Hej!
Efter att ha snubblat över artikeln om parkslide började jag fundera över denna växt som är planterad vid vårt hus.
Men som titeln lyder, vad är detta och hur tar jag lämpligast bort det?
 
  • Växt med gröna blad och vita blomklasar vid ett hus, okänd art.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gröna bladväxter med daggdroppar och röda punkter på stammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätt växande gröna buskar med vita blomklasar framför en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Kan det vara en sorts pilört? Det är en slideväxt.

Hittade följande bild på google, som ska vara pilört-tatar
Växt med vitgröna blomklasar, identifierad som pilört, omgiven av gröna blad och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser ut som finnslide Aconogonon x fennicum, inte alls lika invasiv som parkslide. Det är bara att ta spaden och gräva, ingen aning hurdant rotsysystem den har.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hej!
Gammal tråd så kanske trådskaparen kanske inte håll koll, men står i precis samma sits med precis samma växt.
Hur gick det att få bort den?
 
Grävde bort den förra sommaren och sådde gräsmatta, jag kan återkomma när det blivit sommar (bor i norra Sverige) så får jag se om det börjar dyka upp skott.
 
Tack för snabbt svar!
Hur verkade rotsystemet på den?
Grävde du djupt och brett?
För hand eller maskin?
 
Bara med spade, nja typ en halvmeter, tyckte allt var ganska kompakt och höll ihop. Men svårt att säga, den har ju hållit sig i den rabatt den var planterad i flera år så den känns rätt lugn.
 
Ok, tack igen för info.
Vi står och velar hur vi skall göra. allt ifrån att göra om plätten till gräsmatta till att glyfosatbehandla den i höst.
Du får jättegärna återkomma mot sommaren,
Väldigt nyfiken på ditt resultat. Åter tack
 
Absolut! Och inga problem. Skriv gärna här och påminn mig ifall jag verkar ha glömt bort :)
 
Blomstrar för fullt här nu och än har inga skott syns till.
Men jag håller dig uppdaterad :)
 
Fortfarande inga skott
 
  • Gilla
Joshua Dalton
  • Laddar…
Tack så mycket för dina svar!
Låter lovande. Iår blev det dock ingen grävning utan min sambo har dragit upp allt som kommit upp på vår sida, och den verkar ha tappat viljan nu :)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.