Tänkte använda av ett gammalt borrstativ jag inte använt på många år, men får det inte att fungera. Hållaren glider lätt upp och ner i löst läge, men spänner jag skruven som låser den i ett visst läge så går inte spaken att använda. Lossar jag det minsta så rör sig hela hållaren, och spaken blir liksom verkningslös (men rör sig lätt). Så jag kan med andra ord inte få den i ett läge där hållaren är låst i ett läge men går att röra upp och ner med spaken.

Känns som att det typ ska till någon distansbricka eller annat någonstans på skruven? Eller kan det vara något annat fel?

Gammalt borrstativ med löst sittande hållare och en spak som inte fungerar som beskrivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt borrstativ med synlig spak, låsskruv och glidande hållare, verktyget har synliga användningsspår.
Skapa konto
Ett gammalt borrstativ med synlig skruv och löstagbar spak, rost och slitage syns, på en arbetsbänk.
Skapa konto

P
Hjälper det att plocka bort brickan mellan armen och skruven,armen ska väl inte klämmas fast där:thinking:

På bilderna ser den ut att vara så långt ner det går. Kan det vara så enkelt att den fungerar som den ska, bara att hela paketet behöver höjas upp innan du drar åt?

Dheri Dheri skrev:
På bilderna ser den ut att vara så långt ner det går. Kan det vara så enkelt att den fungerar som den ska, bara att hela paketet behöver höjas upp innan du drar åt?
Tyvärr inte så enkelt, det råkade bara befinna sig längst ner när jag tog bilderna.

Handyman 1 skrev:
Hjälper det att plocka bort brickan mellan armen och skruven,armen ska väl inte klämmas fast där:thinking:
Ska testa när jag får tid. Som du säger känns det ju som att armen kläms fast av någon anledning, kan mycket väl vara den brickan som hamnat på fel ställe. Frågan är ju var den ska vara? :thinking:

P
N NightRider skrev:
Ska testa när jag får tid. Som du säger känns det ju som att armen kläms fast av någon anledning, kan mycket väl vara den brickan som hamnat på fel ställe. Frågan är ju var den ska vara? :thinking:
Skruven kanske bara är nött i spetsen därför klämmer det nu fast armen,brickan känns väl ändå rätt placerad.

Väcker denna tråd då jag köpte samma stativ på loppis och hade samma problem. Jag plockade isär den och då ramlade en guldig metall cylinder ut. Jag fick stativet att fungera genom att placera den i skruvhålet i den gråa biten som anvisar djupstoppet, från insidan, dvs från pelaren. Skruven som fäster handtaget pressar då in guldklimpen mot pelaren. Skruvade sedan fast allt igen och stativet fungerade!
Alla brickor föll ut när jag skruvade isär den så dessa placerade jag på måfå (totalt 3 st) och kan ha lagt någon fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.