Tack GK100. Kort koncist och bra svar för oss som inte har tillgång till elinstallationsreglerna.

Inga problem att få igenom den kabeln i ett 50s rör om ni är två personer. Behövs inget glidmedel eller vinsch.

Hmm, var inte så rakt som jag hoppats på. Jag överlämnade de sista 10 m åt grävmaskinisten att lägga igen (när jag inte var hemma). Kabelskyddsröret visade sig vara rejält kringelkrokigt sista biten. Vi behövde både vinsch, vatten/såpa och en person i matande ände och klarade ca 45 av 50 m.

Fick då istället gräva upp (för hand) och har dragit med vinschen så mycket vi vågar. Dragrepet har gått av flera gånger vilket får till följd att vinschkroken kommer flygande med ohälsosam hastighet. Grävaren har lite kvar att lägga igen och kommer åter. Nu ska han få dra igenom det sista med grävmaskinen.

Då gissar jag att ni använt billig slang som är invändigt korrugerad, denna funkar ej i svängar, puttar man går den in i en räffla och drar man skär snöret genom slangen.. Om ni är osäkra hur mycket kraft ni kan dra kabeln med så kan ni köra en ledare som dragsäkring, mycket mer än detta så kan det vara kabeln som tar skada.

Slugge skrev:
Då gissar jag att ni använt billig slang som är invändigt korrugerad, denna funkar ej i svängar, puttar man går den in i en räffla och drar man skär snöret genom slangen.
Jag har uppfattat att invändigt rillad slang minskar friktionen mellan kabel och slang, har jag fel?

Visst finns risken att man fastnar på korrugeringen, men det borde väl gå att avhjälpas genom att försöka göra en 'mjuk' övergång mellan kabel och rep (mycket tejp på rätt ställe).

Men trots att repet gått av flera gånger har detta inte alls skett på några vassa delar av slangen. Det har skett uppe i det fria, varje gång. Så jag tror inte att slangen gått sönder någonstans överhuvudtaget. Det är bara det att slangen uppenbarligen inte ligger tillräckligt rakt och att kabeln är så tung att det skapar mycket friktion.

Jepp, du har fatta helt fel. Invändigt slät "slang" tål mycket mer tryck innan den knycklar sig, och det är mycket lättare att dra i kabel i den. Det ska inte behövas grävmaskin för att få i en 4x16/16 i ett 50-rör... Men lycka till!

Jo sant att friktionen minskar då kabeln glider på rullorna men på 50 m sträcka är inte detta motstånd något problem vilket däremot din klena korrugerade slang orsakar då det svänger och för att den kan deformeras av trycket eller dåliga fyllnadsmassor. Finns en anledning till att nätbolagen inte godtar denna till sina serviser.

Precis, det är skillnad påslang som är rillad invändigt för att minska friktionen och de som är korrugerade för att minska materialåtgången.

Att kabeln fastnar mot rillorna avhjälps med rätt dragverktyg (modell "bondfångare").

Slutsummering:

Kabeln är slutligen igenom hela sträckan, med maskin gick det ganska lätt. Jag kommer att klippa av de närmsta metrarna om eventuella skador uppstått i kabeln, men jag kan inte se några tendenser till.

För övrigt kan jag meddela att kabeln är så tung och svår i sig att det nätt och jämt går att dra den i gräset. Så jag tror inte att det bara handlade om 'billiga rör'. Röret var uppsträckt i en så rak linje som det var möjligt att göra (75% av sträckan), samt skyddsfyllt kring denna för hand.

16 kvadrat är ju bara en liten sladdafan, köp riktiga rör och smörj nästa gång så kommer det gå utan problem.

C
Vår elektriker brukar använda CRC's gröna silikonspray (alltså proffsversionen), han bryter alltså mot lagen?

Vad är skillnaden mellan proffssilikon och amatörsilikon?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.