Jag saknar vokabulär att använda men ska beskriva vad jag menar.

I teknik/tvättstuga sitter en undercentral till vilken bergvärmepump, FTX, tvättmaskin, plus diverse annat däribland poolpump och tillhörande utrustning är kopplade. Pool utrustning som monterade ute i en nedgrävd box.

Allt detta är monterat på en jordfelsbrytare.

Då värmen i huset (bergvärmepumpen) är helig, och pool utrustning är monterad i mycket blöt miljö med kondens undrar jag om detta är en bra lösning?

Det brukar ofta rekommenderas att ha saker utomhus på en separat jordfelsbrytare. Att lägga poolen på en separat jordfelsbrytare är en förbättring. Och oftast ganska enkelt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Jag skulle aldrig ha min bergvärmepump under en JFB, åtminstone inte under en som inte vore helt separat från övrig el.

A
Enligt elinstallationsreglerna ska åtminstone inte alla gruppedningar från en elcentral skyddas av en och samma jordfelsbrytare och den beräknade totala läckströmmen ska inte överstiga en tredjedel av jordfelsbrytarens märkutlösningsström IΔn. Det är lägsta nivån som ska följas. Sedan får man alltid göra det bättre.

Jag tycker också sådant utomhus bör få sin egen jordfelsbrytare och sedan får man försöka dela upp resten på lämpligt vis.

Man säger även detta som rekommendation:
531.2.3.1 Allmänna villkor för installationen
En elinstallation som matas med flera faser och där faserna delas upp i enfasgruppledningar rekommenderas skydd med individuella jordfelsbrytare.

Väldigt bra ur driftsäkerhetssynpunkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.