5 110 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
Minireningsverk-höjt värde på fastighet?
Sida 1 av 4
Hur mycket kan ett nytt minireningsverk höja värdet på en fritidsfastighet? Området saknar detaljplan.
Hoppas någon lyckas ge ett bra riktvärde, men jag tror det blir otroligt svårt.
Gissar att du försöker motivera dig själv till att investera i ett reningsverk?
Man kan väl minst se det som någon form av "framtidssäkring" eftersom kraven verkar skruvas upp.
Ett fritidshus utan fungerande/godkänt avlopp borde tappa kraftigt i värde och antalet intresserade spekulanter vid en ev försäljning?
Gissar att du försöker motivera dig själv till att investera i ett reningsverk?
Man kan väl minst se det som någon form av "framtidssäkring" eftersom kraven verkar skruvas upp.
Ett fritidshus utan fungerande/godkänt avlopp borde tappa kraftigt i värde och antalet intresserade spekulanter vid en ev försäljning?
Ingen värdehöjande grej
Om du inte räknar med att ett fritidshus utan fungerande avlopp inte är värt mycket idag.
1:1 på sin höjd som Tax-Ture säger. I bästa fall.
Om ditt befintliga avlopp fungerar skulle jag säga att det är pengar du inte får igen överhuvudtaget.
Om du inte räknar med att ett fritidshus utan fungerande avlopp inte är värt mycket idag.
1:1 på sin höjd som Tax-Ture säger. I bästa fall.
Om ditt befintliga avlopp fungerar skulle jag säga att det är pengar du inte får igen överhuvudtaget.
Sticker ut hakan och säger att materialkostnaden höjjer du värdet med om du byter från fungerande utan föreläggande till minireningsverk, har du föreläggande skulle jag säga 1:1.
Vid försäljning är det svårt att uppskatta värdet på en framtidsäkrad avloppslösning, skulle säga minst 1:1 och fler spekulanter kontra äldra 1-2kammarlösning.
Vid försäljning är det svårt att uppskatta värdet på en framtidsäkrad avloppslösning, skulle säga minst 1:1 och fler spekulanter kontra äldra 1-2kammarlösning.
Eller snarare att förhindra att värdet minskar drastiskt för att avloppsdelen inte fungerar.
Fungerar inte vatten och avlopp så är fastigheten inte längre något man kan flytta in och ha som bostad eller skriva sig på orten, och det brukar vara väldigt viktigt för de flesta köparna.
Om det går för kommunen så välj 3-kammarbrunn med infiltrering, eventuellt att den befintliga går att lägga om, dock brukar det saknas underlag om denna är från 1960-talet och med detta inte möjlig att lägga om till exakt samma skick som när den var ny i den ursprungliga avloppstillståndes underlag så att kommunen håller med om det.
Bristfälliga anläggningsunderlag bruka också föranleda att avloppet döms ut även om det fortfarande fungerar när de gör sina avloppsinventeringar - så kolla i huspärmen om något sådant finns och kan visas upp för kommunen när de slarvat bort underlagen hos sig.
Minireningsverk tar man bara till om man 'måste' av kommunenskrav, de är betydlig pyssligare att hålla igång, kostar elström och förbrukningsmaterial (som flocknings och fosfobindmedel) samt att fastighetsägaren måste titta till den då och då och vara alert på avvikelser - det är inte riktigt att alla passar för detta...
---
Undvik för guds skull alla lösningar som baseras på polonite/kalksäckar för att binda fosfor - det börja bli väldigt dyrt och somliga kommuner har både monopolicerat bytet och börja dessutom forcera byte var 3 år oavsett belastning och då är det direkt bit över tio papp som försvinner var gång om det är 500 kg säckar som skall bytas.
Nu skall sägas att flocknings-kemikalier också blivi väldigt dyra mot vad de kostade en gång i tiden, men de går att dosera efter behovet på annat sätt och inget som byts i forcerad förtid i 'försäkerhetsskulls' namn.
På detta kan man av kommunen påtvingas abonnemangsavgifter med miniverksleverantören för bra många tusen per år och och det är på sin höjd 1 besök per år från dem i de flesta fallen - fastighetsägaren måste fortfarande titta till verket från var månad till varannan månads intervall och vara alert om något är onormalt, vilket innebär att fastighetsägaren också måste lära sig hur verket beter sig när den fungerar, för att veta när det inte fungerar...
Fungerar inte vatten och avlopp så är fastigheten inte längre något man kan flytta in och ha som bostad eller skriva sig på orten, och det brukar vara väldigt viktigt för de flesta köparna.
Om det går för kommunen så välj 3-kammarbrunn med infiltrering, eventuellt att den befintliga går att lägga om, dock brukar det saknas underlag om denna är från 1960-talet och med detta inte möjlig att lägga om till exakt samma skick som när den var ny i den ursprungliga avloppstillståndes underlag så att kommunen håller med om det.
Bristfälliga anläggningsunderlag bruka också föranleda att avloppet döms ut även om det fortfarande fungerar när de gör sina avloppsinventeringar - så kolla i huspärmen om något sådant finns och kan visas upp för kommunen när de slarvat bort underlagen hos sig.
Minireningsverk tar man bara till om man 'måste' av kommunenskrav, de är betydlig pyssligare att hålla igång, kostar elström och förbrukningsmaterial (som flocknings och fosfobindmedel) samt att fastighetsägaren måste titta till den då och då och vara alert på avvikelser - det är inte riktigt att alla passar för detta...
---
Undvik för guds skull alla lösningar som baseras på polonite/kalksäckar för att binda fosfor - det börja bli väldigt dyrt och somliga kommuner har både monopolicerat bytet och börja dessutom forcera byte var 3 år oavsett belastning och då är det direkt bit över tio papp som försvinner var gång om det är 500 kg säckar som skall bytas.
Nu skall sägas att flocknings-kemikalier också blivi väldigt dyra mot vad de kostade en gång i tiden, men de går att dosera efter behovet på annat sätt och inget som byts i forcerad förtid i 'försäkerhetsskulls' namn.
På detta kan man av kommunen påtvingas abonnemangsavgifter med miniverksleverantören för bra många tusen per år och och det är på sin höjd 1 besök per år från dem i de flesta fallen - fastighetsägaren måste fortfarande titta till verket från var månad till varannan månads intervall och vara alert om något är onormalt, vilket innebär att fastighetsägaren också måste lära sig hur verket beter sig när den fungerar, för att veta när det inte fungerar...
I vårat fall om vi inte hade investerat i ett minireningsverk varit att vi inte hade fått ha vattentoalett. Kommunen sade att det var denna lösning som gällde, bara att gilla läget alltså.
Men värdet på fastigheten att inte ha möjlighet till vattentoalett, ja jag kan inte ens föreställa mig värdeminskningen det skulle föra med sig.
Men värdet på fastigheten att inte ha möjlighet till vattentoalett, ja jag kan inte ens föreställa mig värdeminskningen det skulle föra med sig.
Det är samma hos mig - förre ägaren tog i så att kommunen inte kunde säga nej och riskera få bassning om det hade överklagats. men så är det mer tillsyn och skötsel än om det hade varit en klassisk 3-kammarbrunn med infiltrering.
Det viktiga är att inventera vad som redan finns och sedan vad kommunens miljökontor går med på för lösning när man skall göra om den befintliga avloppet - för en ny avloppstillstånd behövs med stor sannolikhet oavsett då om den gamla har dåligt till obefintliga underlag eller är en 2-kammarbrunn så kommer man inte undan med att 'renovera' anläggning som teoretiskt kanske är möjlig utan ny avloppstillstånd - som det troligen hade gått om det hade varit en befintlig 3-kammarbrunn med noga utförd dokumentation i hur rördragning och markbädden är utförd sedan när den anlades...
---
Och jag håller nog med fredand44 - att visst med sommarstuga under en period kan hålla på med dass och latrinhink, mulltoa, frys och förbränningstoa och andra icke vattenbaserade lösningar - men på 'riktigt' blir det först när man kan sätta sig på en vanlig normal svensk spoltoalett som i en lägenhet med kommunal VA utan urinseparering eller snålspolning/vakumspolning av olika slag som med tiden både luktar och krånglar om det inte hela tiden hålls efter...
Det viktiga är att inventera vad som redan finns och sedan vad kommunens miljökontor går med på för lösning när man skall göra om den befintliga avloppet - för en ny avloppstillstånd behövs med stor sannolikhet oavsett då om den gamla har dåligt till obefintliga underlag eller är en 2-kammarbrunn så kommer man inte undan med att 'renovera' anläggning som teoretiskt kanske är möjlig utan ny avloppstillstånd - som det troligen hade gått om det hade varit en befintlig 3-kammarbrunn med noga utförd dokumentation i hur rördragning och markbädden är utförd sedan när den anlades...
---
Och jag håller nog med fredand44 - att visst med sommarstuga under en period kan hålla på med dass och latrinhink, mulltoa, frys och förbränningstoa och andra icke vattenbaserade lösningar - men på 'riktigt' blir det först när man kan sätta sig på en vanlig normal svensk spoltoalett som i en lägenhet med kommunal VA utan urinseparering eller snålspolning/vakumspolning av olika slag som med tiden både luktar och krånglar om det inte hela tiden hålls efter...
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Vi valde WSB Clean med serviceavtal vilket innebär att vi själva inte behöver göra något överhuvudtaget. Service utförs av Watersystems en gång per år.X xxargs skrev:Eller snarare att förhindra att värdet minskar drastiskt för att avloppsdelen inte fungerar.
Fungerar inte vatten och avlopp så är fastigheten inte längre något man kan flytta in och ha som bostad eller skriva sig på orten, och det brukar vara väldigt viktigt för de flesta köparna.
Om det går för kommunen så välj 3-kammarbrunn med infiltrering, eventuellt att den befintliga går att lägga om, dock brukar det saknas underlag om denna är från 1960-talet och med detta inte möjlig att lägga om till exakt samma skick som när den var ny i den ursprungliga avloppstillståndes underlag så att kommunen håller med om det.
Bristfälliga anläggningsunderlag bruka också föranleda att avloppet döms ut även om det fortfarande fungerar när de gör sina avloppsinventeringar - så kolla i huspärmen om något sådant finns och kan visas upp för kommunen när de slarvat bort underlagen hos sig.
Minireningsverk tar man bara till om man 'måste' av kommunenskrav, de är betydlig pyssligare att hålla igång, kostar elström och förbrukningsmaterial (som flocknings och fosfobindmedel) samt att fastighetsägaren måste titta till den då och då och vara alert på avvikelser - det är inte riktigt att alla passar för detta...
---
Undvik för guds skull alla lösningar som baseras på polonite/kalksäckar för att binda fosfor - det börja bli väldigt dyrt och somliga kommuner har både monopolicerat bytet och börja dessutom forcera byte var 3 år oavsett belastning och då är det direkt bit över tio papp som försvinner var gång om det är 500 kg säckar som skall bytas.
Nu skall sägas att flocknings-kemikalier också blivi väldigt dyra mot vad de kostade en gång i tiden, men de går att dosera efter behovet på annat sätt och inget som byts i forcerad förtid i 'försäkerhetsskulls' namn.
På detta kan man av kommunen påtvingas abonnemangsavgifter med miniverksleverantören för bra många tusen per år och och det är på sin höjd 1 besök per år från dem i de flesta fallen - fastighetsägaren måste fortfarande titta till verket från var månad till varannan månads intervall och vara alert om något är onormalt, vilket innebär att fastighetsägaren också måste lära sig hur verket beter sig när den fungerar, för att veta när det inte fungerar...
Verket övervakas 24/7 via 4G-nätet av Watersystems och skulle något fel uppstå ser de det och åtgärdar.
Vi har haft verket ganska exakt fem år nu och det har fungerat prickfritt.
Vet du om det går att byta till 5G modul? Att köpa teknisk utrustning som är beroende av ett speciellt mobilnät har ju visat sej riskfyllt..N Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
