Detta verkar vara en apparat som allt efter koppling kan utföra olika funktioner, likt denna:
http://comat.ch/dokumentation/CIM1_CIM12_CIM13_CIM14_Db.pdf

Kan användas som trappautomat eller också som stegkontakt där utgången ändrar sitt läge (till/från) eftrer varje impulsingång. Blev själ lite förvirrad av det schweiziska uttrycket Schrittautomat.
Jag tror inte att det har med tariffstyrning att göra.
Mycket troligen användes den som trappautomat, dvs efter knapptryckning tändes en krets för en förbestämd tid. Allt annat låter mer som industriella tillämpningar.

Jag tror att just denna trappautomat är av typen on-off utan timer. Tycker det ser för tajt ut för att få plats med tidsstyrningen.

Skrev inte TS att det klickade i reläet när han skruvade på säkringen till utebelysningen. Kanske är någon form av "trappautomat" till utebelysningen eller har varit och någon har kopplat om.

Ja det klickar i det när man skruvar ur säkringen till utebelysning, men det finns ingen fungerande automatik på dem.

Du får komma in med en bild på insidan sen så det går att avgöra typ. Troligast ett enpoligt relä eller i andra hand impulsrelä. Bilden Pen la in på tidigare verkar vara en kontaktor trepolig stämplad 3 i rutan för P. Och denna modell bör knappast ha nymonterats de senaste 40-åren.

Fanns som sagt flertal typer i exakt samma kapsling och yttre utseende även trappautomat men knappast i en bostad. Just att det finns säkring märkt manöver rundstyrning brukar peka på att det även sitter ett relä eller kontaktor någonstans. Hur ser det ut där mätaren sitter bör oftast vara extra plats där mottagare satt.

Bild kommer under morgondagen. Huset är byggt 77-78. Mätaren sitter i ett skåp ute vid vägen tillsammans med ett antal grannars mätare.

S
H Hakan69 skrev:
[bild]
Kan någon på forumet tala om vad detta är som sitter i min elcentral?
Har läst på forumet några månader , måste regga mig och tala om vad det troligen är
Det är med säkerhet ett impulsrelä , det röda är en flagga som säger det är draget
Finns det tryckknappar någonstans , på garage , vedbod e.t,c , kanske för att tända ytterbelysning
Ta av locket så kan du se en spole med arm som rycker i en rulle till och från ,

Elskåp öppet utan kåpa som visar en transformator, säkringar och elkablar, med schema i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser den ut utan kåpa.

Bild på ett gulnat elschema papper på insidan av en kåpa, visar ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fanns även ett schema på insidan av kåpan.
Det finns inga tryckknappar utomhus för att tända belysning, de knapparna sitter inne i hallen som helt vanliga brytare.
Men mycket har säkert hänt med huset sedan det byggdes så de kanske är borttagna.

nåt måste ju styra kontaktorn, antingen en termostat, tryckknapp, eller tidur eller liknande. kan man följa någon av trådarna till den?

Trådarna går in i rör så lite svårt att följa dem hela vägen, vet att de går till dosa i hallen för där har man kopplat in matning till luftvärmepumpen som går på samma säkring. Var de sedan går från den dosan kan jag tyvärr inte se. Har bott i huset sedan 2010 och ännu inte sett någon brytare eller tidur som kan styra denna, borde ha set den vi det här laget tycker jag. Tidigare ägare byggde för länge sedan till en farstukvist framför ytterdörren kanske togs den bort då.

Kanske är läge att koppla ur den, vet man inte vad den gör eller har för funktion är det ingen större mening med att ha den i drift. Den kan t.o.m skapa problem, om den ständigt är dragen drar den onödig ström inte mycket men ändå samt att den kan bli överhettad och ev. orsaka brand.

Det ser väldigt mycket ut som ett impulsrelä. Det styrs då av en återfjädrande strömbrytare. Om man önskar att kunna tända och släcka en lampa från flera platser utan att behöva dra så många trådar som man måste vid en normal trappkoppling kan det vara ett alternativ. Jag har sett det användas dör en utomhusbelysning skulle kunna tändas både från garaget och inifrån.

Du kan prova att bryta strömmen, lossa tråden från antingen R eller U och sätta den i en kopplingsklämma. Sedan ser du om något slutar att fungera. Om ingenting slutar att fungera är det bara att plocka bort den.

Om inte transformatorn till ringklockan används så kan det vara bra att koppla ur den också. Onödigt att den drar ström och blir varm...

• Gilla
Thomas-l
  • Laddar…
Jag har plockat ur säkringen till ringklockan och SILO så slipper jag att de ligger med spänning i onödan. Osäker på om jag vill ge mig på att koppla ur någon kabel, är väll över medel händig och skapligt bekväm med el men just denna koppling känns lite överkurs. Dosan i hallen där allt verkar mötas är knökfull, har aldrig sett en så full dosa tidigare.
Planen är att totalrenovera hallen till sommaren och då byta golv och golreglar samt väggar och tak in till reglarna. Då kan det var idé att få någon att titta över även detta då det blir mer åtkomligt.
Jag får tacka alla som engagerat sig i min fråga, nu har jag lite mer kunskap i vad det är för något.

tommib
Undrar om det kan vara något kopplat till den där signalanläggningen eller "sicopanelen" (jag får det till ett c)?

TS, lova att återkomma om du tar in någon ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.