14 901 läst ·
35 svar
15k läst
35 svar
Vad är normalt spänningsfall vid last?
Det blir två faser i så fall. En transformator kan inte göra om trefas till enfas. Problemet lär vara att hitta en transformator som har en lägre impedans än matningen har idag.Göran.W skrev:
Jag förstår för övrigt inte heller vad problemet är. Slår laddaren ifrån på grund av underspänning?
Min last ger mig 16A helt enkelt. Högre inspänning ger mer effekt. Jag gillar dock inte att spänningen sjunker så mycket. Försvinner 20volt och 16A så kan det bli brandrisk om det är på en punkt. Sen som sagt så skulle jag säkra upp till 32A så sjunker ju spänningen ännu mera.Avemo skrev:
Det är ju inte tvunget att det skall vara ett problem heller för den delen, förbättra är alltid nyttigt!
Helt klart har du ett ganska svagt nät, beroende på var du bor kan det vara normalt. Särskilt om inga upprustningar skett på många år. Och största delen ligger ju bortanför din anläggning.
Självklart kan man se det som ett litet problem, i dag ska man inte behöva ha så stort fall om man inte är kopplad till ett gammalt landsbygdsnät. Tänk när grannarna vill ladda också, blir rena U-landsförhållanden då.
Självklart kan man se det som ett litet problem, i dag ska man inte behöva ha så stort fall om man inte är kopplad till ett gammalt landsbygdsnät. Tänk när grannarna vill ladda också, blir rena U-landsförhållanden då.
Ja du, det vet Elmont och GK100. Det är sådana där elektriker med både behörighet och lång erfarenhet. Om du nu inte vill lyssna på vad de säger så förstår jag inte varför du över huvudet taget frågar? Spänningsfallet beror på den samlade impedansen hos hela det matande nätet. Teoretiskt sett kan man tillgripa tvåpolssatsen och modelera det som att din anläggning matas av en ideal spänningskälla, som kan leverera oändligt med ström, i serie med en impedans. Den impedansen brukar kallas förimpedans. Spänningsfallet över denna blir då enligt kirchoffs strömlag i anslutningspunkten direkt proportionell mot storleken på strömmen i din anläggning. Desto högre impedans desto större spänningsfall. Självklart har du även impedans mellan anslutningspunkten och ditt uttag. Den är dock så liten att den i praktiken blir helt försumbar i jämförelse med förimpedansen.Henke2 skrev:
Redigerat:
Påverkar verkligen primärsänningen laddningseffkten i batteriet? Om du kan ta ut 16 A inom de spänningsgränser som laddaren är specad för, så tycker jag att den borde ladda batteriet fullt på utsatt tid. Borde inte gå fortare för att inspänningen är högre.Henke2 skrev:
Men herre gud, jag säger inte mot dem. Det jag säger är att o det nu varit i mitt proppskåp som det försvann 20volt över en plint, visst fan hade det blivit varmt. Det oavsett behörighet eller hur kaxig du är. Har man inte mätt så vet man inte PUNKT!Steamboy skrev:Ja du, det vet Elmont och GK100. Det är sådana där elektriker med både behörighet och lång erfarenhet. Om du nu inte vill lyssna på vad de säger så förstår jag inte varför du över huvudet taget frågar? Spänningsfallet beror på den samlade impedansen hos hela det matande nätet. Teoretiskt sett kan man tillgripa tvåpolssatsen och modelera det som att din anläggning matas av en ideal spänningskälla, som kan leverera oändligt med ström, i serie med en impedans. Den impedansen brukar kallas förimpedans. Spänningsfallet över denna blir då enligt kirchoffs strömlag i anslutningspunkten direkt proportionell mot storleken på strömmen i din anläggning. Desto högre impedans desto större spänningsfall. Självklart har du även impedans mellan anslutningspunkten och ditt uttag. Den är dock så liten att den i praktiken blir helt försumbar i jämförelse med förimpedansen.
Redigerat:
217 volt är 94% av 230 volt. Är det ett problem om det tar 6% längre tid att ladda bilen? Jag vill minnas att +6 -10% är acceptabelt på spänningen. Finns det enfasladdare som drar mer än 16 ampere? Du får troligen problem om du vill säkra upp till mer än 25 ampere. Det är vad kablar och hållare för huvudsäkringar vanligtvis har som max.
Givetvis är det en fördel om man kan sänka förimpedansen, men det är risk att det kostar mer än det smakar.
Givetvis är det en fördel om man kan sänka förimpedansen, men det är risk att det kostar mer än det smakar.
Det enda som var drygt och otrevligt i mitt inlägg var de första två meningarna. Den första var en medveten parafras på din egen formulering, eftersom jag precis som du nu gör, upplevde den som kaxig och dryg. Den andra meningen var medvetet spydig för få dig att tänka till -- om du inte själv är elektriker, och själv inte har varken kunskap, lång erfarenhet eller formell behörighet, så kanske det kan vara läge att lyssna på två av forumets tyngre skribenter som besitter alla tre egenskaperna och som byggt upp ett visst anseende bland oss som hängt här ett tag.Henke2 skrev:
Sen kan du tycka vad du vill om den information du får men faktum kvarstår: Spänningsfallet du jagar sker utanför din anläggning. Spänningsfallet påverkar, precis som Patrick E påpekat, inte laddeffekten eftersom den energi som tillförs batteriet vid laddning enbart beror på strömmen och inte spänningen. Den toppspänning som krävs för att skapa den potentialskillnad som driver laddningen är med största säkerhet långt under den nivå du får pågrund av spänningsfallet över förimpedansen. Särskilt som laddaren garanterat är elektroniskt styrd och inte bara en statiskt laddare som bygger på konstant ström eller spänning.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det tar inte längre tid att ladda bilen för laddaren är garanterat direkt switchad och då spelar spänningsfallet ingen roll för dom kompenserar för den lägre spänningen och laddar med full effekt ändå.
Fast det kan inte riktigt stämma om laddaren är hyfsat effektivt konstruerad, vilken den rimligtvis måste vara för dessa effekter.Göran.W skrev:
Effekten är ju P = U * I så om spänningen sjunker så minskar ju effekten om strömmen är konstant.
Energi kan ju inte uppstå från tomma intet.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Nej effekten minskar inte för såna kan hålla konstant laddning från runt 190 volt och uppåt.
Dom funkar inte alls som transformator laddare som tappar laddning när spänningen sjunker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Switching_Mode_Power_Supply
Dom funkar inte alls som transformator laddare som tappar laddning när spänningen sjunker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Switching_Mode_Power_Supply
Jag vet hur en switchad nätdel fungerar, och även sådana måste följa fysikens lagar.
Om primärsidan är strömbegränsad till 16A får man maximalt ut:
230 * 16 = 3680 VA vid 230V
217 * 16 = 3472 VA vid 217V
190 * 16 = 3040 VA vid 190V
Om laddaren är konstruerad på ett vettigt sätt är verkningsgraden i det närmaste konstant oberoende av primärspänningen (inom ett givet spann) och därmed är laddningstiden linjär mot matningsspänningen.
Detta gäller även i princip för en "vanlig" transformator.
Det jag tror du tänker på är en naiv spännings/strömregulator som levererar en konstant uteffekt inom arbetsområdet. En sådan alstrar istället mer värme om matningsspänningen stiger, dvs den har en verkningsgrad som är omvänt proportionell mot matningsspänningen.
Om primärsidan är strömbegränsad till 16A får man maximalt ut:
230 * 16 = 3680 VA vid 230V
217 * 16 = 3472 VA vid 217V
190 * 16 = 3040 VA vid 190V
Om laddaren är konstruerad på ett vettigt sätt är verkningsgraden i det närmaste konstant oberoende av primärspänningen (inom ett givet spann) och därmed är laddningstiden linjär mot matningsspänningen.
Detta gäller även i princip för en "vanlig" transformator.
Det jag tror du tänker på är en naiv spännings/strömregulator som levererar en konstant uteffekt inom arbetsområdet. En sådan alstrar istället mer värme om matningsspänningen stiger, dvs den har en verkningsgrad som är omvänt proportionell mot matningsspänningen.