Gissa varför jag tar upp alla dessa saker.... Jag blev i princip inblandad i att fixa allt detta på ett eller annat sätt. Många gånger genom att be olika hantverkare och även vår hussäljare om tips/hjälp vilket jag också gladeligen fick av dom tack och lov. Men alla kanske inte har så tur.

Vi byggde i januari med snöstorm, en rörmokare och en ventilationskille sparkade jag under resans gång då dom gjorde allt fel eller ville ha betalt för att rätta till felaktigheter. Snickarna var noggranna men långsamma och läste inte ritningarna. Vilket gav mycket diskussioner och huvudvärk innan jag drog igång att kontrollera allt nästan dagligen. Innerväggarna har delvis byggts tre gånger. Kaminen murades två gånger. ventilationsanläggningen fick göras om. Larmanläggningen ska göras om delvis. Taket fick sänkas för att fixa till saker. Takstolar var felbyggda och fick tas ner och göras om. OSV.

Och nej faktiskt inget katastrofbygge eller helkassa hantverkare men många små oturligheter som samverkar och en nitisk byggherre som snart började kolla ALLT. Och jag kunde en hel del innan men numera kan jag läsa både bygg, el, vvs, ventilationsritningar bättre än de hantverkare jag kom i kontakt med ibland. Ofta efter att jag dubbelkollat med leverantörer och konstruktörer hur och varför det skulle vara på ett visst sätt. Men vi är helnöjda med vårt hus!

Många gåner med en duktig "huvudhantervkare" som samordnar. Och mer normalt med strul så är det så klart betydligt mindre att fixa med.

Men va f-n...50k???
Vi betalade 7 205:- för att snickaren skulle ta samordningansvar. Detta gällde en 1 1/2 plansvilla från Eksjöhus som levererades i April och vi flyttade in i Juli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.