Hej, jag har ett hus från 1970. Väggen är bärande och ca 15 cm tjock. De första 5 cm är otroligt poröst och lätt att borra i. Ser ut som lecablock men i mitten tar det plötsligt stopp och det är inte armeringsjärn utan det ser grått ut som betong. Är det hård betong i mitten?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Förmodligen betong, som är väl "procentad".
Dvs innehåller en hel del sten (gnejs, gråsten, granit, välj själv) som är svår att ta sig igenom med en vanlig borrmaskin.
Det första, porösa skiktet är troligen puts.
Dvs innehåller en hel del sten (gnejs, gråsten, granit, välj själv) som är svår att ta sig igenom med en vanlig borrmaskin.
Det första, porösa skiktet är troligen puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag borrar högt upp i väggen då en elkabel ska gå ut i taklisten.
Först stötte jag på ett armeringsjärn så jag vinklade borren lite snett och tänkte gå förbi den men det kändes lika hårt.Testade ett nytt hål och det tog stopp efter 5,5 cm. Det första hålet höll jag på längre med och den är faktiskt 6 cm djup. Armeringsjärnet stöter jag på efter exakt 5 cm vilket skulle innebära att den sitter mellan den porösa och hårda betongen om det nu låter vettigt. Ska försöka fota in i hålet.
Redigerat:
Vad är det för maskin du försöker borra med?Chippe skrev:
Om du redan kör med en riktig borrhammare och inte kommer igenom, då skulle det vara spännande och se vad som gömmer sig därinne.
Vanlig borrmaskin med slagborrfunktion är vad jag hade i garaget.
Eftersom ena hålet var lite djupare kom jag fram till att det var hård betong. Jag kom igenom med en stor Hiltiborr jag hittade i garaget. Ja, det verkar även finnas lite stål där bakom vilket man kan se om man tittar in i den skadade betongen högts upp på väggen till vänster på bilden.
Eftersom ena hålet var lite djupare kom jag fram till att det var hård betong. Jag kom igenom med en stor Hiltiborr jag hittade i garaget. Ja, det verkar även finnas lite stål där bakom vilket man kan se om man tittar in i den skadade betongen högts upp på väggen till vänster på bilden.
Redigerat:
Klicka här för att svara