Eftersom det är ett enpoligt relä och rundstyrning finns med i förteckningen är det nog varmvattenberedaren som styrts där. Längst till vänster sitter trafon för dörrklockan och i mitten trafon för signalanläggningen tommib nämner.

Testa som sagt att lossa manöversäkring rundstyrning så klapprar det säkert till i reläet.

Där gammal ringklockan satt är det bara ett hål i dörrfodret :) Känner inget när jag skruvar ur säkringen, Skyddstransformatorn känns lite småvarm. Duschen var nyrenoverad när vi flyttade in så svårt att veta om den varit handikappdusch. Kollade med spänningsprovare och det är spänning över nr 21

Händer inget i reläet när jag skruvar ur säkringen som det står rundstyrning på.

Sicopanel är ett äldre RWC-larm alltså? Hette Tjeders på min tid.:)

Känner du dig bekväm med det så lyft på locket på lådan så ser vi om den är inkopplat öht. Tänk på att alla kåpor runtomkring är jord så vänta ev till det blir ljust och bryt först.

Jag får vänta tills på fredag när jag är hemma på dagtid att lyfta på locket. Jag får tacka för all hjälp så långt.

Kom på att det hade knäppt i centralen när jag bytte säkring till ytterbelysningen, så jag testade att skruva ur den säkringen och då knäpper det i den svarta vid namn SAIA.

Jag tror att kontaktorn är trefasig eftersom det står 380 V 15 A på skylten för sekundärsidan. Det verkar ju finnas en lampa på kontaktorn, lyser den nångång?

Nej det lyser ingen lampa på den vad jag har sett.

Ingen lampa där utan indikeringen är det röda fyrkantiga fältet rött - till och vitt -från. Nu är det ju som fotografen skrev kladdat på typbeteckningen men annars är det enpoligt som stämplat i rutan vid P på skylten.

Du kan ju skruva av locket och ta en bild så ser vi om innanmätet stämmer överens. Såna fanns både som impulsrelä och enpoligt relä eller kontaktor med tre poler.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag får ta av locket på fredag och ta en bild hur det ser ut. Återkommer med bild.

hsd
En gammal trappautomt, för belysning med impulsknappar

Edit: Vid nämare eftertanke så står nog "schritt" för just "steg" och inte trapp (även om det kan användas för trapp). Alltså stegrelä med ett steg per impuls - i detta fall endast två steg och då samma sak som impulsrelä eller bistabilt relä som GK100 var inne på.

Vad har den använts till då? Funkade tariff-/rundtyrning med pulser, eller var det signaler som var hög/låg under hela tiden ena tariffen gällde?

Den har inte använts till rundstyrning.

Den gamla rundstyrningen byggde på en synkronmotor som startade samtidigt med sändarens. Båda ändar hade en arm som snurrade lika fort och i periferin kunde man sätta kontakter på en position som motsvarade en viss funktion. I hemmet typsikt funktionerna "val av tariff" och "avstängning av elvärme". I kommunen typiskt funktionen "tända gatubelysning".

Pulserna hade frekvensen 625 Hz med några få volt överlagrat på nätet och kretsen på mottagarsidan var utan aktiv elektronik (endast serieresonanskrets) och spole. Den första pulsen var längre och startade synkronmotorn. De övriga var korta och petade till kontakten när armen passerade.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.