30 kr.

Det jag mest studsar till på är kabeln. 143kr/m för EXQ-Pure! Det är.... ska vi säga..... anmärkningsvärt. Samma gäller anslutningskabeln (H07RN-F). Vad lösmeterpriset är beror lite på butik men allt över 30-40 kr/m är att betrakta som dyrt. På elbutik.se kostar en ring med 50 m EXQ-Pure 1600 kr, dvs 32kr/m.

Poontus gillar
  3. L
    Medlem Nivå 6
    Jag batalde 15 tusen för centralbyte inkl material som tog 8 timmar för honom. Jämförelsevis låter det väldigt dyrt 5 tusen för ett eluttag.

Poontus, mniku och matsgran gillar
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Varför 2.5kvmm till ett vägguttag?
    Är det säkrat 16A

5. S
    Medlem Nivå 7
    Japp 16A. Elektrikern är speciellt trevlig när man diskuterar detta.

Ska jag vara fullständigt korrekt med arbetet som utfördes så var det en häll som anslöts och ett 230V uttag. Detta från ett befintligt 16A trefas som delades i två resp en fas.

Redigerat 13 sep 18:57
  6. S
    Medlem · Nivå 4
    Haha, dessutom är väl dessa priser inte med moms heller? Så moms tillkommer väl? 445 kronor för servicebil var skapligt dyrt med.

Pin gillar
  7. S
    Medlem Nivå 7
    Det är ink. moms.

Humorn är att kablarna monterade max är 3 resp. 1m. Också. Tycker han är helt fel på det när han försöker luras. En sak är om han debiterar dyrt o säger det innan. Men ta betalt för min sladd o ett pris flera 100% över konsumentpris det gör mig arg

nissenhj gillar
  8. Fairlane
    Medlem · Nivå 8
    Hur menar du med att elektrikern är bekant? Som att ni ses då och då och spottar varandra i ansiktet? Det är vad han verkar göra här.

Undrar varför det finns så mycket hempul om man riskerar sådana elektriker....

9. D
    Medlem Nivå 1
    Listpriser... Låter som att du haft besök av en mina gamla kollegor som ofta försökte skjorta folk med dessa hutlösa priser som inte alls är i närheten av vad vi som installatörer betalar för materialet. Pinsamt!

Är installatören boende i UpplandsVäsby eller Sollentuna kanske?

10. M
    Medlem Nivå 2
    jonasz gillar
  11. M
    Medlem Nivå 1
    Det låter rimligt... 3 timmar låter det som ok med allt de materialet... priset på materialet är ju vad de kostar om du ska handla det på en grossist som har en helt annan service än ställen för privatpersoner där de kan va billigare ibland.

Ibland känns det dyrt o ibland billigt att anlita en hantverkare...
    kolla själv vad det företag du jobbar på har för timpenning o avans så förstår du nog bättre...
    /M

12. R
    Medlem Nivå 1
    Var tvungen att kolla min faktura från caverion på ombyggnaden av köket. Dom tog 19kr+moms för samma kabel iofs 10%rabatt men långt under din saltade faktura

13. M
    Medlem Nivå 1
    Kollar jag på vad vi får betala på jobbet, och vi är då en mycket liten kund hos en av våra större elgrossister, så en installationsfirma har förmodligen minst 20 % billigare än vad vi har (detta baserat på vad jag kunnat handla för hos en sådan som vi är grannar med).

Alla priser avrundade upp till närmaste krona och styckepriser/meterpriser

Dragavlastning 15 kr
    Kopplingsdosa 26 kr
    Vägguttag 88 kr
    EQX 23 kr
    H07RN 32 kr
    Täcklock 11 kr
    Täcklock 14 kr
    Minikanal 45 kr

Applicerat på din faktura så skulle då priset för materialet bli totalt 438 kr, och om elektrikern har lite bättre rabatter än vad vi har så skulle det täcka det behov av avans på materialet som han behöver också, istället för de 2112 kr som han debiterat.

14. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 2
    Det är just det här som är trist med byggbranschen. Man får orimliga påslag på material som är omöjliga att bedöma för lekmän. Alla grossister har hittepå prislistor med 80% rabatt av EN anledning - att lura konsumenten.

Sist avtalade jag om 20% påslag på nettopriset... vvs killen skickade med en "följesedel" med priser från byggvaruhuset. Det såg konstigt dyrt ut. Ringde och kollade med hans kontonummer, visade sig att han betalde 40% mindre. Varför står ett felaktigt pris på en följesedel? Alla förstår nog varför. Hela branschen är rutten.

Hade detta varit normal i finansbranschen hade alla suttit i fängelse nästa vecka. "Hej du fick avslut på ERIC B på 55kr" och så visade det sig att banken egenligen hade fått avslut på 50kr och stoppat 5kr per aktie i fickan.

Alla skall få ta betalat vad de vill. Fri prissättning är helt ok. Problemet är att man luras.

15. S
    Medlem Nivå 7
    Men menar du att du gärna betalar 10ggr så mkt från din grossist för att han ska prata med dig o bjuda på kaffe?

Tycker du också att det är rimligt att jag betalar 300 spänn för en kabel som var min som elektrikern monterade i installationen? Hahahaha

Garningen, jnse, nissenhj och 6 till gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: