Jag köpte en billig liten manick som skulle vara praktisk att ha i badrummet för att kunna vrida strålen åt olika håll när man borstar tänderna/tvättar ansiktet osv.
Spåren på manicken stämde inte överens med spåren på min blandare, vilket gjorde att varken den gamla eller den nya pipen funkar
Vad gör jag näst? Köper ny blandare? Känns lite som att köpa en ny bil för att stolvärmen inte funkar. Eller köpa ny tv för att fjärrkontrollen e paj. Ni fattar!
Spåren på manicken stämde inte överens med spåren på min blandare, vilket gjorde att varken den gamla eller den nya pipen funkar
Vad gör jag näst? Köper ny blandare? Känns lite som att köpa en ny bil för att stolvärmen inte funkar. Eller köpa ny tv för att fjärrkontrollen e paj. Ni fattar!
Menar du att gängorna nu är paj?
Jag kan se 3 lösningar.
1. Renovera gängor med gängtapp, men då det är en svår storlek, är det nog bara en röris som har en sådan tapp och de är dyra att köpa.
2. Testa med en adapter i plast, de är mjukare så det kan gå att få i den med lite våld. Kan ibland ligga i bra och ha lådan då de kan följa med när man köper en diskmaskin.
3. Ny blandare. En bättre begagnad ropar du hem för någon hundring på tradera om du inte är så kräsen. När jag tänker efter har jag en liggandes om du råkar bo i haninge
Jag kan se 3 lösningar.
1. Renovera gängor med gängtapp, men då det är en svår storlek, är det nog bara en röris som har en sådan tapp och de är dyra att köpa.
2. Testa med en adapter i plast, de är mjukare så det kan gå att få i den med lite våld. Kan ibland ligga i bra och ha lådan då de kan följa med när man köper en diskmaskin.
3. Ny blandare. En bättre begagnad ropar du hem för någon hundring på tradera om du inte är så kräsen. När jag tänker efter har jag en liggandes om du råkar bo i haninge
Ni har alla rätt, det heter gängor förstås. Jag får försöka rädda gängorna i första hand. Ska se hur man kan göra.
Tack för bra tips g.kraft. Bor inte i närheten tyvärr. Det är en relativt nybyggd lägenhet (ca 4 år) så man vill ändå ha något hyfsat. Den jag har nu är iofs rätt så ful. En FM Mattsson av något slag.
etompau, den går att skriva i ett varv ungefär, sen precis när man börjar få lite motstånd så hoppar den ur och hamnar helt snett. Försöker göra det försiktigt. Ska prova igen!
Tack för bra tips g.kraft. Bor inte i närheten tyvärr. Det är en relativt nybyggd lägenhet (ca 4 år) så man vill ändå ha något hyfsat. Den jag har nu är iofs rätt så ful. En FM Mattsson av något slag.
etompau, den går att skriva i ett varv ungefär, sen precis när man börjar få lite motstånd så hoppar den ur och hamnar helt snett. Försöker göra det försiktigt. Ska prova igen!
Du kan ta en tving och spänna åt efter att du gängat på lite. Så du får ordentlig press, när du gängar på.Z Ziggi skrev:Ni har alla rätt, det heter gängor förstås. Jag får försöka rädda gängorna i första hand. Ska se hur man kan göra.
Har du ingen tving kan du ta en slanglämma (med trasa mellan) eller i värsta fall en slinga av starkt snöre som spänner genom att trä i en mejsel och snurra (som när man sätter en improviserad tourniquet)
Jag har en tving. Ska prova. Låter som att det kan funka 👌G g.kraft skrev:Du kan ta en tving och spänna åt efter att du gängat på lite. Så du får ordentlig press, när du gängar på.
Har du ingen tving kan du ta en slanglämma (med trasa mellan) eller i värsta fall en slinga av starkt snöre som spänner genom att trä i en mejsel och snurra (som när man sätter en improviserad tourniquet)
Kört med tving en stund men det vill sig inte. Gängorna är alldeles för skadade. Tror det bästa alternativet är att återställa dem med en gängtapp som du föreslog från början.G g.kraft skrev:
Vilken yrkeskategori är det som sysslar med sånt? Byggarbetare? Rörmokare? Svetsare? Bilmekaniker? 😄 så jag vet vem jag ska fråga om hjälp
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
För få gängvarv kvar för detta. Jag bedömer att gängan är kört. Någon kan svetsa dit material som bas för en ny mindre gänga men då är det kanske klokt at byta hela blandaren.G g.kraft skrev:
Kanske blandaren fungerar utan någon utloppspip.
Just nu använder vi den utan utloppspip (eller strålsamlare som jag googlat mig fram till att det heter). Men det är inte optimalt eftersom strålen hamnar utanför fatet om man höjer trycket för mycket.T Thomas_Blekinge skrev:
Lutar åt ny blandare vilket är tråkigt när intentionen från början bara var att prova den här billiga lilla skitgrejen 😄
Bästa svaret
Jag tror inte det är lönsamt att laga när de är så billigt att köpa en begagnad i bättre skick. Att renovera en vanlig gänga är ofta görbart men den där är långt ifrån standardstorlek så då är det bara proffs som kan göra det, vilket lär blir för dyrt.
Om det är till någon tröst så är det såhär man lär sig
Om det är till någon tröst så är det såhär man lär sig
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Om du är ute efter en getto-lösning så kan du limma dit en kort bit rör/slang av passande dimension så slipper du stänket åt sidan.
Klicka här för att svara