Hej, jag köpte en vägguttagsprovare på Jula och upptäckte ett fyrväggsuttag som inte ger de resultat jag förväntar mig. Testaren visar att N och L är omvända samt att jorden inte fungerar korrekt, eller åtminstone bryts inte när jag testar (gäller de två vänstra uttagen, de två högra visar korrekt jordning).

Kan det bero på att installationen inte börjar från de vänstra uttagen och sedan kopplar de högra via nedre vänstra anslutningen?"

• Ett öppnat fyrväggsuttag med olika färgade kablar anslutna. Pilar och etiketter indikerar kopplingar för jordning, L (fas) och N (neutral).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Vänd på testaren.

• Gilla
FfRrEeDdDdEe
  • Laddar…
Haha de funkade, så de är ju bra. Men är dragningen fel eller är detta standard att de blir spegelvänt i en 4 koppling?

Fairlane
Det kan säkert variera från uttag till uttag, men det spelar ju ingen roll.

• Gilla
Johan2748
  • Laddar…
Fairlane
J Johan2748 skrev:
samt att jorden inte fungerar korrekt, eller åtminstone bryts inte när jag testar
Vad menar du förresten med detta?
Jorden inte bryts? Menar du jordfelsbrytaren?

Ja exakt, fast de var ju med den här testaren och om jag nu vände på testaren så funkade de ju galant på de vänstra också. Så kan ju vara en inre spärr som testaren hade. Nu funkar jordfelsbrytaren på båda, bara att ja måste vända på testkontakten.
Fairlane Fairlane skrev:
Vad menar du förresten med detta?
Jorden inte bryts? Menar du jordfelsbrytaren?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vad är det för provare du använt?

Det beror på att jordfelstestet görs genom att leda en liten ström från fas till jord, och om testknappen istället kopplar ihop nollan med jorden eftersom uttaget är kopplat "baklänges" så löser jordfelsbrytaren inte ut.
Det finns ingen rätt koppling i ett vägguttag eftersom stickproppen kan vändas åt två olika håll så det som är stämplat på uttaget är bara för att man ska vet vilken av två tåtar ( L & N) som ska kopplas var men om man kopplar tvärtom funkar det lika bra.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.