Vad gör man om ens fru/sambo blir arbetslös eller sjukskriven? Kräver man fortfarande samma hyra, och skickar kronofogden på henne/honom?

Jag är inte kommunist, utan tvärtom. Men i förhållande delar man väl tämligen lika. Men som i TS fall bör sambon ha lite mer till övers varje månad, om hon inte kommer få del av husets värdeökning, vid en eventuell separation.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är helt rimligt att sambon ska vara med och betala på boendekostnaden(50/50). När man bor i hyreslägenhet så ska ju ens hyra täcka eventuella framtida reparationer och fastighetsägarens eventuella lån och kostnader på fastigheten. Kan finnas många anledningar att man inte vill att ens nya sambo ska stå på halva huset, man kanske vill lära känna sin käresta lite bättre innan man sätter hela sin och eventuella barns ekonomi på spel. En bostadsaffär kan även hamna på minus, och det är ju faktiskt en risk som sambon slipper oroa sig för, denne kan ta sitt pick och pack och dra när som helst när det inte passar. Så att betala halva boendekostnaden är faktiskt inte så tokigt, dessutom billigare än hyreslägenhet i alla fall, så varför klaga. Jag tycker det är mycket gnäll på "bostadsägarna", så mycket tjänar man inte på att bo i hus som man vill göra gällande, finns många som gått minus på "sin livs affär" med.

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
xdigger

Kunde inte ha sagt det bättre!

Sen är jag så otroligt trött på det här stereotypiska seended att mannen tjänar mer och skall stå för mer.

Har själv ett låglönejobb. Min fru tjänar mer.
Ändå går folk och förväntar folk att jag ska ta större del av utgifterna.

Visst jag kan byta yrke. Vidareutbilda mig och flytta till annan ort och allt vad de innebär.
Men har samtidigt ingen lust med det då jag älskar mitt nuvarande jobb och ändå klarar mig ekonomiskt.
Men är så trött höra på det där att män tjänar mer och ska stå mer för notan.

Sedan alla dessa som är avundsjuka.
Just vad det handlar om.
Man kan ju kanske ha tom ärvt ett hus eller lägenhet och sedan ska nån annan bara göra en massa vinst att bo där billigt.

Redigerat:
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Håller med, vi tjänar inte heller så mycket, men medel, vi har allt vi behöver och lite till! Men små utgifter,nästan noll i driftkostnad.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag står i detta själv just nu, och min blivande sambo har inget emot att sänka sina kostnader och flytta in hos mig, vi sänker kostnaderna med 10-11 tusen i månaden med att vi slipper hennes lägenhet. Jag har gjort klart för henne att det blir samboavtal och att hon ska betala hälften av allt förutom på min amortering på 600kr i månaden, resten är ju "vår" hyra. Oavsett om man är man eller kvinna så råder jag alla till samboavtal och 50/50, det är det enda rimliga då vet man att den man blir sambo inte bara är sugen på pengar och faktiskt vill ha dig oavsett vad. Min nya sambo tjänar förövrigt ungefär som mig och ibland mera. Jag betalar för mitt barn och hon sitt.

• Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Alla löpande kostnader för huset, ink. slitage, ska räknas och delas lika. För att ett förhållande ska kunna fungera gäller det att alla är lika nöjda eller missnöjda. I detta fall så är TS inte helt nöjd då tycker jag att TS bör ta upp detta och lägger fram en ny kalkyl, Bättre att vara ärligt nu än att vara bitter sen.

kisumisu skrev:
xdigger

Sen är jag så otroligt trött på det här stereotypiska seended att mannen tjänar mer och skall stå för mer.

Har själv ett låglönejobb. Min fru tjänar mer.
Ändå går folk och förväntar folk att jag ska ta större del av utgifterna.

Visst jag kan byta yrke. Vidareutbilda mig och flytta till annan ort och allt vad de innebär.
Men har samtidigt ingen lust med det då jag älskar mitt nuvarande jobb och ändå klarar mig ekonomiskt.
Men är så trött höra på det där att män tjänar mer och ska stå mer för notan.

Sedan alla dessa som är avundsjuka.
Just vad det handlar om.
Man kan ju kanske ha tom ärvt ett hus eller lägenhet och sedan ska nån annan bara göra en massa vinst att bo där billigt.
Jag är inte riktigt med på ditt resonemang, menar du att om du ärvt ett hus och sen flyttar ihop i detta hus med någon som tjänar mer än dig så skulle du störa dig på om ni betalar 50/50 av de gemensamma utgifterna? Eller om du betalar t ex 70/30 eftersom du ändå äger 100% av huset?
Mvh
Fredrik

kisumisu skrev:
xdigger

.
Har du sett såna påståenden här i tråden? Letade lite utan att hitta.

Min erfarenhet är annars att kvinnor kan vara minst lika sterotypa som män utan att veta om det.
Men jag håller med om att det alltid är mkt tråkigt!

Att man bidrar till boendet efter förmåga är ju bäst om det skiljer mycket i inkomst.
Men jag står fast vid att om en äger hela fastigheten så bör den stå för räntekostnaden och underhåll som inte är "lyxrenoveringar" osv.

kisumisu
fredand44 skrev:
Jag är inte riktigt med på ditt resonemang, menar du att om du ärvt ett hus och sen flyttar ihop i detta hus med någon som tjänar mer än dig så skulle du störa dig på om ni betalar 50/50 av de gemensamma utgifterna? Eller om du betalar t ex 70/30 eftersom du ändå äger 100% av huset?
Mvh
Fredrik
Vad jag menar att ja om det är husets utgifter.

Jag kan ju ha fortfarande lån i huset som jag också ärvt.

Sen ska man inte vara bitter, avundsjuk eller för den delen girig.
Jag lät tex min fru bo gratis hos mig en tid.

Men bråken kom när hon ville betala för sig.
När jag räknade ut utgifterna.

Ibland lönar det sig och bo i ren hyresrätt och dela hyran där på 50/50. Inga sura miner och då får själva hyresbolaget kakan.
Tycks vara skillnad mot vissa....

Tilläggas bör också att jag hade själv aldrig nåt bråk med frun och vi är ihop aldrig bråkar om pengar.
Men är hennes släkt o vänner som la i sig...

Hur står andel står du för om ni separerar?

kisumisu skrev:
Jag lät tex min fru bo gratis hos mig en tid.
Tråkigt att höra att du haft det tufft på den här fronten. Inget jag önskar någon. Måste verkligen varit tungt kan jag tänka mig.

Men det du skrev sist låter knasigt. Jag har aldrig hört talas om någon som skulle komma på tanken att ta betalt för att frun ska bo hos en.
Mvh
Fredrik

Demmpa skrev:
När införskaffades fastigheten?
Är den införskaffad för gemensamt boende eller hade du fastigheten innan ni blev sambos?

Ska sambon ta del av eventuell vinst (eller förlust) vid en eventuell försäljning?

Om det är viktigt hur mycket var och en betalar så föreslår jag att ni gifter er, då blir allt ert gemensamt förutom det ni skriver in som enskild egendom.

Han skriver i första inlägget att han själv är ägare till huset.

kisumisu
Ja det var inte roligt.

Ja det låter knasigt håller med.
Borde skrivit flickvän. Blev fru pga att vi är gifta numera.

Numera är vi ju som sagt gifta och delar 50/50 huset.
Vi har också egen ekonomi och lägger inte i oss vad den andra köper. Aldrig några bråk om ekonomi sins emellan.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Sälj huset och köp ett nytt gemensamt. Den vinst du gör vid försäljningen är din och då ni köper det nya huset får din sambo hosta upp med halva köpeskillingen. Din halva täcks förmodligen med det du får vid försäljningen. Kolla upp vad du kan får för huset.

kisumisu
Det är en lösning sälja.

Så gjorde jag ju med lägenheten.
Men den såldes pga den blev för liten.
Fick lite vinst men den vinsten var nästan plus minus noll. Var nära gå minus pga alla mäklaravgifter mm.

Det är sådant många inte förstår som säger att bostadsaffär en investering....

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.