Hej,

River upp en gammalt uppreglat golv i källaren. 20-takshus där man på 60-talet byggt gillestuga i källaren. Delar av plattan är helt svarta och verkar behandlat med något. Asfalt? Försöker få bort det men det är väldigt hårt och blankt när man får bort det översta skiktet.

Vad är detta, ska jag ta bort det och isåfall hur?

• Upprivet golv med synliga svarta beläggningar som kan vara asfalt, omgivet av träplank och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart beläggning på betonggolv med rester av uppreglat material och spån, möjlig asfalt.
    Skapa konto
  • Gammalt uppreglat golv med svarta, hårda beläggningar, möjligtvis asfalt, och synliga sprickbildningar.
    Skapa konto
Jag skulle sluta riva i det och skicka en liten bit för analys och kontrollera att det inte är s.k. svartlim som kan innehålla asbest. Det användes förr på betong som alkaliskydd för mattor m.m.

Fanns ingen matta på betongen. Detta, vad det nu är, smetades nog på som fuktspärr. Har haft hantverkare här, ingen tror att det är svartlim. Sannolikt asfalt då det nu luktar asfalt. Någon tyckte dock att jag skulle kolla om det rörde sig om kreosot, men det tycker jag verkar osannolikt.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.