Vi ska bygga på en tomt som gränsar till en annan tomt. I tomtgränsen har det uppstått en slänt. Skulle gissa på att detta beror på att grannen har jämnat till/fyllt på med nåt. Mellan grannens tomt och vår är det en nivåskillnad på ca 50 cm, i och med slänten. I övrigt är vår tomt platt.

Finns det något poäng att att fylla på vår tomt så att den hamnar i linje med grannens? Och hur fyller man då, helt så att tomten kommer i nivå med grannens längs med tomtgränsen till den grannen och ingenting på motsvarande sida, så att tomten sluttar något, eller jämnt, 50 cm över hela tomten? Tomten är ca 35 m bred.

Det skall ju helst inte slutta ner mot huset så att vatten rinner mot grunden. Vårt hus byggdes 12m från en väg där det var nivåskillnad, vägen låg högre än platsen för huset. Gissar att det är för att det inte skall bli sättningar i huset på sikt, men det beror förmodligen på att det i vårt fall är lerjord under. Det trista var bara att det gick åt väldigt mycket extra grus under plattan, ..vilket ju kostar. Sedan stod huset där på en egen liten kulle och då var det bara att fylla ut med jord runt, räkna med att det går åt väldigt mycket jord för att få det att se snyggt ut. Vi gjorde en deal med ett byggföretag som schaktade i närheten, och fick således jord av dem gratis.

T
Om du höjer din tomt så slipper du få grannens dagvatten på din tomt, istället kommer det bli som ett dike vid tomtgränsen. Om du har en stor och törstig gräsmatta kanske det är bra med extra dagvatten.
Din tomt skall absolut slutta från huset, vid alla väggar. Dagvattnet tar den lättaste vägen, det håll du har det minsta lilla fall åt kommer dagvattnet ta vägen.

Husleverantören säger att det kommer att räcka med att födela de massor som blir när man gräver bort grässkorpan för grunden. Med (och kanske även utan dem?) skulle det slutta bort från plattan hur som helst. Men vi känner oss lite osäkra... Det står alltid vatten på tomten tycker jag när man är där och tittar.

Lyssna inte på husleverantören. Tycker det låter som ett dåligt råd av denne, såvida du inte skall bygga en hel källare, då får du ju massor av massor.-:) Skall du bara ha en platta på mark skall du defenitivt fylla upp. Fyllningen bör göras minst i nivå med grannens och helst över hela tomten. Risken är annars att du ångrar dig sedan. De flesta vill väl ha en plan tomt om förutsättningarna är sådan från början. Låt höjden på gatan (och i viss mån höjden på grannens tomt) styra höjden på ditt hus.
Du bör ha en "liten uppförsbacke" från gatan till huset. Dagvattnet skall rinna från huset, det gäller åt alla håll, även till diket mot grannen. Gör du så slipper du vatten stående på tomten.

T
Instämmer med föregående talare ang grannhuset och vägen.
Jag var nöjd med mitt hus till dess att kommunen anlade en väg som var en halvmeter högre än min gräsmatta bredvid min tomt. Det såg för jävligt ut. Det var bara att beställa lermassor och höja.

En liten lagom lutning från huset ut mot tomtgränserna är kalas. några få procent räcker bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.